Facebook begränsar antalet annonser för företag – detta behöver du veta


Är du en av dom som annonserar på Facebook, Instagram samt deras tillhörande nätverk och kanaler? Då kanske du fick nyheten om att Facebook kommer införa en begränsning på antalet annonser som du kan köra? Här kommer vi förtydliga HUR det fungerar och VAD denna begränsningen innebär för dig och ditt annonskonto.

VARFÖR GÖR FACEBOOK DETTA?

Anledningen varför Facebook nu sätter begränsningar är för att en del företag har haft många kampanjer Ad Set och många annonser igång samtidigt. Om man sprider ut annonsbudgeten på förmåga Ad Set och för många annonser kommer de aldrig lämna inlärningsfasen och därigenom kommer de inte uppnå maximal effekt.

VAD GÄLLER?

Begränsningen av antalet annonser är PER SIDA. Du kan alltså ha fler annonskonton till samma sida. Det som räknas är alltså annonser kopplat till sidan inte per annonskonto, användare eller företag. Då kanske du tänker att starta en till sida för att få fler annonser? Men det är ingen bra idé då du förvillar vilken företagssida som är aktiv och dessutom konkurrerar du med dig själv om annonsutrymmet. En tredje sak är att Facebook hämtar viktig data från din sida som den sedan baserar till vilka din annons visas till. Sidan med lite information kommer ha svårt att hitta rätt och därmed få någon effekt.

 

BEGRÄNSNINGAR

Såhär många annonser kan du ha:

 

Annonsörens storlek Riktlinjer för annonsgräns
Små till medelstora sidor (annonsering under 100 000 USD under månaden med högst utgift under de senaste 12 månaderna) 250 annonser
Medelstora till stora sidor (annonsering för mindre än 1 miljon USD under månaden med högst utgift under de senaste 12 månaderna) 1 000 annonser
Större sidor (annonsering för mindre än 10 miljoner USD under månaden med högst utgift under de senaste 12 månaderna) 5 000 annonser
De största sidorna (annonsering för över 10 miljoner USD under månaden med högst utgift under de senaste 12 månaderna) 20 000 annonser

HUR PÅVERKAR DETTA DIG?

För de allra flesta kommer inte begränsningen påverka särskilt mycket. Detta pga av att begränsningen endast gäller för aktiva eller annonser som granskas. Alltså räknas ej genomförda och avstängda annonser. Du kan se din annonsvolym under Annonsgränser per sida i din Facebook Business Manager.
De som kan komma att drabbas av begränsningen negativt är de som erbjuder stora volymer av någonting. Exempelvis utbildningsföretag som har en annons per utbildning eller sponsrar alla evenemang till utbildningarna. Också företag som har en produkt per annons och inte skapar dynamiska eller carousel bör se över sin strategi för att få ner antalet annonser.

VAD HÄNDER OM DU ÖVERSKRIDER GRÄNSEN?

När gränsen är nådd kommer du inte kunna publicera fler annonser eller göra redigeringar av befintliga annonser.

 

NÄR TRÄDER DET I KRAFT?

Annonsgränserna kommer lanseras från och med den 16 februari 2021

VILL DU VETA MER OM ANNONSERING PÅ FACEBOOK OCH INSTAGRAM?

Gå våra kurser 👇🏽
ONLINE: LÄR DIG GRUNDERNA I FACEBOOK ADS MANAGER
GÖTEBORG 6 OKT: LÄR DIG ANNONSERA PÅ FACEBOOK OCH INSTAGRAM
ONLINE: SÅ SKAPAR DU LEADSANNONSER

Nyfiken att veta mer om Digitalsnacks tjänsteutbud? Kontakta oss!

 

* anger obligatoriska fält
Genom att fylla i detta formulär samtycker du till att Digitalsnack sparar dina uppgifter för att kontakta dig. Läs mer om vår integritetspolicy och hur vi skyddar och hanterar din information.

Instagram feed