Så beter vi oss på sociala medier under sommaren


Det är vanligt att vår musiksmak ändras under sommaren och att vi lyssnar mer på lättklingande sommarplågor. På samma sätt ändras vårt beteende och vad vi pratar om på sociala medier under sommaren.

 

Mobile only under sommaren

Under sommaren är mobiltrafiken nästan 13 gånger högre på Facebook än resten av året. Vi rör oss mer och konsumerar kommunikationen via våra mobiltelefoner när vi är på språng. Detta gör att företag som vill nå sina kunder under sommaren behöver ha budskap som är lätta att fånga medan vi är i rörelse. Det kan också handla om erbjudanden som är lätta att plocka upp på vägen eller liknande. Även vad vi pratar om förändras under sommaren. Nedan finns statistik kring vad de största samtalsämnena är under sommaren, så att du som företag kan vara relevant i din kommunikation.

 

Här checkar vi helst in på sommaren

Sommaren är en tid för resor, aktiviteter och sevärdheter. Tillhör ditt företag någon av nedanstående grupper? Då är det ett perfekt läge att interagera med kunder, skapa tävlingar eller locka med erbjudanden för de personer som checkar in. Du kan även skapa en s.k. targeting ad för att locka extra många kunder under sommaren. OBS: Tänk på att många turister rör sig i din stad under sommaren, så se till att din annons riktar sig till ”alla på platsen” och inte bara ”alla som bor på platsen”. Dessa är de platser vi helst checkar in på under sommaren:

  • Restauranger
  • Sevärdheter och historiska platser
  • Barer
  • Parker
  • SPA, hälsa och träning

 

Vad pratar vi om på sociala medier under sommaren?

Det är inte bara våra beteenden som förändras under sommaren utan också vad vi pratar om. Här nedan hittar du statistik över vilka ämnen vi pratar mest om på Facebook och Instagram under sommaren. Detta är en fantastisk möjlighet för företag att prata om relevanta saker under sommarmånaderna. På Facebook pratar man mest om mat, dryck och resor och allra mest på lördagar. På Instagram är det mest hälsa, skönhet och mode som det pratas om på vardagar och dryck peakar på fredagar och lördagar.

 

*Statistik från Facebook IQ