Strategi för sociala medier


Strategier för sociala medier är egentligen grunden till allt vi på Digitalsnack gör. Det underlättar enormt mycket i det dagliga arbetet och dessutom märker vi att resultatet blir mycket bättre när vi följer en bestämd strategi. Det är tidskrävande att sätta en strategi, men den tiden är väl värd att spendera om din strategi leder till förbättrat innehåll och en effektivare process i senare skede.

Hur sätter jag upp en strategi för sociala medier?

Det finns massvis med sätt att planera sin social medie-strategi, men för att göra det så enkelt som möjligt väljer vi att dela in det i tre olika områden: syfte, media och kanal. Det här är en väldigt basic strategimall, men det är ofta bra att inte ha det allt för strukturerat. Utrymme för kreativ frihet behövs. Det här är en grund att utgå från när du planerar dina inlägg för sociala medier.

Välj syfte

Olika inlägg kan (och bör) ha olika syften. Ingen tycker om för många och för säljiga inlägg, men det är också bra att berätta var kunder kan köpa din produkt. Här har vi tre olika syften att variera mellan: att skapa engagemang, att vara varumärkesbyggande eller att driva till köp. Att skapa engagemang gör att dina kunder och följare känner sig delaktiga i ditt innehåll. Varumärkesbyggande handlar om att skapa ett starkt varumärke och ett förtroende bland dina följare. Driva till köp är som det låter - inlägg som är mer säljiga än de andra.

Välj kanal

Vilken kanal du bör välja påverkas till exempel av vilket innehåll (media) du har tillgång till och vilken målgrupp du vill nå. Generellt finns de äldre målgrupperna på Facebook och LinkedIn och de yngre finns på Instagram, Snapchat och YouTube. Har du en video i liggande format rekommenderar vi inte att publicera den i Instagram Stories t.ex., eftersom själva videon kommer ta upp en väldigt liten del av skärmen. Tänk igenom vilken målgrupp du har och anpassa kanalvalet efter tillgången till material. Har du inte bra videomaterial finns det ingen anledning att vara på YouTube.

Välj media

Typen av media beror mycket på vad du har för tillgångar och möjligheter. Det är jättekul med animerade filmer, men har du inte tiden, kunskapen eller budgeten för att skapa sådant så är det onödigt att lägga ner tid på det. Överlag ger bild mer engagemang än text, och video ger mer engagemang än bild. Det vi ser fungerar sämst är inlägg på sociala medier som endast innehåller text. Det blir mer personligt med en bild och här finns det faktiskt en poäng med klyschan "en bild säger mer än tusen ord". Våra ögon uppfattar bilder snabbare än de läser text, helt enkelt.

Hur ofta ska jag uppdatera min strategi för sociala medier?

Det korta svaret är: oftare än du tror. Å ena sidan behöver en du testa en strategi ett tag för att ge den en ärlig chans och faktiskt kunna se förändringar och resultat. Å andra sidan förändras sociala medierbranschen så ofta att du regelbundet behöver göra ändringar i din strategi för att hänga med i svängarna. För bara något år sedan fick Facebook-inlägg där man skulle tagga en kompis enorm spridning och var det som dominerade mångas flöden. När Facebook sedan gjorde sin algoritmförändring prioriterades inte dessa inlägg lika högt alls. Många sidor som t.ex. lajkat.se hade inlägg med väldigt högt engagemang och många kommentarer, men dessa sidor syns inte alls lika mycket längre eftersom den typen av innehåll inte gillas av Facebooks algoritmer. Dina följares beteenden förändras också, vilket är en annan anledning till att det är viktigt att uppdatera din strategi regelbundet. Tänk på Instagram till exempel, där vårt beteende allt mer går från flödet till disposable media som finns i Stories. Anpassa ditt innehåll och din strategi efter förändringar, både i dina följares beteenden men också hur funktioner på plattformarna förändras.

Behöver du hjälp med ditt arbete i sociala medier?

Digitalsnack är en social mediebyrå som har heltäckande tjänster för att hjälpa dig att skapa effekt i sociala medier. Vi finns i Karlstad/Värmland, Norrköping/Östergötland samt Vimmerby/Småland. Vi jobbar både digitalt och ute hos kund i hela Sverige, men även i övriga nordiska länder. Kika in vårt tjänsteutbud för att se hur vi skulle kunna hjälpa dig i ditt eller din organisations arbete med digitala och sociala kanaler!

Läs mer om våra tjänster  Kontakta oss