Varför företag bör ha en blogg


Det kommer kanske inte som en chock att vi på Digitalsnack rekommenderar företag att ha en blogg. Vi lägger ju ändå ner tid på att skriva just det här blogginlägget. Det är många som brukar ha svårt att se fördelarna med att blogga för sitt företag och som tänker att det inte är värt tiden det tar att driva en blogg. Här är våra bästa anledningar till att ert företag ska ha en blogg!

Varför ska man blogga?

Driva trafik till din hemsida

Genom att blogga kontinuerligt driver du mer trafik till din hemsida. Det är effektivt att kombinera en blogg med sociala medier. Då kan du skriva ut en liten del av blogginlägget på din social mediekanal, t.ex. ett tips från inlägget, och sedan hänvisa till din hemsida för att läsa mer. Ordet blogg kan klinga lite dåligt i vissa sammanhang, så lås dig inte vid just det namnet. Principen är densamma oavsett om du kallar det för blogg, nyheter, aktuellt eller något annat. En annan fördel är att besökarna lockas till att besöka din hemsida oftare. Om du uppdaterar med blogginlägg kontinuerligt kommer det ju finnas nytt innehåll att läsa nästa gång någon går in på sidan!

När du bloggar har du en fantastisk möjlighet att jobba med SEO (Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering) och på så sätt driva ännu mer trafik till din hemsida.

Sökmotoroptimera din hemsida (SEO)

SEO handlar om att komma så högt upp som möjligt på Googlesökningar. Generellt kan man säga att ju högre upp du rankar på en sida, desto större är chansen att personen klickar sig in på just din sida. När du själv googlar efter något är det sällan du orkar scrolla särskilt långt eller kolla sökresultaten på sida 2, eller hur?

Det viktigaste för att hamna högt upp bland sökresultatet är att ditt innehåll är bra. Om dina besökare lämnar sidan snabbt indikerar det på att innehållet inte varit bra, och då straffas du av Google genom att hamna sämre till bland sökresultaten. Du kan följa konstens alla regler och lägga mycket tid på att få till sökord och att ha med dem på så många ställen som möjligt, men om besökarna inte stannar kvar på sidan kommer du ändå inte få resultatet du vill ha.

Använd dig av nyckelord eller fraser som du vill fokusera på i inlägget. I vårt fall skulle det kunna vara Annonsera med Facebook eller Podd sociala medier. Det är alltså ord som du vill hamna högt upp på resultatsidan för. Tänk på att vissa ord och fraser är det stor konkurrens om, och därför är det svårare att raknas högt för de orden. Om vi endast skulle ha Sociala medier som nyckelord är konkurrensen väldigt hög. Använd smalare sökfraser eller ord för att pricka rätt. Det är inte nödvändigt att sökmotoroptimera alla dina blogginlägg, utan satsa på några utvalda inlägg som du vill rankas högt på och lägg mycket tid på dessa inlägg.

Hur ofta ska man blogga?

Inbound-byrån Avidly testade att blogga varje dag i hela december månad. De konstaterade tidigare att ökad innehållsproduktion ger ökad trafik till webben, men finns det en gräns för hur ofta man kan uppdatera innan det blir för mycket? Vi alla vet att om man blir överöst med innehåll, kommer man att sålla bort det som inte är tillräckligt intressant eller välgjort. Avidly gick från att göra två inlägg i veckan till att göra sju inlägg i veckan under december månad. Resultatet blev en ökning av antalet visningar av bloggen med 26 %. Majoriteten av visningarna kom från organiska sökningar och prenumeranter som fick notiser när det kom nya blogginlägg. Antalet leads ökade ännu mer - 43 % fler leads jämfört med samma period månaden innan.

Deras slutsats är att ju mer värde och kunskap du kan bjuda människor på tidigt i processen, desto mer resultat får du. Gör du tillräckligt bra innehåll är risken låg att dina läsare uppfattar dig som spammig.

Vi på Digitalsnack bloggar två gånger i veckan. För oss är det ett lagom antal inlägg för att hinna med alla våra andra arbetsuppgifter och samtidigt leverera kvalitativa inlägg till vår blogg. Testa själva hur ofta det passar er att uppdatera! Om ni levererar innehåll med hög kvalitet kommer inläggen kunna leva vidare och generera webbtrafik lång tid framöver. Det är värt att lägga några timmar på att skriva ett riktigt bra blogginlägg.

Behöver du hjälp med ditt arbete i sociala medier?

Digitalsnack är en social mediebyrå som har heltäckande tjänster för att hjälpa dig att skapa effekt i sociala medier. Vi finns i Karlstad/Värmland, Norrköping/Östergötland samt Vimmerby/Småland. Vi jobbar både digitalt och ute hos kund i hela Sverige, men även i övriga nordiska länder. Kika in vårt tjänsteutbud för att se hur vi skulle kunna hjälpa dig i ditt eller din organisations arbete med digitala och sociala kanaler!

Läs mer om våra tjänster  Kontakta oss