5 visuella trender på sociala medier 2022

Grafisk design är en stor del av ett varumärkes kommunikation. Bilder, text, färger och grafik sätter inte bara tonen
för hur ett företag uppfattas – utan blir i många fall det första intrycket målgruppen får av ett varumärke.

Som i allt annat på sociala medier, går det även trender i grafisk design. Så vare sig du brukar hålla dig till samma
grafiska profil år efter år, eller om du älskar att hoppa på och anamma olika trender, kan det vara bra att
hålla koll på vad som efterfrågas. Framförallt kanske det kan inspirera dig till att tänka annorlunda – och tänka nytt!

Så, vilka trender inom grafisk design kan vi se dominera på sociala medier den kommande tiden? Fortsätt
läsa för att hänga med på vår trendspaning där vi blickar in i 2022!

Gamla regler bryts och det perfekta utmanas – 2022 låter vi kreativiteten ta plats

Josefine Segerberg, Content Manager Digitalsnack

Här är 5 visuella trender på sociala medier just nu:

#1 Nostalgitripp tillbaka till 90-talet

#2 Dramatiska färgpaletter

#3 2D/3D-mashup

#4 Hejdå till statisk grafik

#5 Elegans möter kaosartad typografi

Nyfiken? Läs mer om trenderna här nedan 👇🏼

 

Trend #1 –

Nostalgitripp tillbaka till 90-talet

Det var inte länge sedan som 80-talsnostalgin tog över sociala medier, och inledde en era av gotiska teckensnitt och neonfärger. 2022 är det istället dags för att vrida tillbaka klockan till 90-talet! Det här är en trend som kommer tillbaka i en mängd olika former – illustrationer, mönster, färger och teckensnitt. Förutom de ikoniska, färgstarka tonerna, ser vi Memphis mönster och enkla ikoner.

Som en förlängning av denna trend ser vi även hur vi rör oss ifrån de högupplösta bilderna vi tidigare sett på sociala medier. Istället utmanas det "perfekta" av gryniga retro-filter och suddiga bilder.

Trend #2 –

Dramatiska färgpaletter

I 23 år har företaget Pantone tagit fram “Årets färg” som influerar produktutveckling och design i flera branscher – allt från mode till grafisk design. Årets färg 2022 heter PANTONE 17-3938 Very Peri och är lavendelblå färg med en violettröd underton. En färg som går hand i hand med de färgtrender vi ser 2022!

Efter ännu ett kaotiskt och utmanande år längtar vi efter optimism och glädje. Något som vi onekligen kan se leta sig in i färgtrenderna för 2022. Vi vinkar hejdå till dova, naturnära och neutrala färger, och välkomnar 2022 intensiva, färgstarka toner. Så våga ta ut svängarna med era färgval och var inte rädd för att experimentera med galna färgkombinationer!

Trend #3 –

2D/3D- mashup

Redan under förra året såg vi hur 3D-grafik tog över webben och sociala medier – en trend som håller i sig under 2022. I och med Adobe Illustrators nya uppdatering som gör det möjligt att automatiskt skapa 3D-objekt av 2D illustrationer, är det dessutom enklare än någonsin att skapa häftiga element i 3D.

Samtidigt gör handritade tvådimensionella illustrationer en comeback, allra helst i kombination med tredimensionella figurer. Genom att leka med en kombination av 2D och 3D får man helt enkelt det bästa av två världar – den personliga touchen från 2D-illustrationer och känslan av realism i 3D!

Trend #4 –

Hejdå till statisk grafik

Även när vi pratar grafisk design måste vi nämna den trend som är på allas läppar när det kommer till sociala medier – rörligt innehåll. Som vi tidigare har skrivit, blir videoinnehåll en större del av våra sociala medie-plattformar och detta påverkar självklart även skapandet av grafiskt innehåll.

2022 kan vi nämligen se att det blir allt vanligare att låta rörliga element bli en del av sin varumärkesidentitet. Vi har exempelvis sett hur varumärken som Netflix och Slack har introducerat rörliga logotyper. Den kommande tiden tror vi därför att det kommer bli allt vanligare att integrera animation och rörlig media i sitt visuella formspråk – allt från animerade loggor till rörliga mönster!

 

Trend #5 –

Elegans möter kaosartad typografi

Under 2021 syntes det klassiska serif-typsnittet (den med en liten klack) väldigt mycket – en trend som ser ut att stanna även 2022. Dessa klassiska teckensnitt har följt oss genom historien och skapar, precis som då, en känsla av elegans och pålitlighet.

Samtidigt kan vi under 2022 förvänta oss att se typografi som tänjer på gränserna för typografiska regler och god läsbarhet. Istället prioriterar vi det konstnärliga uttrycket, och låter bokstäver bli ett uttryck i sig. Kombinationer av olika teckensnittsfamiljer, lekfulla former och experimentell typografi utmanar helt enkelt skillnaden mellan abstrakta former och läsbar text. Det råder ingen tvekan om att typografi 2022 kommer bryta mot alla regler vi tidigare lärt oss!

Vill du veta mer om grafisk design i sociala medier?
Kontakta vår Content Manager Josefine