Hallå där Patrik Vincent!


Hallå där Patrik Vincent, Digitalsnacks tredje styrelsemedlem

Vem är du?
Uppvuxen i Guldsmedshyttan 5 mil norr om Örebro. Hemmabasen finns i Örebro där jag lever med med fru och två barn samt en katt. Spenderar dock mest tid i Stockholm där företaget som jag är VD för har sin bas. Jag var med och startade SprintAd för snart tre år sedan, som idag är ett medienätverk som omfattar 130 hushållsdistribuerade lokaltidningar spridda över hela Sverige. Vårt uppdrag är, extremt förenklat, att hantera de nationella kundernas reklamköp i de tidningar vi representerar.

Har en 23-årig erfarenhet från mediebranschen där jag jobbat med försäljning, försäljningsledning och affärsutveckling.

Förutom min passion för försäljning har jag en förkärlek för cigarrer och var med och startade upp Sveriges första cigarrbutik på nätet, Epicura Netstore. Älskar även hockey och var med på Örebro Hockeys resa från division 1 till SHL, som ansvarig för kommunikationen.

Vilka är dina styrkor?
Jag är extremt passionerad i de projekt jag väljer att gå in i. Jag tror framgång ligger väldigt mycket i uthållighet och ihärdighet. I de bolag jag haft ansvar, har jag nog alltid försökt att skapa en miljö som stimulerar alla att jobba hårt för att det är roligt, inte för att få en lönecheck i slutet av månaden.

Mina ledord är stolthet, passion och engagemang och jag tror att man presterar bäst om man trivs på sin arbetsplats samt att ens uppgifter känns utvecklande och stimulerande.

Vilken är din favorit av social media-kanalerna?
Facebook privat och LinkedIn i yrkeslivet.

Har du någon strategi för sociala medier?
Facebook och LinkedIn är källor för information som håller mig uppdaterad inom min bransch, personer samt andra intresseområden. Jag postar sällan eget innehåll i mina kanaler. Men ser fram emot att få tips hur jag skulle kunna jobba.

Pinsam social media-upplevelse?
När en kollega förklarade att jag var lite för kärleksfull på Facebook när jag trodde att jag skickade en visslande emoji när den egentligen gjorde en pussmun.

Varför tackade du ja till att sitta i Digitalsnacks styrelse?
För att fungera i den här branschen måste man förstå alla kanaler. Genom Digitalsnack kommer jag kunna hålla mig uppdaterad om det som händer inom sociala medier. Sociala medier har ju på senare år vuxit enormt som reklamkanal.

Vad kommer du bidra med?
Förhoppningsvis kommer jag kunna stötta bolaget kring hur man skapar framgångsrik försäljning. Från min långa tid inom mediebranschen har jag samlat på mig en del kunskap om hur det är att starta upp ett nytt företag. Förhoppningsvis kan jag som “ålderman” agera lite mentor i styrelsen.

Vad krävs för att lyckas med sin kommunikation idag?
Det finns inte ett svar på den här frågan, utan ett svar för varje unikt företag.

Det krävs att man orkar se bortom förenklingarna och universallösningarna som trendsättare gärna förespråkar och vågar gå mot strömmen för att genomdriva en kommunikation som fungerar för just sitt företag. Det krävs att man sätter sig in i fakta och inte sväljer marknadsföringsteorier spridda i egensyfte som kan liknas vid kejsarens nya kläder.

Vår bransch är en av få där ”sanningar” kan vara påhittade. Där vetenskap som inte passar in, trycks tillbaka. Att vara marknadschef idag är ett komplicerat och tufft uppdrag som kräver mer vaksamhet och kunskap än det någonsin tidigare gjort. Branschen kryllar av konsulter som agerar i egen sak. Vi behöver fler som agerar för sina kunder.

En av de största utmaningarna idag handlar om att inte bara nå ut i bruset, utan framförallt att nå fram till konsumenterna på ett sätt som gör att konsumenten tar till sig budskapet. All kommunikation måste ske på mottagarens premisser. Vill någon inte se eller lyssna, så gör personen inte det. Vi måste förstå att det är människor vi pratar med, människor med samma hjärna och förmåga idag som för 2000 år. Det spelar ingen roll vilken plattform vi kommunicerar på; är kommunikationen inte på mottagarens villkor kommer den att filtreras bort som ointressant på samma sätt idag som i tidernas begynnelse.

Till syvende och sist handlar marknadskommunikation om att skapa effekt. Att ta reda på vad som skapar såväl kort som långsiktig effekt. Att mäta rätt KPI:er som inte bara tar hänsyn till konsumentbeteende i slutfasen av ett köp, utan också vad som byggde upp hela kedjan.

Kan rekommendera en bra bok i ämnet som jag hade förmånen att läsa under semestern. Boken “Bang for the Buck” släpps den 30 september och är skriven av Erik Modig.

Tack för pratstunden!