Vem nyttjar din data på Facebook?


Så här kollar du vem som nyttjar din data på Facebook

Data - ett hett ämne den senaste tiden. Det positiva med detta är att vi mer än någonsin förstår att vi delar med oss av vår data som också andra kan använda.

Är det dåligt att dela data?

Det finns data som definitivt behöver hanteras på ett säkert sätt. Detta kommer att hanteras och förklaras i den nya dataskyddförordningen GDPR. I detta podcastavsnitt har vi samlat många goda råd om hur du bör tänka gällande sociala medier och GDPR.

 

De spår vi lämnar och informationen vi förmedlar är i grund och botten för att skräddarsy vår upplevelse på sociala medier: att vi ska få relevant innehåll i våra flöden och relevanta annonser som passar våra intressen. Allt detta går att gör med analys av vår data. Detta är det mest magiska med digitala medier, att det går att skräddarsy en upplevelse för både dig och mig.

Kan vi se vad vi delar med oss av?

Facebook har efter Cambridge Analytica gjort det enklare för oss att hitta och redigera vilka uppgifter vi delar med oss av till andra företag.

Med denna guide kan du se vilka intressen du matchas mot på Facebook, vilka företag du förknippas med, vilka appar du connectat med samt vem som matchat dina uppgifter mot din profil på Facebook.

Vilka appar har tillgång till din information?

Gå in på Facebook och gå till avsnittet Inställningar -> Appar och webbplatser

Här hittar du alla appar som du connectat med via Facebook samt vilken typ av data du delar med dig av

(Det var via applikationer som Cambride Analytica kunde hämta dels användarens data men också deras vänners data)

Här kan du givetvis redigera vilka appar som ska ha tillgång till din data samt vilken data de har tillgång till.

Vilka företag har tillgång till min data?

I avsnittet Företagsintegrationer hittar du alla företagstjänster och tredjepartsleverantörer som du kopplat till din profil och dina konton och som hanterar dina annonser, sidor, grupper, evenemang, meddelanden eller annan företagsinfo.

Redigera de företag och applikationer som är inaktuella.

Påverka vilka annonser du ser

Det är kanske inte så många som vet att du på flera sätt kan påverka vilka annonser du ser i flödet. Här ger vi tre tips på olika sätta att redigera och välja.

Gå till Inställningar -> Annonsinställningar

Första avsnittet är Dina intressen.

Här kan du se vilka intressen du matchas mot i Facebooks annonssystem. Redigera de intressen som inte känns relevant, men var försiktig med att rensa alla kategorier. Resultatet kommer bli att Facebooks algoritm inte vet vad du gillar och då kan många annonser som är helt felaktiga dyka upp istället. Behåll de intressen du faktiskt har och ta bort de som inte passar dig.

Andra avsnittet handlar om vilka företag som du interagerat med. Dessa är uppdelade i 4 olika kategorier. Vi listar dem nedan:

  1. De som lagt till sina kontaktlistor på Facebook

Detta betyder att ett företag har exempelvis din mailadress som de sedan matchat med din profil på Facebook. Det kan vara om du till exempel har ett nyhetsbrevsregister, kundregister eller liknande som laddats upp i Facebook ads under Anpassade målgrupper. Efter införsel krypteras listan och företaget kan inte längre veta exakt vilken person som de riktar annonsen mot.

Detta kommer efter den 25 maj och GDPR att bli ännu mer restriktiv. Då har du som företag ansvar för att meddela personerna om hur du kommer att använda deras mailadresser.

Även här kan du redigera om du vill vara med på dessa listor eller inte.

Kontakta oss gärna om du har frågor gällande detta!

2. Webbplats eller app du använt

Här är det mest vanliga att ett företag installerat en Facebook-pixel som registrerat vad du gjort på företagets webbplats. Sedan matchas annonser på Facebook och Instagram beroende på vilken sida du besökt på webben.

Även denna datainsamling kräver tydlig information på webben om att man samlar in denna typ av data samt att den används i marknadsföringssyfte.

Här kan du välja att dölja annonser från de företag som du inte tycker är relevant för dig.

3. Vilka du besökt

Här är företagssidor som du aktivt besökt. Facebook registrerar därmed ett intresse och visar då fler annonser från det företaget.

4. Reklam du klickat på

Sista fliken på detta avsnitt visar de företagsannonser du interagerat med. Även här kan du välja att dölja annonser från vissa företag.

Tredje avsnittet handlar om Din information

Här kan du se vilken information du angett som företag kan använda för att skapa riktade annonser till dig.

Om dig

Här listas relationsstatus, arbetsgivare, yrkestitel och utbildning som företag sedan kan använda för att hitta en relevant matchning mot.

Du kan välja att dölja denna information genom knapparna på högersidan.

Dina kategorier

Här visas vilka intressegrupper som kan användas för annonser riktade till dig. Dessa kan variera beroende på vilken webbläsare, mobiltelefon m.m. du använder.

Kryssa de kategorier som inte stämmer överens med dig.

Fjärde avsnittet handlar om Allmänna annonsinställningar

Med tre olika inställningar kan du välja hur informationen samlas in för att rikta annonser till dig. 

Välj om du tillåter att Facebook samlar in din information på tre olika sätt. 


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *