Att göra slut i en digital värld


Då var det dags igen. Alla hjärtans dag. En härlig dag för vissa, neutral för andra och hemsk för en tredje. Hur är det egentligen att göra slut i en digital värld? Och kanske ännu mer intressant, hur syns det i våra sociala kanaler? Hur kan företag använda ett brustet hjärta?

Vad gör vi på sociala medier på Alla hjärtans dag?

Våra kärleksliv blir verkligen offentliga med sociala medier, som sagt. Alla hjärtans dag är en dag där vi upplever att detta syns lite extra. Singlar lägger ut bilder från kompisdejter eller hur de njuter av "friheten", personer i relationer lägger ut bilder på dejter osv. På Alla hjärtans dag lägger vi ut 1,45 gånger fler bilder på Facebook än andra datum. En annan intressant sak är att de samtalsämnena som genererat högst engagemang bland personer i åldern 18-24 är "anti-Valentine's Day". Mer siffror och statistik går att hitta här.

Hur förändras våra beteenden på sociala medier när vi blir singlar?

I en värld där vi gärna delar med oss av ögonblick och livshändelser vill vi gärna visa upp hur det är att dela livet med någon. Vi lägger ut bilder på gemensamma middagar, relationsstatusar och selfies med en partner. Men vad händer när det publika förhållandet blir en offentlig separation? Facebook IQ har tagit fram statistik för hur vi beter oss efter att vi gjort slut med vår partner. Självklart är det olika från person till person och förhållande till förhållande, men det som kom fram var bland annat:

  • Som nybliven singel är man mer benägen att tacka ja till event. Det är en ökning på hela 40 % två veckor efter en separation. Det är framför allt kvinnor som anser att ett socialt liv hjälper dem att gå vidare
  • Nyblivna singlar besöker Facebook tre gånger så ofta som de gjorde innan
  • Män tenderar att börja skriva om emotionell återhämtning tidigare än kvinnor efter ett breakup. När man går från förhållande till singel använder många ord som "healing", "detox" och "suffering". Gifta personer som blir singlar använder ord som "happy" och "excited". Analysen visar även orden vi använder skiljer sig länder emellan
  • En annan tydlig skillnad när någon blivit singel är reseplanering. Reseinköp ökade med 25 %

Så hur kan ditt företag hjälpa människors brustna hjärtan?

Erbjuda dem en upplevelse! Oavsett om det är resa, matlagningskurs eller ett evenemang så vill just denna målgrupp uppleva något och ha kul. Det positiva är att de nyblivna singlarna tenderar att vara mer aktiva på sociala medier, så med ett anpassat innehåll har du potential att nå många följare. Vid helgdagar som t.ex. Alla hjärtans dag kan ett riktat budskap av empati vara klockrent för att fånga denna målgrupp.

Med detta önskar vi på Digitalsnack en glad Alla <3 dag!

(Länder som var med i studien var Storbritannien, Frankrike, Polen, Nederländerna och Förenade arabemiraten)