Framtidsspaning på Nordvision Social Media Academy


Framtidens sociala medier - Nordvision Social Media Academy

I veckan åkte Cecilia och Jenni till Gardemoen flygplats för ett riktigt prestigeuppdrag! I publiken satt nämligen ett hundratal av nordens vassaste social media managers inom public service.

Vi var inbjudna att tala på Nordvision Social Media Academy om hur man kommer skapa engagemang och relationer i framtiden.

 

Hur kommer sociala medier fungera i framtiden?

Sociala medier håller på att förändras - Big time. Vi kan nästan säga att vi kommer att gå in i ett paradigmskifte inom kort.

Vad kan vi då förvänta oss?

 

DISPOSABLE MEDIA

Vi går från det traditionella flödet med putsat och genomtänkt innehåll till "Stories/Snap"-innehåll. Alltså bilder eller video som bara lever i max 24 timmar innan det försvinner.

Vad betyder detta för företag?

Att innehållet kommer vara mer i realtid än planerat, vilket betyder att mer resurser måste läggas på att vara relevant och aktuell i realtid. Det blir också viktigt att hålla en dialog i realtid.

 

DARK SOCIAL

När innehållet i våra kanaler drastiskt växer börjar vi gruppera oss kring våra intressen eller med våra närmsta vänner och familj. Detta görs till exempel genom Facebook-grupper samt appar som Facebook Messenger, Snapchat, Instagram Direct, Instagram Stories, WhatsApp m.fl.

Vad betyder detta för företag?

Det kommer bli svårare att mäta aktiviteter på sociala medier. Däremot kommer de som lyckas skapa en väldigt bra och nära relation med sina följare att vara framgångsrika.

 

AMBASSADÖRER

För generation Z, som nu både intar arbetsmarknaden med också blir starka konsumenter, är företag och varumärken inte lika intressant som personer. Det finns en anledning till varför Influencer marketing växer och att många stora företag idag har tydliga profiler som förespråkar deras visioner och passion. Några exempel på dessa är Steve Jobs, Elon Musk, Kenza, Isabella Löwengrip m.fl.

Vad betyder detta för företag?

Det är viktigt att våga släppa kontrollen över både sitt varumärke och sina kanaler för att låta ambassadörer skapa innehåll och relationer med era konsumenter.

 

Vad är Nordvision?

Nordvision är ett samarbete mellan de nordiska public service-bolagen för att stärka public service i Norden. Medlemmarna är DR (Danmark), NRK (Norge), SVT (Sverige), Yle (Finland), och RUV (Island), samt 4 associerade partners: KNR (Grönland), KVF (Färöarna), UR (Sverige) och Sveriges Radio (SR, Sverige). Dessa skapar tillsammans produktioner, utväxlar program, samutvecklar format och delar kunskap med varandra.

Vad är Nordvision Social Media Academy?

Under två heldagar samlas alla som jobbar med sociala medier i Nordvisions nätverk. Alla delar med sig av både bra och sämre erfarenheter kring sitt arbete med sociala medier inom public service. Det övergripande temat för dagarna är hur sociala media hjälper Nordvisions medlemmar att stärka sitt förhållande till samhället.

På årets agenda fanns talare som Andy Carvin, Rasmus Kolbe, Lakserytteren/HelloRasmus och vi på Digitalsnack!

Här är bilder från dagen!

 

Rose-Marie Dahlström, Head of Social Yle

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *