Nya EU-direktiv om upphovsrätt på nätet


Den omdiskuterade lagen om upphovsrättsdirektiv har röstats igenom av EU-parlamentet. Alla EU-länder har nu två år på sig att implementera nya lagar som går i linje med upphovsrättsdirektivet. I det här inlägget försöker vi reda ut vad direktivet innebär och hur det förväntas påverka sociala medier.

Bakgrunden till direktivet om upphovsrätt

Syftet med direktivet är att skydda upphovsmakare och kreatörer från att deras verk sprids okontrollerat på nätet. I fall när upphovsrättsskyddat material sprids ska en ersättning betalas ut till skaparen av materialet. Det första förslaget till det här direktivet kom redan i september 2016, när EU-kommissionen föreslog en uppdatering av upphovsrättsreglerna. Anledningen är att reglerna inte uppdaterats sedan början av 00-talet och därför inte ansågs ha anpassats till den digitala utvecklingen som skett sedan dess. Förhandlingarna har pågått under 3 år men röstades igenom av Europaparlamentet tisdagen den 26 mars 2019.

 

Vad är artikel 11 och artikel 13?

De mest diskuterade delarna av upphovsrättsdirektivet är artikel 11 och artikel 13, som ofta kallas för länkskatt respektive uppladdningsfilter.

Artikel 11: länkskatten

Kort sagt innebär artikel 11, länkskatten, att IT-företag måste betala en ersättning varje gång de länkar till nyhetsartiklar. Sveriges Radio sammanfattar det till att när användare länkar till nyhetsartiklar så kommer webbplattformarna behöva köpa licenser av mediehusen, eftersom länkarna återger innehåll ur artiklarna. Webbplattformarna ska ge en "skälig och proportionell ersättning" till medier som har material som sprids på webbplattformarna.

Artikel 13: uppladdningsfiltret

Artikel 13 innebär att de stora företagen måste kontrollera att material som är upphovsrättsskyddat inte laddas upp på deras sidor. Plattformarna själva har alltså ansvar för att uppladdning av musik, bild, film och nyhetsartiklar kan innebära ett upphovsrättsintrång. Många tror att lösningen för detta kommer vara att plattformarna kommer skapa uppladdningsfilter som automatiskt kommer censurera eller radera material som riskerar att bryta mot upphovsrätten. Det är främst denna artikel som lett till en debatt om friheten på internet. Artikeln har ifrågasätts för att inskränka på yttrandefriheten och även kallats meme-döden, eftersom memes ofta är bilder tagna från film, tv-serier eller bildbyråer. SVT skriver dock att de nya reglerna inte kommer att förbjuda memes eller GIFs.

Nya EU-direktiv om upphovsrätt på internet har röstas igenom. Här går vi igenom vad det innebär och vad som förväntas hända nu

Kritik mot direktivet

De som är kritiska till förslaget är oroliga att många verk kommer fastna i uppladdningsfiltret och menar att mycket innehåll kommer filtreras bort automatiskt, även sådant som inte borde "fastna" i filtret. När syftet med direktivet är att skydda upphovsrättsmakare anses det vara kontraproduktivt med ett filter som riskerar att göra att verk inte kan läggas upp alls. Det finns också en kritik mot att ansvaret för censur och vad som får eller inte får publiceras på internet hamnar i händerna på de stora plattformarna. Följande citat är från en artikel i Sverige Radio:

 Den större diskussionen som vi måste ta nu är om det är rimligt att stater lämnar över ansvar till kommersiella företag att bestämma vad som får och inte får publiceras på internet, säger Måns Jonasson på Internetstiftelsen

 

Det finns många frågetecken kvar att räta ut kring direktivet och sociala mediebolagen har ett stort jobb framför sig.

Hur det nya EU-direktivet kommer att se ut i praktiken är svårt att säga i nuläget, lite som det var med GDPR. Denna diskussion har tyvärr gått de flesta svenskar förbi, fast den kommer involvera alla som använder sociala medier. Själva grundtanken med sociala medier är just att dela med oss av och tipsa andra om nyheter och händelser... att detta nu regleras är verkligen inte bra. Och frågan kvarstår: HUR ska detta fungera i praktiken? Om folk slutar dela innehåll, hur ska då nyhetsartiklar m.m. få trafik? De flesta lever med en hatkärlek till de stora sociala mediebolagen. Man har förlorat stora intäkter till globala företag; företag man samtidigt är beroende av för att få en bred spridning och locka läsare, säger Cecilia Victoria på Digitalsnack

 

Vad händer nu?

Nu går frågan vidare till att slås fast definitivt av EU:s medlemsländer i Ministerrådet, något som troligtvis sker den 9 april. Alla EU-länder har sedan två år på sig att implementera lagar som går i linje med de nya direktiven om upphovsrätt. Därefter kommer den nya lagen prövas i domstol för att det ska bildas en praxis på området.

Det är ingen som egentligen kan säga hur detta nya direktiv kommer påverka innehåll på internet, utan det vi kan göra är att spekulera och göra (kvalificerade) gissningar. De stora förlorarna förväntas bli sajterna. Uppladdningsfilter kommer behöva utvecklas och vi vet ännu inte hur stora böterna kommer bli om upphovsrättsskyddat material ändå sprids. I längden riskerar det dock bli användarna som påverkas mest, om automatiska filter kommer implementeras.

– Säg att man skärmdumpar en artikel från Expressen som man vill kritisera i sociala medier. Då är det svårt för ett filter att hålla isär vad som är legitim kritik, satir, parodi eller ett upphovsrättsbrott, säger Emanuel Karlsten till SVT.

Vi kommer med spänning följa utvecklingen de kommande två åren!

Behöver du hjälp med ditt arbete i sociala medier?

Digitalsnack är en social mediebyrå som har heltäckande tjänster för att hjälpa dig att skapa effekt i sociala medier. Vi finns i Karlstad/Värmland, Norrköping/Östergötland samt Vimmerby/Småland. Vi jobbar både digitalt och ute hos kund i hela Sverige, men även i övriga nordiska länder. Kika in vårt tjänsteutbud för att se hur vi skulle kunna hjälpa dig i ditt eller din organisations arbete med digitala och sociala kanaler!

Läs mer om våra tjänster  Kontakta oss