Tack för i år Internetdagarna 2020


Så var årets (digitala) upplaga av Internetdagarna slut och vi summerar en fantastiskt dagmaxad med sociala medier. Stort tack till alla er som hängde på vårt spår Sociala medier i en föränderlig värld. 
Vi är omväldigande av både respons, ord och feedback från er som tittade! Trots att eventen blev väldigt annorlunda i år så fungerade det väldigt bra med alla som satt hemma och intigrerade med oss via Hopin. Vi kommer som lovat att lägga ut länkar vart ni kan se sädningen igen samt svar på frågor av våra olika föreläsare. Smidigaste att hålla koll är att följa oss i sociala medier 👉🏼  Instagram eller på LinkedIn. Längst ner på denna sidan hittar ni länkar till alla presentationer från dagen!

Så här sa ni om vårt spår på Internetdagarna 2020

Storleken på texten är baserad på hur många som skrivit ordet

 

ETT HELT DIGITALT EVENT

Tidigt i våras fick vi veta att Internetdagarna skulle bli helt digitalt. Väldigt skönt för vår del då vi kunde ställa in oss på detta direkt. Sen har det kommit nya restrektioner nästa varje månad och den sista endast en vecka innan eventet, som gjort att vi fått jobbat flexibelt och hitta lösningar. Vi är också tacksamma att alla våra föreläsare hängt med i svängarna och hållt sig friska!

Vi spelade in och roddade allt från en studio på Stockholm Waterfront. Teamet bestod av projektledare och alt-i-allo fixaren Camilla från SpringConference. Fine Mangus och Jerker roddade presentation, ljud, video all teknik och hade kanske lite svettigt emellanåt. Teknik är väldigt komplext och ett sådant här evenmang med många olika tekniska lösningar kräver personer som är lösningorienterade. De löste det mesta inom en kort stund om någonting inte funkade optimalt. Då surrade det som en bikupa inne i studion och fler tekniker kom till indsättning för att lösa problemet. Vi är väldigt tacksamma för hjälpen och att de gjorde sitt yttersta för att göra vårt spår så bra som möjligt.

Men en lärdom är såklart att ha bra backup och testa allt 1,2 och 3 ggr innan för att säkerställa att allting fungerar perfekt. Samt få in allas material i tid för att inte stressa i sista sekund. Men för att göra ett sådant här stor digitalt event för första gången skulle vi ändå ge oss själva helt godkänt! Såhär såg det ut i vår studio:

 

SOCIALA MEDIER MED INSLAG AV INTERAKTION

 

Den fysiska publiken saknades enormt under årets upplaga av Internetdagarna. Men tack vare eventverktyget Hopin som användes för hela evemanget så var det enklare för tittarna att i realtid kunna kommentera, diskutera och ställa frågor. Det blev mer levande och mer inkluderande än en fysisk sittande publik. Dessutom la vi in TikTok challanges för att röra lite på sig samt några klädbyten för att bota fobier som Braxus Comfortus, alltså fobi mot obekvama byxor. Kanske en del som utvecklas såhär i hemma kontorets och pandemins spår. Vi försökte skapa ett dynamisk upplägg så långt det gick med helt digitala inslag. Meningen från start var att de flesta föredrag skulle ske från vår studio. En mix av intervjuer, video, presentation och trendpaningar avslöstes under dagen.

ÅRETS FÖRELÄSARE & PRESENTATIONER

 

Statistik med trend manager, Chase Buckle på GlobalWebIndex

Dagen kickades igång med vårt favorit statistikföretag, GlobalWebIndex som bjöd på smaskiga siffror kring hur Svenskarna i jämförelse med Europa använder sociala medier. Chase visade hur coronapandemin förändrat våra social medienärvaro samt hur vi använder olika sociala medier simultan.

Kontakta oss om du vill ta del av Chase presentation

Sveriges historiebästis på sociala medier, Livrustkammaren

Jonas och Magdalena delade historien bakom Sveriges mest populära museum på sociala medier. Hur de har intigrerat och hållt intresset uppe för museet under pandemin då museet till stor del varit stängd.

Se deras presentation här

Frågor och svar!

  • De flesta org måste numera köpa räckvidd på Facebook pga den allt tajtare algoritmen för organisk räckvidd. Behöver Livrustkammaren det? Gör ni det alls? Eller är ni undantaget som bekräftar regeln?

Vi köper/sponsrar ytterst sällan inlägg. Det är mycket riktigt svårare att nå räckvidd men vi upplever att vi fortfarande kommer upp i tillfredställande siffror.

  • Har utställningarna samma roliga ton?

Inte riktigt. Vi ser ju det som olika pedagogiska arenor. Vi gör på ett sätt vi tycker passar i sociala media och på ett annat sätt i utställningar. Men val av och infallsvinklar på utställningsteman har ändrats. Åtminstone har jag fått höra det från kollegor på andra museer att de upplever det så . När vi byggde om vår basutställning 2019 så fanns det uttalade önskemål om att få in SoMe tonaliteten på vissa delar i utställningen.

  • Hur får man ledningen att ta arbetet jag och mina kollegor lägger ner på sociala medier på allvar?

Siffror, Siffror, Siffror. Det gillar ledningar. I vårt fall har vi haft förmånen att ledningen hela tiden stöttat (de har inte alltid fattat men de litar på medarbetarna).

  • Vilka sociala media jobbar LRK i?

Instagram, Facebook, och YouTube (vilket jag tycker kan räknas dit men väldigt sparsmakat än så länge). Vi har även ett twitterkonto men det används inte alls.

  • Vad gör ni de dagar då ni inte känner er så inspirerade/kreativa?

Dricker mycket kaffe och kollar på Anchorman. Ska vi vara ärliga så har vi gjort det här ganska länge så vi kan alltid återanvända gammalt material. Vi vet också vad som alltid funkar bra (ex bild på robe de cour alt sadel med kort snärtig text och någon form av metahashtag.)

  • Finns flödenas ton även finns i museet, eller om de frångår humorn där? Tycker det är väldigt relevant och intressant!

Se ovan.

  • Hur håller ni samma tonalitet när ni är fler som rattar kontot? Humor och tajming är ju svårt att lära ut tänker jag.

För det första så är det inte samma hela tiden. Men på det stora hela så tror jag att det utifrån uppfattas så. Vi vill ju att det är Livrustkammaren du är kompis med inte en speciell person. Vi ser ju dock själva direkt vem om som gjort inlägget. Tonalitet är ändå hyffsat lätt att komma in i verkar det som. Vi har nya kollegor och praktikanter som kommit in i det på en gång och gjort inlägg som jag är säker på att ingen kan tänka: ”det där är någon annan som skriver”.  

  • Hur hanterar ni de olika kanalerna: facebook/instagram?

På ungefär samma sätt. Men vi brukar inte korspublicera. En del grejer hamnar bara på Insta, en del grejer bara FB. Ibland tar vi något vi kört på FB först och sedan på Insta. Och viceversa.

  • Kommer ni att hinna med allt då museet öppnar för besök igen?

Ja. Det kommer bli mindre material av typen filmade visningar inledningsvis. Men jag är övertygad om att vi kommer gå ännu mer i riktningen längre fram. Finns redan med i VP inför 2021.

  • Tror ni att er publik även framöver kommer att förvänta sig den högre närvaron som ni haft under pandemin? Har ni några tankar på hur ni i så fall kommer lösa det när museet öppnar igen?

Vi hade ju redan innan pandemin en hyffsad hög närvaro. Men jag tror att det kommer förväntas mer av föredrag, visningar som är online. Och jag är övertygad om att vi kommer gå i den riktningen (och vi gör det redan). Finns som sagt redan med inför verksamhetsplanering 2021.

LinkedIn Lisa Gunnarsson Nordenchef

Studio Digitalsnacks första gäst var LinkedIns nordenchef Lisa Gunnarsson. Vi fick veta hur det har vartit att jobba på LinkedIn under detta året, samt om det påverkat leveransen av nya funktioner på plattformen. Lisa berättade hur de hittat lösningar och stöttat personer som behövt söka nya jobb pga av pandemin eller släcka kunskapstörsten med deras LinkedIn learning som läpptes konstadsfritt under året. Lisa gav även tips på hur man ska tänka kring personlig profil och företagskonto på LinkedIn, samt hur de drar nytta av varandra.

Bäst i Sverige på engagemang, Säffle Kommun

Den lilla kommunen i Värmland slår hela 290 kommuner i Sverige när det kommer till engagemang på Facebook. På Internetdagarna kunde vi ge en exklusiv inblick i hur det är att jobba med Sveriges yngsta och bästa stad.

Se videon här

Lagar och regler i sociala medier med Cecilia Torelm Tornberg på Advokatbyrån Marlaw

Advokatbyrån Marlaw är experter på marknadsrätt och lagar och regler i sociala medier. Vi bjöd in advokaten Cecilia för att reda ut vad som gäller i den snåriga djungeln kring rättigheter i sociala medier. Många sner sig nog befnna sig alltmer i en gråzon när det kommer till sociala medier, mestadel för att lagstiftningen inte riktigt hänger med i utvecklingen. Men Cecilia menade att det kommer att hända mycket kring just området sociala medier inom kort!

Marlaw Internetdagarna 2020
SMO Digitalsnack Internetdagarna 2020

Trendspaningar i sociala medier med Digitalsnack

Under dagen bjöd Digitalsnack på tre trendspaningar: SMo (social media optimization), social shopping och short video.

Kolla in presentationen här

Generation Z och TikTok med Timothy Collins på Creed Media

Mycket kring temat Sociala medier i en föränderlig värld handlar om generation Z, den enda generationen som är uppväxta med sociala medier. Timothy från Creed Media pratade om just vad denna genrationen värdesätter, vad de vill se, hur man når dom och varför TikTok är deras favorit kanal.

Se Tims presentation här

Creed Media Internetdagarna 2020
NA-KD Internetdagarna 2020

Från 0 till 100.00 på 6 månader - Evan Thomas delade NA-KD strategi på TikTok

Som väldigt många som startar en social mediekanal har man noll antal följare. Men hur får man målgruppen att växa snabbt? Det fick vi en inblick i när Evan Thomas, Head of social media på NA-KD fashion berättade om deras otroliga resa på TikTok. En resa som startade i våras och som nu vuxit sig till ett sexsiffrigt antal.

Se exempelbilder från NA-KD TikTok här

Behöver du professionell hjälp med sociala medier? Skicka en kontaktförfrågan så hör vi av oss!

* anger obligatoriska fält
Genom att fylla i detta formulär samtycker du till att Digitalsnack sparar dina uppgifter för att kontakta dig. Läs mer om vår integritetspolicy och hur vi skyddar och hanterar din information.