Framtidens sociala medier- Internetdagarna 2019


I måndags var det äntligen dags för Internetdagarna och vi på Digitalsnack, som har fått äran att arrangera sociala medier spåret, var förväntansfulla. Två dagar av möten, nätverkande, föreläsningar och spännande tips inom allt som rör internet. Med talare från nordens olika hörn hörde vi hur Adidas, Löfbergs, Svenska Yle, Storykit och helsesista tar sig ann utmaningar i det framtida sociala medielandskapet.

 

Cecilia Victoria Kärrberg och Jenni Laapotti från Digitalsnack på Sociala medierspåret på Internetdagarna 2019

Digitalsnack- arrangör av det snabbast sålda spåret någonsin

Trots konferensens största scen, såldes Digitalsnacks spår Framtidens sociala medier, ut på rekordtid! Aldrig förr i Internetdagarnas 20-åriga historia har ett spår varit så populärt. Ca 300 biljetter såldes och ett fullsatt spår befinn sig i konferenssalen. Vi är så glada att så många ville komma och lyssna på spåret. Vi vill såklart tacka Internetstiftelsen och våra fantastiska talare för en underbar konferens 2019.

Målstyrd kommunikation med Adidas

Efter en spännande inledning från Digitalsnacks grundare Jenni Laapotti och Cecilia Victoria Kärrberg, om det förändrade medialandskapet, invigde Redwaan Hossian scenen som spårets första talare. Redwaan pratade om målsättning, målgrupper, kampanjsekvensering och analys via sociala medier. Med tydliga how-to och bra, förklarande exempel visade Redwaan hur Adidas jobbar med paid social i norden.

internetdagarna digitalsnack adidas
internetdagarna digitalsnack löfbergs

Löfbergs om modern aktivism inom företaget

Det blir allt viktigare för företag att ta ställning i aktuella frågor för att nå ut på ett genuint sätt. Sofia Svahn, kommunikationsdirrektör på Löfbergs, har lång erfarenhet av ledande roller inom kommunikation och hållbarhet. Med spännande exempel från Löfbergs tog sig Sofia ann frågan: Hur kan sociala medier användas för att bygga varumärken med relevans genom att tydliggöra vad verksamhet tror på?

Nyheter för barn med barn- Svenska Yle förklarar

Visste du att 88 procent av 10-åringar i Sverige har en egen mobiltelefon? Barn har rätt till information om sin värld, men hur når man barn i sociala medier nu och i framtiden? Sandra Wikstrand, Executive Producer och Mira Myllymiemi, redaktör på Svenska Yle i Finland möjliggör nyheter för barn genom att använd just barn som reportar på sociala medier. Hur detta går till? Det förklarade Sandra och Mira.

internetdagarna digitalsnack Svenska Yle
internetdagarna digitalsnack Helsesista

Digital sjuksköterska på Snapchat- Hellsesista

Sjuksköterskan Tale Maria Krohn Engvik öppnade snapchatkontot "Helsesista" år 2016 för att kunna vara mer tillgänglig för sina elever även utanför skoltid. Under en personlig föreläsning blandade hon allvar, känslor och humor när hon berättar om sin väg till att bli hela Norges sjuksköterska på Snapchat.

Storykit: Så här berättar du historier med video

Hur ska man tänka kring video på sociala plattformar? Det förklarade Jonna Ekman, Marknadschef på Storykit. KIT revolutionerade social video och under föreläsningen gav Jonna handfasta tips på hur du ska tänka när du skapar rörligt material till sociala medier.

Framtidspanelen

Vi bad fyra experter att sia om sociala mediers framtid. Hur kommer vi bete oss på sociala medier? Vad kommer AI spela för roll? Vem ska uppfostra vem i sociala medievärlden? Joakim Åström (Cloud Solution Architect, Data & AI Microsoft), Natalie Eriksson (Kommunikationskonsult), Tor Rauden Källstigen (CEO & co-founder på All Ears) och Ängla Eklund ( IT-jurist på Mannheimer Swartling Advokatbyrå) diskuterade framtiden i sociala medier.

Se hela spåret

Om du inte hade möjlighet att gå på konferensen så kan du se hela spåret, med alla våra talare och föreläsningar här.

 

Behöver du hjälp med ditt arbete i sociala medier?

Digitalsnack är en social mediebyrå som har heltäckande tjänster för att hjälpa dig att skapa effekt i sociala medier. Vi finns i Karlstad/Värmland, Norrköping/Östergötland samt Vimmerby/Småland. Vi jobbar både digitalt och ute hos kund i hela Sverige, men även i övriga nordiska länder. Kika in vårt tjänsteutbud för att se hur vi skulle kunna hjälpa dig i ditt eller din organisations arbete med digitala och sociala kanaler!

Läs mer om våra tjänster
Kontakta oss