Podd: Analys av Svenskarna & sociala medier 2025

SOI Svenskarna och sociala medier 2025

🎙️DIGITALSNACK PODCAST

Svenskarna & Internet 2025

Varför lämnar svenskarna X, varför fastnar vi på TikTok – och vilka nya målgrupper upptäcker LinkedIn?
I det här avsnittet av Digitalsnack analyserar vi tillsammans med Jannike Tillå, Internetstiftelsen, årets färska rapport Svenskarna och Internet 2025. Vi djupdyker i kapitlet om sociala medier och diskuterar vad siffrorna egentligen betyder för dig som kommunikatör och marknadsförare.

Innehåll i podden:

  • Varför barnens användning av TikTok och Snapchat minskar.
  • Gymnasieungdomarnas oväntade uppsving för Pinterest.
  • Threads växer – X tappar.
  • Kvinnor tar över LinkedIn.
  • Därför lämnar många Instagram – och vad det gör med vårt mående.
  • Varför färre postar eget innehåll och fler bara konsumerar.
  • Hur nya regler påverkar politisk kommunikation i sociala medier inför valet 2026.

Lyssna på podden!

LYSSNA HÄR | SPOTIFY

LYSSNA HÄR | APPLE PODCAST

Jannike tillå Internetstiftelsen

Gäst i podden:

Jannike Tillå, Internetstiftelsen

– Vice President Communications & Public Benefit på Internetstiftelsen
– Över 15 år erfarenhet av digital utveckling och förändringsarbete
– Expert på svenskarnas internetvanor

Kolla in graferna från rapporten här!
SOI25 Svenskarna och sociala medier 2025 Podd

Prenumerera

Få tillgång till podden först av alla!

Genom att prenumerera på vår podcast på Spotify, iTunes får du tillgång till alla nya avsnitt före alla andra! Så börja prenumerera idag!

Kommentera och tyck till om avsnittet i våra sociala medier.

Lyssna på fler avsnitt av Digitalsnack – Social Medierpodd

Rulla till toppen