Digitalsnack besöker teknikkollot i Hultsfred


Det behövs fler tjejer (tjejer är awesome!) inom teknikens värld. Digitalsnack finns just tack vare två drivna och något teknikintresserade tjejer. Så när Digitalsnack fick frågan att inspirera unga tjejer på ett teknikkollo, var vi givetvis intresserade.

Teknikkollo för unga tjejer

Teknikkollot arrangeras av den idéella föreningen Tekniskt skapande i Hultsfred. Kollot började den här veckan och deltagarna, som är unga tjejer från hela Sverige, har redan fått möjlighet att testa olika tekniska prylar och bland annat haft besök av Thomas Hartwig, en av grundarna av Candy Crush.

Digitalsnack besöker teknikkollot för att inspirera

Idag var Jenni från Digitalsnack där på besök för att inspirera men också själv inspireras. För att inspirera delade Jenni med sig av sina erfarenheter som tjej och företagare i branchen, samt hur en vanlig arbetsdag kan se ut för en social media strateg. För även i ett jobb inom sociala medier stöter man ofta på situationer där till exempel enkel kodning eller att förstå sig på kod är viktigt.

Att börja jobba med sociala medier var inte alls självklart när jag var i samma ålder som kollo-deltagarna. Facebook fanns inte ens då. Utbildningar inom sociala medier fanns givetvis inte heller. Men det är genom att jag vågat testa och vara nyfiken som jag tagit mig dit jag är idag. Så jag tycker det är jättekul att tjejerna får chansen att testa och utforska inom teknik. – Jenni Laapotti, delägare och social medie strateg på Digitalsnack.

På kollot fick tjejerna bland annat testa 3D printers

Teknikkollot hölls på Makerspace i Hultsfred. Där finns avancerad utrustning, flera 3D printers, VR utrustning, HoloLenses och robotar, som deltagarna under kollot får möjlighet att testa. Varje elev fick bland annat skriva en bild av sig själv i 3D printern och ta med den hem som minne från kollot.

När jag kom in satt alla tjejer och testade att designa i 3D program. Det är ju så svårt att veta vad man har tallang för eller tycker är kul om man inte får möjligheten att testa. Den här typen av program och verktyg är det dessutom få som har tillgång till. Jättekul att se! – Jenni Laapotti, delägare och social medie

strateg på Digitalsnack.