Den ultimata guiden till Lookalike-målgrupper

Vill du också skapa en målgrupp till dina annonser som liknar dina absolut bästa kunder? Det låter ju nästan för bra för att vara sant, men den funktionen finns faktiskt – de kallas för Lookalike-målgrupper! Genom dessa kan du nå personer som har liknande demografi och intressen som dina befintliga kunder – eller andra riktigt varma målgrupper. Detta kan vara allt ifrån dina webbplatsbesökare och nyhetsbrevsprenumeranter till dina följare i sociala medier. Här låter man algoritmen jobba för att hitta personer som snabbt kan gå från potentiella kunder till faktiska kunder.

Självklart ska vi ge er en komplett guide hur ni skapar målgrupperna på absolut bästa sätt!👇

Steg 1: Skapa en anpassad målgrupp

Du kan snabbt och enkelt skapa lookalike-målgrupper via Meta Ads Manager (tidigare Facebook Ads Manager). Men, för att skapa en lookalike-målgrupp behöver du först välja vilken data som din lookalike ska baseras på. Det gör du genom att skapa en anpassad målgrupp. Denna anpassade målgrupp kommer att innehålla den värdefulla data som din lookalike baseras på.

Du skapar en anpassad målgrupp genom att först skapa en kampanj. På Ad Set-nivå scrollar du ner till sektionen målgrupp. Där trycker du på skapa ny och väljer anpassad målgrupp. Du kommer då att få upp olika alternativ för vad ni kan skapa för typ av anpassad målgrupp.

Vilken målgruppskälla ska man välja?

Meta Ads Manager ger dig alltså flera olika alternativ på källor att basera din målgrupp på. Dessa källor innehåller data från personer som redan har visat intresse för ditt företag eller din produkt på ett eller annat sätt, exempelvis:

⭐️ Personer som har tittat på något eller några av era videoklipp
⭐️ Personer som har interagerat med era sidor eller profiler
⭐️ Leads
⭐️ Webbplatsbesökare
⭐️ Personer som har interagerat med olika sidor på er webbplats
⭐️ Personer som har utfört vissa saker på er webbplats (som pixeln plockar upp i händelser).

Utöver de alternativen som är listade ovan, så finns det en uppsjö av olika alternativ. Om du har en pixel installerad så kommer du att ha betydligt fler alternativ att välja på gällande vilken typ av målgrupp du kan basera er lookalike på. Mitt tips är att välja en källa där du både har dina varmaste målgrupper och även har tillräckligt med data för att bygga en lookalike-målgrupp på – helst ska storleken vara som minst 1000-5000 personer. Ju fler personer som är inkluderade i målgruppen, desto bättre!

Steg 2: Skapa din lookalike-målgrupp

När din anpassade målgrupp är klar är det dags att skapa din lookalike-målgrupp! Du är nu tillbaka i sektionen målgrupp på Ad Set-nivå i din nya kampanj. Det enklaste sättet att skapa din lookalike målgrupp nu är genom att hovra med muspekaren över din valda anpassade målgrupp, trycka på den lilla pilen och välj skapa lookalike-målgrupp.

OBS! Kom ihåg att ta bort den anpassade målgruppen du tidigare skapade när du är klar – annars kommer även dessa personer att exponeras för annonserna i kampanjen.

I det sista steget kommer du att få några olika val för hur du vill att er lookalike-målgrupp ska sättas ihop. Först får du välja vilken region eller land som du vill att målgruppen ska hämtas ifrån. Om du vill välja en viss region, så är det viktigt att er anpassade målgrupp är extra stor (minst 1000 personer) eftersom att detta innebär att storleken av lookaliken kommer att påverkas.

Du kommer även att få välja i procent hur stor er målgrupp kommer att bli. Ju högre procentsats du väljer, desto mindre kommer kommer er lookalike att likna er anpassade målgrupp. Min rekommendation är att börja på 1-2% och sedan öka upp om ni ser att målgruppen blir för liten. Detta kommer du framförallt att kunna se på frekvensen för kampanjen. Om den sticker iväg över fyra i ett spann på sju dagar, så behöver du antingen öka storleken på den anpassade målgruppen eller på er lookalike-målgrupp. Att frekvensen är fyra inom ett spann på sju dagar innebär att annonserna i genomsnitt visas fyra gånger för varje person inom loppet av sju dagar. När frekvensen kommer till dessa nivåer så blir det normalt sätt en omvänd effekt av annonseringen – målgruppen får helt enkelt för mycket exponering. Risken blir då att man snabbt tröttar ut målgruppen och annonseringen får inte den önskade effekten.

När du har valt din procentsats trycker du på knappen skapa målgrupp och din lookalike är nu klar att användas - bra jobbat!

Hur kan du få ut som mest av dina lookalike-målgrupper

⭐️ Installera en pixel. Om du inte redan har den installerad - gör det. Du kan skapa anpassade målgrupper utifrån värdefull data som pixeln kan hämta via din hemsida.

⭐️ Glöm inte bort att testa ditt annonsinnehåll. Lookalike-målgrupper är så pass effektiva för att de snabbt kan bli varma för era erbjudanden, men det gäller att hitta det som tilltalar målgruppen. Testa olika typer av copy (texter) och creatives (video, foto, karusell etc) för att hitta vad som tilltalar din nya målgrupp.

⭐️Presterar inte dina kampanjer så bra som du vill? Börja med att utöka din anpassade målgrupp. Detta kan du lätt göra genom att öka tidsspannet som algoritmen ska hämta datan ifrån. Detta är oftast en bättre strategi än att utöka storleken (i procent) på din lookalike. Vi vill ju att den ska matcha dina bästa målgrupper så bra som möjligt och därför vill vi försöka hålla ner procentsatsen så mycket som möjligt.

⭐️Effektivt att komplettera en retargeting med. Ibland kanske man inte har tillräckligt mycket data för att en retargeting-strategi ska fungera optimalt – komplettera med lookalikes på 1%. Du kommer då att kunna öka storleken på din målgrupp så att kampanjen har fler personer att optimera emot och du kommer även att hitta potentiella kunder som snabbt kan konvertera.

Skulle du vilja ha mer hjälp kring lookalike-målgrupper eller målgrupper generellt?
Kontakta vår annonsexpert Fanny!
Fanny Hanngren