SOCIAL MEDIAPLAN
En innehållsplan håller dig strukturerad
Innehållsplan, social media kalender, plan, planeringdokument……kärt barn har många namn.
Oavsett vad du kallar din planering för sociala medier krävs den för ett strukturerat arbete. Du kanske är kung eller queen på att multitaska, men även för den mest inbitna ”bollar i luften personen”, kan för många ”to-dos” bli för mycket att hålla koll på. Fördelen med en innehållsplan är många:
- Struktur
- Koll på viktiga datum och händelser
- Kan delas med alla på företaget
- Planera en bra spridning av antalet poster
- Planera varierat innehåll och format
- Förändringsbart
Vi rekommenderar att ha sin social mediaplan i ett molnbaserat verktyg. På det sätter slipper ni korrvändor via mail eller att ingen vet vilken den senaste versionen är. Det blir också lättare att gå igenom planen med flera där man kan redigera i realtid.
SCHEMALÄGGNINGSVERKTYG
Din väg till frihet och enkelhet!
Sociala medier ska kännas aktuell, spontant och härligt, men sanningen bakom en lyckad närvaro i sociala medier är faktiskt att planera all inlägg i förhand. Du får en bättre översiktlig, bättre fokus på målet ni ska uppnå och en tydligare rödtråd i ert flöde. Hur sällan eller ofta du bör schemalägga är lite från företag eller bransch. Vissa kan schemalägga en månad i taget medans andra en vecka. Är företaget stor kan i alla fall 2 veckors planering vara en god idé, i fall att den som sköter sociala medierna ska resa bort eller blir sjuk. Under sommaren kan man gärna schemalägga 5-8 veckor i taget.
VAD SKA JAG ANVÄNDA FÖR VERKTYG?
Olika verktyg är bra för olika saker. Här listar vi några av våra favoriter:
Gratis verktyg:
Creation Studio – Facebooks egna verktyg där du kan schemalägga både Facebook och Instagram (dock inte stories).
Later – Perfekt för Instagram och gratis upp till 30 poster. I gratisversionen får du dock inte alla funktioner. Förutom Instagram kan du schemalägga Facebook och Pinterest, men verktyget är inte optimerat för att hantera dessa kanaler.
Hyfsat billiga verktyg:
Later – Men betalversionen får du massor av fler funktioner som underlättar ditt Instagrammande. Dock fortfarande inte optimalt för andra kanaler
Hootsuite – Ett verktyg som verkligen fixar det mesta och flesta kanaler! Dessutom till en väldigt rimlig kostnad (från ca 250kr/mån). Dock är gränssnittet inte så härligt.
Buffer – Ett hyfsat allt-i-allo verktyg för en ok summa (från 150 kr/mån) Bra gränssnitt
De dyrare verktygen har såklart betydligt mer avancerade publiceringssystem än de som är listade ovan. Men de kostar också väldigt mycket mer. Så för endast schemaläggning funkar dessa verktyg ovan super!
BLOGG
Nej den är inte död
Många har säkert läst att bloggen är död. Kanske för att de typiska ”bloggarna” nu fått konkurrens från YouTubers, TikTokare mfl. Men för dig som företag är en blogg guld värt för att bli hittat i relevanta sökningar men också att dela mer värdefullt innehåll i dina social mediekanaler. Genom att blanda enklare tips och tricks med djupare analyser, förklaringar eller personporträtt blir ert innehåll både mer intressant och skapa mer värde för era följare. Vårt mest lästa blogginlägg lockar hela 20 000 läsare varje år!
Vanligaste bloggplattformen är WordPress men du kan ha en blogg oavsett vilken plattform din webbplats ligger på idag. Kolla med din webbyrå! Det du ska tänka på är att den inte ligger på en separat sida utan en sida på din ordinarie webbplats. Koppla gärna på ett bra SEO verktyg, vi jobbar med Yoast för att optimera hur inlägget kommer se ut när det delas vidare i sociala medier.
FACEBOOK ADS MANAGER
Annonsera själv!
Genom att lära sig hantera verktyget Facebook Ads Manager öppnas en rad möjligheter upp för dig som jobbar med sociala medier. Helt plötsligt kan du nå 51% av Sveriges befolkning dagligen. Men verktyget är komplext och kan vara svårt att veta hur man verkligen lyckas med annonserna. När du väl bemästrat Ads Manager är ni dock vänner för livet!
Eftersom vi vet att du är upptagen med mycket annat, så vi har gjort det busenkelt för dig. Läs vårat blogginlägg där vi berättar allt du behöver veta för att komma igång med annonsering på Meta och vad du ska tänka på när du skapar din första kampanj. Läs blogginlägget här!
BILDBANK
Hur lång tid tar det att hitta en bild?
Hur lång tid tar det egentligen att hitta en bild eller video? Ibland alldeles för lång tid för att det ska vara värt besväret. Genom att skrukturera upp en grum bildbank har du halva jobbet gjort varje gång du behöver en bild. Här är våra tips för att lyckas med din bildbank:
- Använd ett molnbaserat verktyg – oftast kan du ladda upp bilder direkt från dessa i dina sociala mediekanaler. Interna bildbanken behöver du ofta ladda hem bilden lokalt på din dator.
- Skapa anpassade bilder och ladda upp i mappar – har du inget verktyg där du smidigt kan cropa bilderna innan publicering. Kan du anpassabilderna direkt i 4:5 format exempelvis som du kan använda vid behov.
- Namnge på rätt sätt – Fil.5747.Dm.778. Hur ska du veta vad denna bilden föreställer? Skapa ett taggningssystem för bilderna och sortera i mappar. Vad är viktigt för er att veta om bilden? Att det är en människa på, att den är grön, grafisk? Namnge och sortera utifrån ditt behov!
- Rensa bort inaktuellt material – bättre att radera och kasta bort material som ni inte kan stå för, än att använda för att ni inte har något annat. Vilket leder till nästa punkt
- Planera in en photoshoot – Välj en dag där ni planerar en photoshoot med företaget. Gör en lista på bilder ni saknar och stagea bilder för att använd ai sociala medier.
BILDREDIGERING
Syns extra med enkla tips
Olika format, känsla och grid. Det krävs väldigt mycket innehåll och väldigt mycket anpassat innehåll för att jobba med sociala medier. Genom att skapa mallar eller ha verktyg för att redigera bilder med ljus, format och texter. Gör att ditt innehåll sticker ut lite extra i flödet. Hur avancerat du gör det är upp till dig! Använd komplexa verktyg om Adobe Illustrator eller enklare som Canva.
STATISTIK
Få koll på ett smidigt sätt
Att följa upp och analysera vad som faktiskt fungerat i sociala medier är viktigt! Vi rekommenderar att sammanställa några mättal eller sammanfatta allt i en rapport varje månad. Har man ett avancerat verktyg för sociala medier kan man bygga egna rapporter som kan sparas ner. Men ett helt gratis sätt att få ut statistik är genom Facebook, Instagram eller LinkedIn själva. Genom att besöka din Facebook-sida eller LinkedIn-sida och sedan statistik hittar du all information som hänt med din företagssida. Du kan även ladda hem statistiken genom ”Exportera data”. På Facebook kan du även skapa en anpassad rapport för din sida så sparar du massor av tid varje månad. Även Instagram har statistik men endast via appen. Du behöver ett tredjepartsverktyg för att smidigt få koll över datan från Instagram eller för att få en samlad rapport över all data från olika sociala medier. Här tipsar vi på olika statistikverktyg!
Later – bra statistik över ditt Instagram-konto men begränsat gällande andra sociala medier
Hootsuite – bra och prisvärt verktyg för att få den viktigaste statistiken från de mest populära sociala mediekanalerna
Buffer – bra och prisvärt verktyg för att få den viktigaste statistiken från de mest populära sociala mediekanalerna
Falcon – här kan du anpassa rapporter och få en djup analys av din statistik från alla sociala medier.
Sprout Social – har kanske marknadens bästa statistikverktyg med anpassade rapporter och nästan obgränsat med data och parametrar du kan följa och mäta från alla sociala medier, annonsering och Google Analytics.