Så här jobbar du med UGC- user generated content


UGC står för user-generated content. Det är ett koncept där innehållet hos ett företags kanaler skapas av användare. UGC kan vara allt från bilder, videos, GIFs med mera. Genom att använda innehåll genererat av dina kunder skapas en trovärdighet för din produkt samtidigt som kännedom om ditt varumärke sprids.

Den mest organiska formen av UGC är obetald, det vill säga att företaget inte har beställt innehållet. Utan det är en genuin rekommendation som delats på social media av en följare, användare eller fan till företaget. Låt oss säga att du köper en tröja som du gillar. Du är nöjd med ditt köp, tar en bild eller video där du använder tröjan och postar det på social media. Du taggar eller skriver vart tröjan kommer ifrån. Produkten blir därmed synlig för dina kontakter. Företaget har då möjlighet att hitta ditt innehåll när du använder hashtags eller taggar företaget i inlägget. Härifrån kan företaget kontakta dig och därmed få möjligheten att använda ditt innehåll i sina kanaler. En win win situation alltså!

Varför ska du arbeta med UGC?

UGC är en rekommendation från en kund till dennes kontakter på sociala medier. Användargenererat innehåll kan alltså ses som den digitala versionen av word-of-mouth, men som kommer i olika uttrycksformer. Det vill säga att när du använder UGC i ert företags kanaler så är det inte bara innehåll- utan även en rekommendation från en kund. Det innebär att innehållet på din kanal blir trovärdig och genuin eftersom det är en faktisk person bakom meddelandet. Faktum är att 85% säger att de finner UGC mer inflytelserikt än innehåll skapat av varumärket.

User-generated content är en bra strategi för att stärka varumärkeskännedom eftersom du når ut med ditt innehåll till nya personer- en köpares kontakter. Det kan i sin tur generera nya köp. Genom att använda och uppmuntra till UGC skapas också en community-känsla. Ni visar uppskattning till era kunder och dom identifierar sig med ert varumärke. Annars skulle de inte lägga upp din produkt på sina sociala medier. Ni stärker alltså relationen till era kunder.

En stor anledning till att ni bör bygga upp en strategi för UGC-arbete är för att det är tidseffektivt vilket därmed även blir kostnadseffektivt. Som ni vet så tar sociala medier mycket tid, genom att använda UGC kan ni bygga upp en helt unik bildbank- utan att faktiskt beställa en.

Så här arbetar du med UGC i sociala medier?

Människor tar bilder på upplevelser och produkter för att det genererar likes men även för möjligheten att innehållet kan synas på företagets kanaler. Faktum är att över 60% är villiga att dela UGC. Därför är det inte så svårt att jobba med det.

Ett bra sätt att komma igång är att börja följa vissa hashtags på Instagram eller att se vilka som har Geo-taggat en plats. När du har hittat en bild som du tycker är passande för ditt innehåll så måste du fråga om lov att få använda bilden. Skriv till personen och förklara varför ni skulle vilja använda dennes innehåll i era kanaler. Sedan är det bra att ge photocred till personen ni har fått bilden av. Fortsätt att håll koll på personen så kanske ni får mer fantastiskt content i framtiden!

UGC

Källor

Faktan i detta blogginlägg kommer från följande källa:

Behöver du hjälp med ditt arbete i sociala medier?

Digitalsnack är en social mediebyrå som har heltäckande tjänster för att hjälpa dig att skapa effekt i sociala medier. Vi finns i Karlstad/Värmland, Norrköping/Östergötland samt Vimmerby/Småland. Vi jobbar både digitalt och ute hos kund i hela Sverige, men även i övriga nordiska länder. Kika in vårt tjänsteutbud för att se hur vi skulle kunna hjälpa dig i ditt eller din organisations arbete med digitala och sociala kanaler!

Läs mer om våra tjänster  Kontakta oss