Steg för steg guide till hur du annonserar på Pinterest med Annonshanteraren


Sommaren 2019 öppnade Pinterest upp möjligheten att annonsera även i Sverige. Då konkurrensen på plattformen fortfarande är relativt låg och användarna är en köpsugen målgrupp, är det en perfekt kanal att inkludera i ditt digitala ekosystem. Om du vill du veta mer om Pinterest innan du lär dig annonsera, läs vårt blogginlägg Pinterest: därför är det användbart för företag.

Innan vi går in på steg för steg guide över hur du skapar Pinterest-annonser, delar vi med oss av lite grundläggande information om Pinterest-annonser och -annonskonto. Är du ivrig att komma igång kommer du direkt till guiden här.

Vad är en Pinterest-annons?

Pinterest är en plattform där användare söker efter visuell inspiration, så kallade pins, som de sedan kan spara i digitala inspirationsboards, så kallade pinboards, genom att pinna dem. Föreställ dig en traditionell korktavla som du fäster olika bilder med häftstift. Det är precis samma sak fast digitalt.

När du annonserar exponeras dina annonser i användarens sökresultat. Eftersom annonserna är utformade som vanliga pins, är det en bild eller ett videoklipp med en titel som syns i annonsen. När någon klickar på annonsen hamnar på den sidan du valt att länka till.

För att kunna annonsera på Pinterest måste du ha konverterat ditt konto till ett business-konto.

Vad är skillnaden mellan att skapa annons genom vanliga Pinterest-sidan och skapa annons via företagsnavet?

På Pinterest går att annonsera på tre olika sätt. Antingen genom att annonsera en redan existerande pin. Det vill säga något material du redan har publicerat på ditt konto. Det gör du via menyfältet i din vanliga Pinterest-sida eller via knappen Annonsera som finns tillgänglig på dina pins.

Skapa annons Pinterest

Det tredje sättet är att skapa annonser via företagsnaven och annonsverktyget. För er som har annonserat i Facebook Ads Manager är det jämförbart med att Sponsra ett inlägg eller skapa en Kampanj via Ads Manager. Skapandet av annonskampanjen kommer att vara lite mer komplicerad, men du får tillgång till fler valmöjligheter när du skapar dina annonser via företagsnavet.


Din steg för steg guide till att skapa annonser med Annonshanteraren

Steg 1: Förbered material

Pinterest är en väldigt visuell kanal. Om du vill öka sannolikheten att användare lägger märke till din annons är det viktigt att din bild står ut i mängden. Här är tre tips att tänka på när du förbereder ditt material:

  • För att få så stor yta som möjligt bör du använda dig av stående bildformat.
  • Ögat drar sig ofta till saker som rör sig. Därför kan det vara extra smart att använda sig av rörlig bild i sin annons.
  • Man söker efter visuell inspiration på kanalen, därför är det också viktigt att bilden du använder för annonsen är inspirerande.

Första gången du skapar en annons kommer du även behöva fylla i fakturerings- och kortuppgifter. Så se till att ha dem nära till hands. När du väl ha fyllt i dem en gång kommer uppgifterna att sparas och du behöver inte fylla i dem igen om du gör fler annonser.

Exempel på Pinterestannons

Steg 2: Välj kampanjmål till din Pinterest-kampanj

Börja att skapa en ny annonskampanj genom Företagsnavet/Annonser/Skapa annons. Det första valet du behöver göra är att välja vilket mål du vill ha med din kampanj. Precis som i Facebook Ads Manager, är målen även här uppdelade i tre kategorier: Skapa varumärkeskännedom, Skapa övervägande eller Få konverteringar. Välj det mål som passar bäst för just din kampanj.

Steg 3: Välj Inriktning och målgrupp för din annonskampanj

Det första valet du får när du ska utveckla din kampanj är att ”Skapa en ny målgrupp”. Är det första gången du annonserar kan du hoppa över det här steget. Det är en funktion som är användbar om du vill nå en lite varmare målgrupp. Här kan du välja att till exempel lägga till en lista över kunder, eller nå personer som tidigare interagerat med ditt innehåll eller din hemsida.

Du väljer vem dina annonser ska visas till genom att välja vilka intressen målgruppen kan tänkas ha och vilka sökord de troligtvis kommer att använda vid en sökning.

Många svenska användare söker även på engelska. Så tänk på att du även bör lägga till sökord på flera språk. Begränsa sedan målgruppen något genom att göra val kring vilken ålder, kön, geografisk plats, eller språk som är mest trolig för din målgrupp.

När man annonserar är det alltid bra att börja brett för att sedan begränsa målgruppen när man lärt sig lite mer om den. Till höger har du en målgruppsmätare som visar hur stor potentiell målgrupp du har och om din annons har en för smal eller för bred målgrupp för att vara effektiv.

Steg 4: Välj budget och schema för din Pinterest-kampanj

Det här steget är enkelt, du väljer helt enkelt hur mycket din annonskampanj får kosta och under vilka datum din kampanj ska gå. Känner du dig osäker på hur mycket du ska använda kan du alltid börja litet, med till exempel några hundralappar en månad. Sen kan du utvärdera vad annonsen gav och så ökar eller sänker du budgeten till nästa gång beroende på resultatet

Steg 5: Optimering och leverans av annonskampanjen

Den inställningen som kan vara värd som nybörjare att titta på under just det här steget, är frekvensmål och frekvensgräns. En annons kanske behöver visas några gånger innan en person klickar på den, samtidigt så vill vi inte att den ska visas för många gånger så att personen känner sig spammad. De här inställningarna hjälper dig så att din annons visas tillräckligt ofta för en och samma person. Det som kan vara bra att tänka på är att Pinterest inte alltid används lika ofta som till exempel Facebook eller Instagram, men användarna använder kanalen oftast periodvis. En bra tumregel är att en person ska se din annons tre gånger under en och samma vecka.

Sen behöver du välja ett CPM-mål. Det innebär att du berättar för Pinterest hur mycket du tycker det är värt att din annons visas för 1 000 personer. Pinterest guidar dig till ett bra bud genom att visa när ett bud är för lågt, bra eller väldigt starkt. Hur ska man tänka här då? Det handlar egentligen om du har en liten budget och vill använda den smart, eller om du har råd att garantera att du visas mest.

Steg 6: Välj pins att annonsera

När du väljer vad som ska annonseras så kan du välja mellan redan existerande pins eller skapa en helt ny pin. Det du behöver göra är att välja vilken bild som ska synas (tänk på de tre tipsen från förbered material). Skriva en titel som gör användaren att vilja klicka sig vidare och en kort beskrivning av vad bilden handlar om. Sist men inte minst lägger du till en länk. Här går det utmärkt att lägga till en UTM-länk, så att du även kan spåra trafiken till din hemsida via till exempel Google Analytics.

Steg 7: Publicera

Sen är det bara att publicera!

Får du inte igenom din annons?

Ibland buggar tyvärr Pinterest och låter inte publicera kampanjen. Om du stöter på de problemet är det bara att du publicerar pinnen normalt och klickar sedan på Annonsera (en knapp som dyker upp vid bilden). Sen kan du justera alla inställningar i efterhand genom att gå till Företagsnavet, Annonser och Översikt. Där klickar du på redigeringspennan som syns på bilden när du håller muspekaren över annonsbilden. Du kommer att få upp en ruta där du kan redigera inställningar och kommer åt de avancerade inställningarna genom att klicka på ”Besök Annonshanteraren”.

Behöver du professionell hjälp? Skicka en kontaktförfrågan så hör vi av oss!

* anger obligatoriska fält
Genom att fylla i detta formulär samtycker du till att Digitalsnack sparar dina uppgifter för att kontakta dig. Läs mer om vår integritetspolicy och hur vi skyddar och hanterar din information.