Vad innebär den nya lagen?
Lagen kommer att hindra bolag som exempelvis Google och Meta att använda känslig information om ämnen som sexuell läggning, politisk tillhörighet eller etnicitet för riktad annonsering. Det kommer även att innebära en möjlighet för användare att lätt neka spårning och att innehållet som publiceras på plattformen inte innehåller information som går emot lagen. Även så kallade “Dark Patterns” förbjuds- vilket är en slags designteknik för att få användare att göra vissa val. Sammantaget kommer lagen att ge människor mer kontroll över vad de ser och blir exponerade för online.
För att göra det lätt för er annonsörer har vi brutit ner lagen i tre olika delar så att det ska bli lättare att förstå olika scenarion och hur DSA kommer att påverka detta!
#1 Tydligare regler kring datainsamling
Mycket data som samlas in är beroende av det som sker i människors privata sfär. Vad vi Googlar, vad vi klickar på, vilka typer av konton vi integrerar med. Denna information används sedan för att bland annat rikta annonsering till oss. I många fall kan det innebära att man blir exponerad för bra annonser, men ibland förstår man inte varför man exponeras för vissa annonser.
Det DSA kommer innebära här är att de sociala plattformarna inte i samma utsträckning längre får samla in data från minderåriga för annonseringssyften. De får inte heller samla in känslig data från några användare, exempelvis gällande sexuell läggning eller politiska åsikter. Detta innebär alltså ett större skydd för individer gällande ämnen som kan uppfattas som känsliga, så att exempelvis Facebook redan nu börjar ta bort vissa typer av målgrupper på sin plattform. För dig som annonsör kommer detta innebära att viss information kommer att bli begränsad, vilket i sin tur kommer att påverka en del olika målgrupper. Det kommer alltså att bli en del extra arbete och strategisk planering för både de annonsörer som har en minderårig målgrupp och de annonsörer vars målgrupper i princip kommer att försvinna, eller åtminstone kraftigt begränsas.
#2 Ett förbud mot så kallade Dark Patterns
Som nämnt tidigare är detta en typ av designteknik som används för att få användaren att göra vissa val. Genom att framhäva vissa knappar, både rent grafiskt men också skriftligt, tar dark patterns sin grund i människors psykologi och vad man är mest benägen att därmed klicka på. På så sätt kan man på vissa sätt manipulera personer att göra vissa val, där man kanske inte ens uppfattar vad valet innebär.
Genom DSA kommer vissa aspekter inte längre vara tillåtna när det kommer till påverka människor att göra vissa specifika val. Bland annat får man inte göra ett val mer visuellt tilltalande än något annat eller göra det svårt för en användare att neka olika val eller avsluta en tjänst. Detta innebär att man på hemsidor exempelvis inte får ha en pop-up för kakor som genom designtekniken uppmanar användaren att acceptera spårning via kakor. Man får inte heller göra det svårare eller mer komplicerat för en användare att neka spårningen. Sammantaget kommer detta innebära att den datan vi samlar via vår hemsida kommer bli allt mer begränsad än vad den är i dagsläget. Vikten av att jobba med en strategisk annonsering kommer att vara avgörande för dina försäljningsintäkter.
#3 Mer insyn i vad vi blir rekommenderade
Våra beteenden online påverkar till stor del vad vi blir exponerade för. Även om GDPR, besluten att ta bort tredjepartskakor och Apples integritetinsats genom IOS 14.5 begränsar viss typ av datainsamling, så finns det många sätt att kartlägga en persons intressen. Sociala medie-plattformar vill självklart att vi ska stanna kvar på just deras sidor så därför är algoritmerna också skapta att placera innehåll framför oss som fångar vår uppmärksamhet.
En viktig aspekt för marknadsförare är att det genom DSA kommer att bli mer transparent gällande vem som har betalat för annonsen och varför den visas för just personen i fråga. Att man inte heller får rikta annonsering till minderåriga kommer innebära att att man inte kan nå den målgruppen baserat på spårning. Det kommer även att krävas av plattformarna ska generera en större insyn i sina algoritmer. Så att man ska förstå vad som genererar att man får en viss typ av exponering. Sammantaget kommer dessa tre aspekter leda till stora förändringar inom hur vi jobbar med annonsering.
Hur kan du som annonsör förbereda dig?
- Se till att dina målgrupper inte innehåller intressen eller beteenden som är på väg att tas bort. Aktiva Ad Sets som innehåller de berörda inriktningsalternativen kommer att fortsätta köras till den 17 mars 2022. Efter det kommer de att pausas om inriktningsalternativen används som exkluderande, alternativt kommer segmenteringen automatiskt tas bort och målgruppen kommer att bli mindre.
- Se till att om ni leder trafik till hemsidan inte använder er av “Dark Patterns”. Ett exempel kan vara i era pop-ups för cookie-inställningar eller andra val som era användare måste göra.
- Om du har en målgrupp som är minderårig blir det extremt viktigt att istället jobba med en organisk strategi. Vill du nå ut till fler? Be dina följare att sprida ditt budskap genom att exempelvis dela ditt material. Det finns många vägar att gå här, hör gärna av dig om du skulle behöva en timme eller två att bolla detta – we got your back!