Svenskarna och sociala medier 2017


Nu är äntligen statistiken från svenskarna och sociala medier 2017 släppt!

Alla kommunikatörers heliga Graal släpptes denna morgon, den 19 oktober 2017. Årets rapport från Internetstiftelsen kring Svenskarnas internetvanor är släppt. Digitalsnacks Cecilia följde livesändningen i morse. Så här säger hon om årets rapport:

Det har varit spännande att se hur statistiken ser ut då det hänt extremt mycket det senaste året. Snapchat såg ut att ta över världen tills Instagram kopierade Snapchats grundidé till sin egen plattform och Instagram Stories föddes. Twitter har länge varit ett sorgebarn och man trodde kanske att det skulle fortsätta nedåt och att "Trumpeffekten" inte skulle påverka särskilt mycket. Sen har LinkedIn gjort ett gigantiskt jobb det senaste året med att få fler aktiva användare. Så det fanns både "oj" och förväntade resultat i årets rapport.

Så ser användandet av sociala medier ut i Sverige 2017

Nytt för i år är att man för första gången mäter Facebook messenger, Pinterest och WhatsApp.

Facebook är egentligen ingen nyhet utan fortsätter växa stabilt med några procent varje år.
Instagram-användandet har ökat rejält med hela 9%.

Snapchat fick ingen dipp som kanske förväntats, utan ökade med 8% (även om stapeln säger 9%).

LinkedIn ökar med 4% vilket är en ökning med någon procentenhet från förra året. Det ger ett sken av att LinkedIn är på god väg att öka antalet aktiva användare.

Största skrällen är att Twitter, som förra året backade 4%, nu ökar med hela 7%.

Nästan alla som använder Facebook använder även Facebook messenger som är en "stand-alone"-app.

WhatsApp, som är väldigt populärt i Finland, är ändå ganska populärt i Sverige. Detta sociala nätverk ägs också av Facebook.

Pinterest är med för första gången och överraskar med att vara nästan lika stort som Twitter.

Vill man veta mer om hur du kan använda Pinterest på rätt sätt kan man lyssna på vårt poddavsnitt om detta sociala nätverk:

Facebook

Det dagliga användandet av Facebook ökar med 1% från förra året. I åldern 12-25 sjunker antalet personer som är engagerade på plattformen. Kanske på grund av åldersbegränsningen eller helt enkelt p.g.a. att det inte är ett nätverk som intresserar dem. Facebook ökar mest i åldern 56-65 år.

Men de mest aktiva användarna hittar vi i åldern 16-35 år.

De aktiviteter man gör på Facebook är främst att chatta i messenger, delta i grupper, läsa nyheter och skriva, dela eller lägga upp bilder. Ungefär 40% deltar i evenemang och 20% skapar evenemang på Facebook.

 

I ålder 16-25 är det mest vanligt att ladda upp bilder. 26-55åringarna skriver främst egna inlägg och 56-76+ år delar oftast andras inlägg. Denna målgrupp är också den som är minst källkritisk vilket är en farlig kombination.

Ca 70% av alla på Facebook deltar i någon gruppkonversation. Det är främst 16-35åringar som deltar i evenemang och 26-35åringar är de som främst skapar evenemang.

 

 

Instagram

Det låga användandet av Instagram har ökat med 5% från föregående år. Antalet användare ökar med ca 10% i alla åldersgrupper förutom i åldern 56-75 där antalet har fördubblats.

Det är större andel kvinnor (62 %) än män (45 %) som använder Instagram och så är det genomgående i alla åldersgrupper.

Snapchat

Dagliga användare på Snapchat ökade med 4% från år 2016. Antalet användare ökar i alla åldersgrupper med framför allt i åldern 26-45. Dock är det sällsynt med dagliga snapchattare som är över 35 år. Endast hälften av snapchattarna mellan 26 och 35 år använder Snapchat dagligen.

I de yngre målgrupperna är det främst tjejer som använder Snapchat. I åldern 16-35 år är det jämt fördelat mellan kvinnor och män.

LinkedIn

Användandet på LinkedIn har endast ökat med 1%. Det ska bli intressant att jämföra nästa år med alla nya funktioner som släppts på LinkedIn, och se om det kommer göra någon skillnad.

LinkedIn används flitigast av 26-55åriga män. 52% av männen i åldern 26-35 är aktiva på LinkedIn, vilket gör dem till den största gruppen.

Vilka är det som använder LinkedIn då? 40% har ett jobb, 38% är hemma med barn, 30% är arbetssökande, 21% är studerande och 12% är pensionärer.

Branscher som är representerade på LinkedIn är främst IT och Kommunikation (63%) följt av Finans (51%). Därefter är det en ganska jämn fördelning mellan offentlig förvaltning, industri, handel, kultur och transport på ca 30%.

Twitter

Svårigheten som Twitter haft är att locka nya och aktiva följare vilket man kan säga fortsätter, men det finns också ett ljus i slutet av tunneln. Antalet dagliga användare ligger på exakt samma nivå för femte året i rad, likaså antalet som besöker nätverket varje vecka och varje månad. Den största förändringen har skett i segmentet som använder nätverket "någon gång", där man ser en rejäl ökning på 6%.

Mest aktiv på Twitter är man i åldern 16-25. Dock använder dessa personer Twitter lite annorlunda än den äldre målgruppen. Det är också vanligare att män använder Twitter än att kvinnor gör det.

Pinterest

För första gången har Internetstiftelsen undersökt användningen av Pinterest.

Detta nätverk är extremt starkt hos kvinnor i åldern 16-35 år.

Pinterest skiljer sig från andra sociala nätverk eftersom det naturligt inte är en hög andel som dagligen besöker nätverket.

WhatsApp

2017 är även första året när användandet av WhatsApp undersöks.

Nästan 50% av 26-35åringarna använder WhatsApp. Dock är det bara 19% som använder detta nätverk dagligen.

29% av alla svenskar använder tjänsten men endast 8% använder den dagligen.

Fördelningen mellan män och kvinnor som använder WhatsApp är jämn i alla åldrar.

YouTube

YouTube kallas ibland för ett socialt nätverk, andra gånger inte. Det är stor skillnad på hur man använder YouTube: endast 6% är själva engagerade på plattformen. Den största andelen användare använder endast tjänsten för att kolla på andras material.

86% av all svenskar har någon gång varit inne på YouTube och 27% är det dagligen. Det är stora skillnader bland målgrupperna i hur man tittar på YouTube. 86% av alla 12-16åringar kolla på YouTube dagligen medan endast 19% i åldern 36-45 gör det.

Vad gör man på YouTube? 74% av användarna kollar på underhållningsfilmer, 58% på instruktionsvideor, 29% prenumererar på någon YouTube-kanal, 24% tittar på kursmaterial och 19% kollar på sport.

Personer i åldern 12-25 kollar främst på underhållning. 26-55åringar kollar, förutom på underhållning, även på instruktionsvideor. En ganska stor andel av de yngre tittar på sport och tar del av kursmaterial på YouTube.

78 % av 12-15åringarna prenumererar på någon YouTube-kanal och 69 % av 16-25åringarna gör det. Få Youtube-användare över 55 år prenumererar på någon kanal. Att skapa egna filmer och lägga upp är inte särskilt vanligt i någon ålder. Som mest är det 12 % som gör det och det är bland 12-15åringarna.


3 Responses

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *