Så har våra digitala beteenden förändrats med Covid-19


Många har senaste tiden behövt förändra många av våra vanliga rutiner och beteenden. Men hur har detta påverkat våra digitala beteenden? Här ger vi 5 insikter kring hur våra digitala spår ändrats och hur du som företagare bör tänka.

1. ANVÄNDANDET ÖKAR

Vi använder sociala medier allt mer

Flera sociala medieplattformar vittnar om ett ökat användande sedan flera länder gått ut med restriktioner till befolkningen att hålla sig inomhus. Facebook ägda WhatsApp har ett en ökning med hela 40% och Facebook själva ser en ökning på 37% (Italien hela 70% ökning) dessutom har meddelandetjänsten Messenger ökat användandet med 50%. Snapchat släppte i ett eget blogginlägg kring hur videosamtal ökat med 50% och användandet av filter ökat med 25%.

Hur kan du nyttja detta: När våra stressiga liv nu blivit begränsade så har vi mer tid över att exempelvis kolla sociala medier. Detta gäller inte bara "prime-time! längre. Utan många tar micropauser under hela dagen för att kolla vad som hänt. Det är med andra ord en bra tid att finnas frekvent i flödet med givande och bra innehåll som är anpassat utifrån de förutsättningar som finns.

Digital kafferast

2. TILLSAMMANS

Vi vill hålla kontakten

Snapchat har sett stora ökningar när det kommer til att skicka meddelande till och från vänner. Statistik från användandet visar att nivåerna ligger ungefär lika som vid stora helgen som jul, nyår, påsk mfl. Även gruppchatt har ökat drastiskt på Snapchat. Meddelandetjänster som Messenger och WhatsApp har även de sett stora ökningar i användandet framförallt i åldern 18-34 år. Men många har ett stor behov att av att hålla kontakten med andra då flera jobbar hemifrån. Med smarta lösningar kan vi fortfarande hålla kontakten med kellegor på jobbet eller varför inte tänka bredare och involvera fler?

Hur kan du nyttja detta: Många ser det väldigt positiva att varumärken och företag bidrar till samhället i dessa tider. Skapa en grupp, insamling eller något annat som får fler personer att integrera och bidra. Kanske en grupp kring: Hur man bäst jobbar hemifrån, Smarta digitala lösningar som underlättar id dessa tider, Tjänster på nätet som underlättar, Olika stöttningsprojekt, Aktiviteter för stillasittande. Vi på Digitalsnack kör exempelvis Digitala Kafferasten varje onsdag klockan 15.00, där man som hemmajobbare kan joina för att få prata med lite andra personer.

3. VIDEO

Tristess skapar kreativitet

Hört talas om TikTok? En videotjänst där många laddar upp egna musikvideos med specialeffekter. Det finns speciella TikTok danser och challenges som trendar runt om i världen. Vilket enar både vana dansare och icke vana dansare att utmana varandra. Under Covid-19 pandemin har TikTok fått många fler att ta till dansstegen.

Hur kan du nyttja detta: Vad är trendigt just nu på nya plattformar som TikTok? Kan ditt företag joina i en digital challenge och skicka den vidare till andra företag på sociala medier?

#savagechallenge TikTok

4. ÖDMJUKHET

No business as usual

Det är en svår balans just nu som företag att fortsätta erbjuda produkter och tjänster men samtidigt förhålla sig till den nya situationen som råder. Magkänslan säger säkert att Business as usual känns konstigt och fel och kanske har du helt rätt. Undersökning gjort på 25 000 tillfrågade svarade 77 % att de vill se hur företag bidrar till krisen på olika sätt. Framförallt hur man tar hand om personal och distansjobb. Men det är viktigt att fortsätta posta i era kanaler. Att bli hel inaktiv under en längre tid kan få stora konsekvenser genom att ni har svårt att få upp synligheten igen när ni återvänder.

Hur kan du nyttja detta: Hur kan du bidra i ditt flöde just nu med ödmjukhet, engagemang och inspiration? Berätta hur ni gör i dessa tider i era kanaler. Låt era följare hänga med på allt från hur ni lyckas med distansarbete, till kundkontakter. Har ditt företag bidragit med något till samhället, berätta det i sociala medier. Få fler tips hur ni kan tänka med innehåll på sociala medier här. 

5. BE CREATIVE

Inspirera andra

I allvarliga stunder som dessa behövs ett gott skratt eller innehåll som kan ge oss ett leende. Det kommer stärka oss att fortsätta med restriktioner till det här är över. Ni har säkert sett massvis med innehåll på olika sociala medier i olika format som gjort er dag.

Hur kan du nyttja detta: Vad kan ditt företag göra för att lätta upp era följares vardag? Kanske kan ni driva med situationen vi befinner oss i? Se några roliga bidrag här.

Kort och gott behöver företag och varumärken visa att man bryr sig, är uppdaterad och bidra med härligt innehåll i sina kanaler. Nu är inte tiden att sluta publicera innehåll, utan mer! Fler har mer tid och större fokus för att ta del av ert innehåll, så länge det har anpassats till tiden vi nu lever i.