Ultimata guiden till Instagram Reels


Instagram Reels släpptes äntligen den 5 augusti 2020 och går nu att använda i Sverige och 49 andra länder . Reels är en funktion i Instagram-appen som gör det möjligt att titta på och dela videoklipp som är synkade till musik. I det här blogginlägget berättar vi allt du behöver veta för att komma igång att använda Instagram Reels.

Vad är Instagram Reels?

Den 5 augusti 2020 gick Instagram ut med en ny funktion, Instagram Reels. Instagram säger själva att Reels är ett nytt sätt att skapa och upptäcka korta, underhållande videoklipp på Instagram.

Är det en kopia?

Men faktum är att det inte alls är så nytt. Javisst är det en ny funktion för Instagram. Men sättet att skapa samma typ av kort aunderhållande videoklipp har funnits sedan 2016 och har speciellt efter coronautbrottet fullständigt exploderat både i Sverige och resten av världen. Det är givetvis TikTok vi pratar om. Det är inte något nytt att Instagram kopierar funktioner från andra populära appar. 2016 lanserade Instagram funktionen Stories som i princip vad en rak kopia av Snapchat som då växte i popularitet i rasande fart. Men nu har alltså Instagram gjort det igen. Kopierat funktioner från en annan populär app, TikTok.

Vad är skillnaden mellan Reels och Stories?

Men är inte underhållande korta klipp i princip samma sak som Stories? är kanske frågan du ställer dig. Ja till viss del kan det likna Stories. Båda har ett stående format, har en maxlängd på 15 sekunder, går att pynta med text, emojis och ritverktyget samt går att publicera som en händelse.

Men med de extra funktioner du får i Reels kan du:

  • Pausa ditt klipp för att fortsätta senare
  • Kan påverka inspelningshastigheten
  • Kan lägga till musik i bakgrunden
  • Du kan också använda ljud från andras klipp
  • Använda en timer för när Reels börjar spela in

Funktionerna i sig låter kanske inte så speciella. Men de som gjort att TikTok är så populärt och att det redan är många som använder sig av Reels, är vad som går att göras med dessa funktioner med lite kreativitet. Saker som trendat på Tiktok och som säkerligen också kommer trenda på Reels är till exempel:

  • Klädbyten i ett hopp
  • Ommöbleringar genom fingerknäppning
  • En annan person som magiskt dyker upp i spegeln när man tvättar den

Hur tittar man på Instagram Reels?

En ytterligare skillnad som bidragit att Tiktok blivit så populär och varför troligtvis också Reels kommer fungera susen, är att man inte tittar på dem på ett traditionellt sätt. Både det vanliga flödet och Stories är något som vi aktivt väljer att följa och sedan får det exponerat för oss. Reels visas framför allt i upptäckarflödet. När du väl klickat in dig för att sen ett videoklipp i Reels är det bara att swipa upp för att se nästa Reel. Inte så olikt flödet tänker du? Stora skillnaden är att i detta flöde syns videoklipp som trendar just nu och inte videoklipp från konton du valt att följa. Eftersom du ser ett trendande videoklipp efter den andra (dvs videoklipp som varit så pass bra/roliga att de blivit trendiga) är det svårt att sluta. Man fortsätter att swipa video efter video och det intressanta materialet tar aldrig slut.

Förutom upptäckarflödet visas även Reels precis som Stories och sparas som IGTV klipp. Det vill säga om de personer du följer publicerar Reels som en händelse kommer dessa att synas som en Storie. Men de kommer även sparas i deras profil. Publicerade Reels får ett eget bibliotek med en Reels-ikon på profilsidan som publicerat Reels. Under ikonen kommer alla dina publicerade Reels att visas.

Hur skapar man videoklipp i Reels?

I och med lanseringen av Reels har Instagram gjort om något i kamerafunktionen för Stories. Vill du skapa en Reel swipar du helt enkelt till höger för att nå kameraläget som är gömt till vänster. I kameraläget för stående klipp kan du nu alltså skapa allt från live-video, händelser till dessa nya Reels-videoklipp. Du skapar en Reel i 4 enkla steg.

  1. Välj inställningar för ditt filmklipp

    Innan du börjar spela in ditt klipp kan du justera några inställningar för ditt klipp:

    • Eventuell musik du vill att ska spelas (endast tillgängligt för kreatörs- eller privata konton)
    • Se supersnabb eller långsam ut genom att justera filmens inspelningshastighet (en snabbare inspelning ger slowmotion effekt när den spelas upp och en långsammare inspelning ger ett hastigare klipp).
    • Eventuella filter du vill använda för att skapa visuella effekter
    • Om du vill använda dig av en timer (smart funktion om ingen annan kan filma åt dig och du inte vill hålla i telefonen när du spelar in)
  2. Spela in ditt klipp 🎬

    Du spelar in ditt klipp genom att hålla in knappen. Du kan pausa inspelningen genom att släppa knappen och sen påbörja att spela in igen genom att trycka på knappen en gång till.

  3. Pynta klippet

    När du har spelat in klart klickar du på pilen till höger för att komma till redigeringsläget. Här kan du pynta ditt klipp med text, ritverktyget och emojis, precis som i Stories!

  4. Dela din Reel

    När du känner dig nöjd med ditt klipp klickar du på pilen till höger igen. Innan du publicerar klippet lägger du till en passande text och eventuella hashtags du önskar använda. Sen är det bara att välja om du vill publicera den som en händelse (precis som Stories), för upptäckarflödet eller en kombination av båda.

Se gärna vår utförliga guide hur man skapar Reels HÄR!

Vad ska man publicera på Reels?

Man får komma ihåg att det är mixen av kreativitet, tillsammans med eventuellt välsynkat ljud som gör lyckade Reels och att det står ut från traditionella Stories. Känner du dig osäker på vad du kan publicera är ett enkelt knep att se vad alla andra publicerar för Reels eller på TikTok (innehåll som flyger på TikTok flyger troligtvis också på Reels 😉)och se om det finns någon trend att haka på.

Hur fungerar Reels om man har publikt eller privat konto?

Instagram Reels följer de sekretessinställningar du har på ditt Instagram-konto. Har du ett privat konto kommer endast dina följare kunna se dina Reels och andra användare kan heller inte nyttja ljudet från dina publicerade videoklipp.

Om du har ett publikt konto kommer du även kunna välja att dela dina Reels för upptäckarflödet och/eller som en händelse. Precis som vanligt kommer din Reel potentiellt också visas på andra relevanta ställen om du taggat ditt klipp med en hashtag eller använt en av de tillgängliga låtarna.

Hur kan du som företagare använda dig av Reels?

Du kan använda dig av Reels som företagare! Reels blir ytterligare ett sätt att nå fler och nya personer. Den enda skillnaden är att du inte har tillgång till musiken som privatpersoner och kreatörer har. Men det spelar kanske ingen roll. Med kreativitet kan du komma långt! Med tanke på hur snabbt Stories blev populärt kan vi vara rett säkra på att även Reels kommer att bli en succe. Och det gäller att hoppa på tåget tidigt för att dra den största nyttan av detta.

Exempel på innehåll som passar för företagare som Reels

  • Utbildande innehåll eller how-to
  • Visa upp ert produktutbud på ett kreativt sätt
  • Underhållande innehåll som ligger er målgrupp varmt om hjärtat