Tack för i år – Internetdagarna 2021


Cecilia och Jenni Digitalsnack

Så var årets (digitala) upplaga av Internetdagarna slut för i år och vi summerar en fantastiskt dag maxad med sociala medier. Stort tack till alla er som gjorde årets spår till Internetdagarnas största! Vi är omväldilgade av både respons, ord och feedback från er som tittade! Från studion på Stockholm Waterfront hann vi hela 7 föredrag på 3 timmar på temat Nya regler och vägar till effekt!

ÅRETS STÖRSTA SPÅR 🎉

Internetdagarna är uppdelat i 19 olika spår med olika teman. Sedan 2019 har vi på Digitalsnack skapat innehållet för social medie-spåret.
I år var vårt spår det populäraste av alla spår! Nästan 600 deltagare ville kolla in våra föreläsare som på något sätt lyckats förstå nya regler och vägar för effekt i sociala medier. Här nedan får ni en sammanfattning av årets innehåll samt fördjupningar i form av poddavsnitt. Fler kommer under 2022!

ÅRETS FÖRELÄSARE

En miljard data kan inte ha fel - Jonas Tulldahl, Bumblewing

Dagen kickades igång med Jonas från analysföretaget Bumblewing som mäter influence på sociala medier. En spännande dragning om hur viktigt det är att förstå hur man tolkar data så resultatet av det man tolkar blir hjälpsamt för utvecklingen av sociala medier. Take aways från Jonas dragning:

  • Jämför med liknande konton eller branscher
  • Företag skapar mindre engagemang än personer/influencers
  • Olika plattformar mäter på olika sätt
  • Olika inlägg ger olika engagemang på olika plattformar

Allt du behöver veta om Schrems II - Katarina Ladenfors, Advokatfirman Marlaw

Katarina från Marlaw förklarade vad Schrems II är och hur vi behöver jobba kring sociala medier efter att domen trätt i kraft. Många deltagare som de uttryckte: "äntligen någon som pratar om Schrems II på ett begripligt sätt". Katarinas tydligaste budskap var att alla berörs av Schrems II domen som använder tjänster som delar data till ett tredjepartsland exempelvis USA. Det vi behöver göra är att ta fram en riskanalys och utveckla vår medgivanden.

Lyssna när Katarina gästade vårt podcast!

3 tips för att lyckas med annonsering efter iOS14 - Digitalsnack

Våra annonsexperter Fanny och Jenni förklarade vad iOS14 är och hur den har skakat hela branschen när det kommer till datahantering och remarketing. I undersökningen bland dagens deltagare var det många som inte hört talas om iOS14 eller vad det innebär. Så för många var detta helt ny kunskap!

Jenni Laapotti. Fanny Hanngren

Vill du veta mer om iOS14? Lyssna på detta poddavstnittet!

Cecilia Victoria Kärrberg. Hannah Carlson

LJUD PÅ! Hur audio blivit den viktigaste komponenten för innehåll i sociala medier - Digitalsnack

Ljudcontent har exploderat senaste året i sociala medier. Digitalsnacks VD och content manager Hannah berättade hur beteenden i sociala medier förändrat och därigenom hur vi använder ljud till vårt innehåll. Hannah pratade om hur man skapar innehåll med ljud och visade hur verktyget Reels fungerar!

Influencers, makt, miljoner och möjligheter - Yasmine Winberg & Julia lundin, Resumé

Att influencers är nutidens stora makthavare har säkert många förstått. men att de hade sån otrolig påverkar  allt från vad vi köper till hur vi röstar, hade få en aning om. Yasmine och Julia från Resumé har granskat influencers i många år deras inslag på Internetdagarna gav en otrolig ögonöppnare i form av:

  • De största influencers har betydligt högre räckvidd och påverkan än etablerade medier som exempelvis Aftonbladet, DN mfl.
  • Billigt att köpa sig makt online
  • Bristande granskning
  • Källkritik saknas
  • Annonsörer drar nytta av den nya maktbalansen men vill inte ta ansvar

Hör mer om influencers makt när Yasmine och Julia gästade vårt podd!

Hjärnan och sociala medier

Nästa sista spåret var hjärnforskaren Irene Perini som berättade hur personer i hennes test reagerat på tumme upp och tumme ner. Intressanta var att det inte var resultatet i sig som skapande osäkerhet hos testpersonerna. Utan att få veta svaret. Så precis innan avslöjandet fick många personer ångest och hade man problematik sedan innan av exempelvis självskadebeteende hade en ännu mer negativ syn på resultatet.

Så har SCB gjort statistik till en succé på Instagram - Elma Jakupovic


Sista ut denna dag var Elma från Statistiska Central Byrån som varit med och tagit fram deras nya strategi och arbetsätt för Instagram. Lärdomar från SCBs arbete:
- Planera gärna 2 veckor i förväg
- Hitta relevant content för dig i aktuella händelser och nyheter
- Gör mallar för att underlätta arbetet