Allt du behöver veta om SMO


Den nya året medför sig en rad nya funktioner och förändringar inom det sociala medielandskapet. Det här är året då gränsen mellan sociala medier och SEO (Search Engine Optimization/Sökmotoroptimering) suddas ut och en ny term växer fram: SMO (Social Media optimization). Men vad innebär SMO och hur kan du jobba med det för att öka affärsnyttan?

Vad är SEO?

Kort sagt handlar sökmotoroptimering om att öka synligheten och få fler människor att organiskt besöka din sajt. Företag på sociala medier har ofta samma mål, att synas och få fler människor att hitta och ta del av innehållet. Därmed blir sökmotorer mer sociala och sociala plattformar blir allt viktigare som sökmotorer. Faktum är att Youtube är den näst största sökmotorn i världen och används flitigt av främst generation Z.

Vad är SMO?

SMO handlar om hur sociala medier kan lyfta din webbplats organiska trafik genom sökmotorer och om att vara sökbar i det sociala mediet. Det diskuteras mycket om huruvida sociala signaler (dvs likes, delningar med mera) har en direkt påverkan på din SEO. Google har inte offentligt gått ut med att de använder sig av sociala signaler för sökmotoroptimerings rakningar, men det är en stor chans att dem kommer göra det i framtiden då andra sökmotorer, som Bing använder sociala signaler i sina algoritmer. Hur som, så har sociala medier en indirekt påverkan på din sidas rankning.

Sociala medier, SMO och SEO

Sociala medier hjälper folk att hitta ditt varumärke i sökmotorer och såklart i sociala mediet i fråga. Genom att skapa engagerande, inspirerande och delbart innehåll finns möjligheten att innehållet delas och får spridning. När innehållet delas finns då möjligheten att trafiken till din sajt ökar. Det innebär att online communityt växer och likaså varumärkeskännedomen. Interaktionen ökar din webbplatsauktoritet vilket ökar din SEO index, som sedan leder till att användare hittar din sajt organiskt.

Precis som att SEO (sökmotoroptimering) bygger på verkliga nyckelord/sökord handlar SMO (Social Media Optimization) om samma sak. Eftersom allt fler använder de sociala plattformarna som sökmotorer sker sökningen genom hashtags, nyckelord och trendord.

Digitalsnack

 

Såhär arbetar du med SMO

Involvera SMO i din social media strategi. Gör en plan över hur ni ska arbeta med SMO i er organisation. Vart vill ni synas? Vilket innehåll är relevant? Hur ska ni utvärdera och hur kan ni stärka den organiska trafiken på sikt?

    • Ha relevant innehåll
      Se till att optimera ert innehåll på sociala medier. Det ska vara delbart, interaktivt och relevant. Vill du exempelvis hittas på sökordet väskor, behöver dina poster på sociala medier vara relevanta till de förväntningar som finns på kanalen i fråga, samt enkelt att hittas under sökordet.
    • Korspublicera
      Involvera dina kanaler i varandra genom att korspublicera. Om du delar ditt blogginlägg eller en sida på sociala medier och det får interaktion, kommer sidan att rankas snabbare och därmed förbättra din SEO. Det vill säga om din post blir viral på sociala medier kommer det att ha en ringar på vattnet effekt på din sajt.
    • Ha relevanta sökord
      Precis som SEO styrs av sökord, kommer du behöva jobba med sökord i hashtags med mera, för att enkelt kunna hittas via sociala mediers sökfunktioner. Välj relevanta hashtags, använd få per inlägg och utvärdera dem. Vi har skrivit ett inlägg om hur du kan jobba med hashtags här.
    • Var tillgänglig
      Se till att ha och använda alla relevanta funktioner på dina sociala medier så att du hittas i sökmotorn. Det betyder att du ska använda platstaggar, hashtags, inställningar med mera.

Stick ut genom sökmotoroptimering

Sätt din SMO strategi för 2020 och få större effekt! Genom ett ökat engagemang på dina sociala medier (vilket du får genom att vara sökbar i de sociala plattformar du befinner dig i) kommer du bli mer sökbar på webben, vilket i sin tur kan generera affärsnytta.

Behöver du hjälp med ditt arbete i sociala medier?

Digitalsnack är en social mediebyrå som har heltäckande tjänster för att hjälpa dig att skapa effekt i sociala medier. Vi finns i Karlstad/Värmland, Norrköping/Östergötland samt Vimmerby/Småland. Vi jobbar både digitalt och ute hos kund i hela Sverige, men även i övriga nordiska länder. Kika in vårt tjänsteutbud för att se hur vi skulle kunna hjälpa dig i ditt eller din organisations arbete med digitala och sociala kanaler!

Läs mer om våra tjänster  Kontakta oss