3 trender inom sociala medier – Digitalsnack trendspanar på Internetdagarna


I fjol fick Digitalsnack förtroendet att arrangera sociala medierspåret för första gången på Internetdagarna. Fjolårets spår Framtidens sociala medier blev en stor succe som dels sålde ut i rekordtid och fick riktigt höga utvärderingspoäng. I år har vi fått äran att göra det igen. Denna här gången höjer vi ribban ytterligare ett snäpp och siktar på en maxad heldag med sociala medier. Den 24 november går spåret Sociala medier i en föränderlig värld av stapeln - denna gång helt digitalt!

BOKA HÄR

DIGITALSNACK GER 3 AKTUELLA TRENDER INOM SOCIALA MEDIER

Under vårt spår på Internetdagarna den 24 november kommer vi på Digitalsnack ge TRE aktuella trender som växer inom sociala medier. Vi berättar varför ni behöver hålla koll på dessa, på vilket sätt de kommer påverka er social medienärvaro och hur ni kan applicera en strategi för dessa redan IDAG.

Här är våra tre trendspaningar som vi kommer lyfta den 24 november på Internetdagarna "Sociala medier i en föränderlig värld".

 

Sociala medier i en föränderlig värld

Datum: 24 november (Internetdagarna är 23-24 november)

Tid: 09.00-17.10

Pris: 500 kr

Plats: Online

#1 SOCIAL SHOPPING

sociala medier har förändrat hur vi shoppar online

Med Instagram i spetsen har vi fått se social shopping, alltså shopping via sociala medier exploderat under senaste åren. I samband med utbrottet av Covid-19 har fler inspirerats och valt att göra sina inköp online. En viktig del har varit de enkla metoder för företag att kunna erbjuda sina kunder att shoppa direkt via sitt Instagram-flöde

 

#2 SHORT VIDEO

äkta, snabbt och kreativt

Att det är de unga som banar väg för nya trender i sociala medier är inte något nytt. Under 2020 fick vi dock se en förändring över generationer, branscher och innehåll som började använda short video. Ett format som bäst är känt via Instagram Stories, Snapchat och TikTok.

#3 SMO

sökbarhet i sociala medier

Allt fler söker numer information om personer, produkter och tjänster via sociala medier. Att vara sökbar i sociala medier har nu blivit ett måste.

Schema för Internetdagarna 2020

09.00 Keynote
10.00 Fikapaus
10.30 Digitalsnack inleder dagen
Cecilia och Jenni från Digitalsnack inleder Internetdagarnas social mediespår och berättar om vad som kommer att hända under dagen
10:40 Social media trends and insights
Globala analysföretaget GlobalWebindex presenterar spännande data och analyser kring hur vi använder sociala medier nu och i framtiden. (Detta spår kommer hållas på engelska)
11.00 Digitalsnack-studion gästas av LinkedIn
Vår första gäst i Digitalsnack-studion är LinkedIns Nordenchef Lisa Gunnarsson.
Det blir ett samtal kring vilka som blir LikedInfrälsta och varför några inte blir det. Vi reder ut frågor kring hur man ska tänka kring personprofil vs företagsprofil. Samt hur framtidens ser ut för LinkedIn.
12.30 Trendspaning med Digitalsnack
Digitalsnack bjuder på dagsaktuell trendspaning kring sociala medier.
11:50 Hela Sveriges historiebästis på sociala medier
Livrustkammaren må vara Sveriges äldsta museum men deras nya sätt att förmedla historien bakom kungligheter är långt från mossig. Genom att bli hela Sveriges historiebästis har de snabbt nått kunglig status på sociala medier. Men är det verkligen ok att skoja om vad som helst? Hör intendenterna Jonas och Magdalena berätta om den unika strategin bakom Livrustkammarens tonalitet och populäritet.
12:15 Lunchpaus
13:15 Keynote
14:00 Sveriges bästa kommun på Facebook
Ack, Värmeland, du sköna, du härliga land! Du krona för Svea rikes länder....
Så lyder Värmlandsvisan, så det är kanske inte så konstigt att Säffle blivit regent över Sveriges Facebook-sidor. Med ett engagemang som slår hela 290 kommunsidor har Säffle Kommun tagit förstaplatsen i att skapa engagemang. Så hur ser strategin ut? Hur har man resurser att hantera alla kommentarer? Hör kommunikationsansvarige Johan Österman berätta om hur Säffle tog sig till toppen.
14:40 Digitalsnack-studion gästas av Marlaw
Dagens andra gäst i Digitalsnack-studion är Cecilia Torelm Tornberg som är expert på frågor kring marknadsföring i sociala medier. Passa på att skicka in dina frågor kring influencer marketing, reklammärkning, tävlingar, UGC och GDPR med mera.

Skicka in dina frågor här 👉🏼 Marlaw frågeformulär

15:00 Fikapaus
15:30 Trendspaning med Digitalsnack
Digitalsnack bjuder på dagsaktuell trendspaning kring sociala medier.
16:15 Vad är grejen med Tiktok?
TikTok – ett social medie som väckt mångas intresse och skapat många rubriker under året. Dagens sista pass bjuder vi på ett fullmatat spår kring TikTok. Varför behöver vi bry oss om denna plattform? Hur gör man för att nå ut på TikTok? Hur har andra gjort som lyckats?

Vi gästats bl.a av som berättar om sina bästa do's and don'ts för att nå ut till en yngre målgrupp. Detta baserat på erfarenhet från över 800 kampanjer och 100 miljarder visningar.

17:00 Digitalsnack summerar och avslutar social mediespåret 2020
17:10 Avslut