3 signaler som tyder på att TikTok tar över


Alla verkar prata om TikTok. Appen som slog igenom på riktigt under pandemin. Kanske som ett tecken på att vi sökte efter något underhållande men också något som knöt oss samman.

TikTok har sedan början på sin resa utmanat med ett helt nytt tänk. Fokuserat på ljud när alla kollade mest ljudlöst, video när det inte längre premierades på andra plattformar och en algoritm som visar skräddarsytt innehåll istället för de konton du följer. TikTok har inspirerat andra sociala medier, de har kopierat och kliat sig i huvudet kring TikToks upplägg ring for you feed. Här listar vi 3 tydliga signaler varför TikTok är en utmanare som är här för att stanna och varför TikTok kommer driva utveckligen kring social medier framöver.

1. Mest nerladdade appen

Det finns framförallt två saker som sociala medier livnär sig på: innehåll och användare. Att användare skapar innehåll och att användare konsumerar innehåll. En tydlig indikation att det just finns användare på appen som kan skapa och titta är att TikToks app är den mest nerladdade appen på Appstore och Google Play 18 månader i sträck!

2. Förändrar musikindustrin

"TikTok låt som alla dansar till" lyder en populär fras på sökmotorerna. Det blir allt vanligare att musik och trender startar på TikTok och tar fart. Det ger störa möjligheter för de som vet hur man nyttjar kraften av TikTok för att slå med sin musik. Exempelvis att helt skapa musiken för att göras olika challenges och danser på TikTok. Men också gamla favoriter får nytt liv på plattformen, plötsligt trendar farsans gamla dänga från gymnasiet.

En studie visar att hela 80% av användarna på TikTok upptäcker ny musik på plattformen! Nästan hälften sparar sedan låten till sina favoriter, besöker artistens TikTik profil och börjar följa artisten.
Kreatörer skapar innehåll efter populär musik istället för tvärtom. Där tidigare innehåll adderades med musik som en extra krydda för dom (få) som då lyssnade med ljud på.
Sociala medier med TikTok som största influens kommer framtidens innehåll att skapas med ljud.

3. TikTokifierat flöde

Algoritmer finns på alla sociala medier. Senast uppdaterade vi er kring Instagrams Algoritm och hur den fungerar. Där förklarade vi att just Instagrams Reels flöde har en egen algoritm från övriga Instagram som pushar för underhållning och musik. Algoritmen liksom Reels självt är båda kopierade från TikTok. Allt fler digitala plattformar följer efter. Så vad är då skillnaden på TikToks algoritm?
Tidigare har algoritmer triggats för att visa innehåll från konton och personer du följer och uppskattar. Medan TikToks flöde har fokuserat på att ge innehåll som är populärt och kanske eller sällan är från konton du redan följer. Du får ett skräddarsytt innehåll utifrån vad du gillar, vad du integrerat på och vad som trendar just nu på plattformen. Det ger ett never ending flöde som inte går att sluta kolla på!

tiktok logo

TikTok fortsätter att utmana och sätta utvecklingen framåt för sociala medier. Under den relativt korta tid plattformen funnits har den flyttat gränserna på flera olika sätt:

  • Från ljudlöst till ljud
  • Skapat musiktrender
  • Skapat videotrender
  • Skapat danschallenges
  • Utvecklat en algoritm som andra sociala medier vill kopiera

 

Hur tror ni utveckligen för TikTok kommer att se ut framöver?