Cecilia Victoria byter efternamn


Hur sökmotoroptimerar man sitt personliga varumärke?

Året var 2012 när jag (Cecilia) startade min första blogg. Då var det inne att Googla sig själv, något som alla coola föreläsare använde som praktisk övning under sina utbildningar i digital marknadsföring.

Det var under en sådan övning jag märkte att det finns två personer med samma namn som jag: en operasångerska och en forskare. Båda nämndes ganska flitigt i diverse tidningar och tidskrifter, så jag förstod att det skulle vara svårt för min blogg att synas på sida 1 på Google. Jag bestämde mig då för att lägga till mitt mellannamn Victoria, och helt plötsligt ägde jag mitt namn på Google. Cecilia Victoria Åslund. Ett artistnamn eller ett alterego om ni så vill…

Det är alltså historien bakom mitt konstiga namn. Är det Cecilia eller är det Victoria? Eller Cecilia Victoria? Men det finns ju inget bindestreck?!

 

Men så kom dagen. Min bröllopsdag, dagen då jag gifte mig med min livs kärlek. För mig var det självklart att byta till hans efternamn eftersom hans släkt är de enda i hela Sverige med just det namnet. En sökmotormässig jackpott kan man säga. Men samtidigt begår mitt personliga varumärke ett sökmotoroptimerat självmord – plötsligt kommer inga träffar på mitt nya namn. Om jag skriver det tillräckligt ofta i denna blogg så kanske man hittar hit iaf 🙂

Cecilia Victoria Kärrberg

Cecilia Victoria Kärrberg

Cecilia Victoria Kärrberg

Cecilia Victoria Kärrberg

Men så var det där Victoria med fortfarande? Det finns tydligen en läkare med samma namn i släkten, så Victoria får följa med även efter namnbytet.

Hur sökmotoroptimerar man sitt personliga varumärke

Så hur kan då jag börja bygga upp mitt nya namn på digitala plattformar? Jag frågade min kära kollega, som också har vassa kunskaper inom webb och sökmotoroptimering, om jag kunde få en guide. Denna guide vill vi såklart även del med oss av till er! Du hittar guiden här.


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *