Proffsens tips från Social media day


Digitalsnack på Someday – Social media day

Digitalsnack besökte årets bästa event fullspäckat med inspirerande talare om sociala medier: Someday – Social media day. Här får ni några av de bästa tipsen vi fick ta del av under dagen!

Innehåll trumfar varumärke

Jonna Ekman som är marknadschef för KIT, mediebolaget bakom de populära KIT-filmerna på Facebook, delade med sig av hur företag bör tänka när de skapar innehåll för sociala medier.

Innehållet sätter prislappen på distribution

Då produkten och personan är död på sociala medier måste varje enskilt innehåll kunna stå för sig själv för att lyckas. I mediebruset är det inte avsändaren som är skälet till att ett innehåll konsumeras, utan det är innehållet i sig som gör att läsaren klickar på eller läser ett specifikt innehåll. Innehåll trumfar helt enkelt varumärke. Innehåll trumfar också distribution. Ett bra innehåll leder till billiga annonser medan dåligt innehåll leder till att det blir dyrare att distribuera innehåll.

Tänk plattform först när du skapar rörligt för sociala medier

Johannes Stålnacke Nero, videoproducent för Ving, ligger bakom många av Vings succéfilmer på sociala medier. Under Someday gav han sina bästa tips för att skapa video för sociala medier.

Kvadratiskt för Facebook

Det bästa formatet för film beror helt på vilken plattform du planerar att dela det rörliga materialet på. Därför ska du alltid tänka plattform först vid videoproduktion. Skapar du film för Youtube fungerar horisontellt format medan om du avser att kommunicera på Facebook är ett vertikalt eller kvadratiskt format mer optimalt.

Tre tips för bra video till Instagram

  • Använd närbilder, då helhetsbilder blir svårare att uppfatta på en mindre skärm
  • Använd text, eftersom den största delen av tittarna kommer se filmen utan ljud
  • Använd stående (även kallat vertikalt) filmat material för att bättre utnyttja skärmytan på mobila enheter.

En Snapchat-kändis bästa tips för att lyckas

Geir Ove Pedersen aka Geeohsnap har över 1 miljon views dagligen och berättade om sina bästa tips för att lyckas på Snacphat och för att få till lyckade influencersamarbeten på kanalen.

Så får du fler följare på Snapchat

  1. Det är väldigt få som bara söker efter eller slumpartat hittar till ett specifikt Snapchatkonto. Det första tipset är att dela din Snapchat QR-kod så att folk faktiskt hittar till dig.
  2. När du väl fått nya följare är de första veckorna kritiska. Det är då dina nya följare avgör om dina Stories är värda att fortsätta följa. Därför är det extra viktigt att skapa mycket och bra innehåll de första veckorna.
  3. Ta vara på dina följare! Fortsätt skapa innehåll regelbundet i dina Stories och engagera dig med dina följare. Skriver de till dig? Skriv tillbaka! En uppmärksammad följare är mer benägen att dela ditt innehåll till sina vänner.

Bildresultat för geeohsnap

Lyckade influencersamarbeten på Snapchat

Skapa hellre få och långsiktiga influencersamarbeten än många korta. Att bygga ett förtroende till influencerns följare tar tid, men pay offen på lång sikt är hög om det är ett genuint samarbete.

Bjud gärna in influencern till ditt företag och låt influencern lära känna dig och ditt varumärke. Har du något nytt spännande projekt är det extra bra innehållsmaterial för samarbetet. Vem älskar inte att bli utvald för att jobba med det allra senaste?

Guldgruva för smartare influencersamarbeten

Jesper Åström, en digital taktiker och proffs på datadrivna resultat, gav konkreta tips på hur du kan leta reda på och använda nyckelpersoner på nätet för att lyckas med din försäljning.

Digitalsnack besöker Someday

Som företag är guldgruvan att få många att prata om dig och ditt innehåll. Nyckeln är att hitta personerna som kan förmedla ditt varumärke på ett sätt som får många av deras egna följare att också prata om ditt varumärke. Att hitta sådana nyckelpersoner kan vara lite klurigt och tidskrävande, men är ett recept för framgång.

Så hittar du nyckelpersonerna med de rätta följarna

  1. Studera liknande lyckade företag som nyligen haft en period av tillväxt och leta reda på när den tillväxten började ta fart.
  2. Gör en backlink-analys för att ta reda på vilka av det företagets följares aktiviteter som har haft stor påverkan på spridningen. D.v.s om det finns någon följare som var först med att börja dela innehåll om företaget/produkten som genererade till många omlänkningar, eller om det fanns någon person som skapade mer engagemang än andra.
  3. Kopiera! Är företagsexemplet likt ditt varumärke, så kommer dessa nyckelpersoner troligtvis kunna hjälpa dig att nå samma resultat. Det är helt enkelt samma personer som du bör skapa ett influencersamarbete med för att sätta bollen i rullning.

 

Vill du ha löpande information kring vad som händer inom sociala medier? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev eller håll ett öga på www.digitalsnack.se/blogg


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *