TikTok öppnar annonsmöjligheter i Norden!


TikTok i Norden is open for business - börja annonsera på TikTok
I samband med 2020 års upplaga av Internetdagarna förra året fick vi nys om att TikTok höll på att etablera en närvaro i Norden med huvudkontor i Stockholm. Rekryteringen hann inte bli klar till att evenemanget gick av stapeln men nu i veckan hade TikTok Nordics ett lanseringsparty (digitalt). Där vi fick träffa en del av teamet som kommer promota TikTok för den Nordiska marknaden.

I detta inlägg kan du läsa om

VEM ANVÄNDER TIKTOK?

kolla in statistiken

TikTok var under 2019-2020 den mest nerladdade appen av alla social medieplattformar i Världen efter WhatsApp. Med vet 800 miljoner användare i 157 länder är TikTok större än både Snapchat och LinkedIn. Dessutom är skapar TikTok mest engagemang av sina användare än någon annan social medieplattform. 90% av användarna på TikTok använder appen flera gånger per dag. Ni som testat TikTok vet, det är näst intill omöjligt att sluta titta!

Enligt Internetstiftelsen rapport Svenskarna och Internet 2020 kan vi se att det finns en tydlig målgrupp som använder TikTok; 16-25 åringar. Men det är en imponerande statistik vi ser där användandet från Q1 till Q3 2020 ökat markant i många olika ålderskategorier. Kanske har Instagrams Reels stannat av TikTok extrema ökning i framförallt åldrarna 26 - 45 år. Men framtiden, eller iaf till nästa rapport så får det bli en spekulation.

SKA MITT FÖRETAG ANVÄNDA TIKTOK?

för vem passar TikTok?

TikTok utmanade hela social mediesfären när de kunde erbjuda användare ett avancerat videoredigeringsverktyg direkt i mobilen. Deras styrka har varit snabba och korta videos - short form entertainment. Vill du veta mer om short videos så läs gärna vårt blogginlägg på ämnet här. TikTok själva beskriver sig som "New kids on the block" och beskriver sina användare på Creators not Adopters. För företag finns en stor möjlighet att nå ut på TikTok, MEN man måste verkligen förstå videospråket och hur man kan nyttja plattformen till max. Du som företag kan välja att själva vara aktiva med ett konto på TikTok eller bara annonsera. Men det viktiga är självklart att din målgrupp som du vill nå finns på plattformen.

Här är två härliga exempel på företag som byggt upp en stor följarnas och engagemang på TikTok!

HUR ANNONSERING PÅ TIKTOK FUNGERAR

målsättningar och kampanjer

TikTok marknadsför sin annonsering som: Don´t make ads, make TikToks. Vilket innebär att företag som annonserar på plattformen måste tänka annorlunda. I Norden finns dagsläget ett begränsat antal annonsformat. De som finns tillgängliga ät Top View och In feed video. Längre ner kommer vi berätta om de olika annonsformerna och möjligheterna med dessa. TikTok har även som andra social medieplattformar delat upp annonserna beroende på vilket resultat du vill ha, I TikTok Norden kan du just nu välja målsättningarna: Medvetenhet, övervägande och interaktion. Dessa målsättningar ligger höst uppe i säljtratten och bygger varumärke och till viss del relationer. Men dessa målsättningar och annonsformat som erbjuds i dagsläget i Norden är inga konverteringskanoner. Så kan vara bra att ha en rimlig förväntan inför en kampanj på TikTok. Att den i första hand ska bygga ert varumärke i en specifik målgrupp eller kring ett intresse.

HUR KAN JAG ANNONSERA PÅ TIKTOK?

annonsformat
In-Feed Ads - Dessa annonser syns i For You Feed som är det rekommenderade flödet du får när du öppnar TikTok-appen.
Här kan du välja att driva trafik till en landningssida eller direktnedladdning av app om du inte har ett TikTok-konto eller driva trafiken till din befintliga TikTok-profil. Annonserna visas var 4:e video mellan organiska TikToks. Annonserna visas under 24 timmar och med en frekvens på 1. Med deras One Day max plus kan dina annonser visas upp till 4 ggr/dag med 6 timmars mellanrum. Fler annonsformat under In-Feed Ads är Brand premium och Brand Action. (kontakta oss för mer information kring vilket format som skulle passa dig bäst)

Top View - Annonsen visas som som en take-over under 24 timmar. Annonserna är 60 sekunder långa vilket är TikToks längsta annonsformat och autospelas när appen startas. Top View formatet passar utmärkt för att uppmärksamma en lansering eller produktsläpp för att vara top-of-mind.

Här nedan finns skillnaden mellan att inte ha ett konto på TikTok och vilka möjligheter som finns om man har ett TikTok-konto.

HUR KOMMER JAG IGÅNG?

kontakta oss!
För att börja annonsera på TikTok behöver du ha en målgrupp som är aktiva på plattformen, förstå hur du ska skapa innehåll som passar TikTok (eller ta hjälp att ta fram ett material som passar) därefter behöver du ha en investering på minst 5 000 kr för att börja annonsera. Att annonsera på TikTok är något dyrare än att annonsera exempelvis på Facebook och Instagram. Men är din målgrupp unga personer så kan pengarna vara väl investerade!
Vill du komma igång med annonsering på TikTok eller veta mer kring alternativen som finns. Kontakta vår campaign manager Fanny idag!