Hur stor budget bör jag ha när jag annonserar i sociala medier?

  • Så räknar Facebook Ads Manager ut annonskostnaden
  • Därför ska du inte ha en för låg budget
  • Därför ska du inte ha en för hög budget
  • Så stor budget bör du börja med

Ifall du inte vet vad Facebook Ads Manager är eller hur det fungerar kan du först läsa vår ultimata guide för Ads Manager här!

Så räknar Facebook Ads Manager ut annonskostnaden

När Facebook prissätter annonserna tittar de på relationen mellan antalet exponeringar och interaktion. De ser främst på hur stor interaktion annonsen får i förhållande till hur många som sett den. Ditt resultat jämförs sedan med andra annonsers resultat och den bästa annonsen vinner det billigaste budet.

Så ju fler interaktioner din annons genererar desto billigare blir också resultatkostnaden på din annons. Den här prismodellen finns till för att se till att anävndarna på plattformen inte ska bli spammade med dåligt innehåll. Bra innehåll som användare gillar att interagera med kommer att kosta mindre och på så vis kommer budgeten att räcka till fler visningar.

Det här innebär ju också att tillfälliga dippar i resultat kan bero på att det under en period kommit ut många annonser med bättre kvalité än din och att du då får ta del av en mindre bit av kakan.

Därför spelar just innehållet en väldigt stor roll för hur långt din budget räcker. Ju bättre innehåll du har desto billigare kommer du undan.

Därför ska du inte ha en för låg budget

I början av en kampanj och efter varje gång du gjort en större justering av din kampanj, kommer annonserna ha en inlärningsperiod. En period där Facebook helt enkelt testar sig fram för att hitta den optimala målgruppen. Hur lång den här perioden blir beror helt på hur många din annons når per dag. Facebook behöver ju helt enkelt komma upp till en viss volym för att kunna dra några slutsatser.

Det som händer om du har en för liten budget är att den här perioden kommer pågå en stor del av din kampanj. Eller i värsta fall att du alldrig ens kommer ur inlärningsperioden. Det innebär också att en stor del eller hela din annonsbudget spenderas på inlärningsperioden och du kommer aldrig att nå stordriftsfördelarna med annonseringen. Du kommer helt enkelt få en hög resultatkostnad.

Därför ska du inte ha en för hög budget

Tro det eller ej, men det finns faktiskt något som är för stor budget när det kommer till annonsering i sociala medier.

Det som händer om du har en för hög annonsbudget är kort och gott att dina annonser kommer att synas för mycket. Din budget räcker alltså för att nå ut till din målgrupp flera gånger om och Facebook har slut på ”nya personer” att visa dina annonser för. Det som händer då är att du kommer upp i en väldigt hög frekvens för dina annonser och din målgrupp kommer uppleva ditt varumärke som spammigt.

När du annonserar vill du ju hitta den gyllene linjen där du når alla i din målgrupp och lagom mycket. Det kan vara svårt att sätta siffran för det direkt och det är därför du behöver testa dig fram.

Rekommenderad annonsbudget i Facebook Ads Manager

Storleken på budget beror något på vilken typ av annonskampanj du har. Ju mer målet kräver av användaren desto dyrare är också annonserna. Väldigt logiskt egentligen.

Rekommenderat minimum för annonsbudget

Här är ändå ett rekommenderat minimum per dag baserat på typ av kampanjmålsättning:

Medvetenhet 50 -100 kr
Övervägande 100 – 150 kr
Konvertering 100 – 200 kr

Dessa minimum gäller under förutsättningen att det är en simpel kampanj. Dvs för ett adset som innehåller max en annons i sig. Så fort du vill göra mer avancerade kampanjer så kommer du att behöva en större budget.

Rekommenderat maximum för annonsbudget

Vad som är ett max beror dock på hur stor målgrupp du har, hur hård konkurransen är och hur pass bra din annons är. Men här kommer ett tips på hur du kan ta reda på vad just din maxnivå är.

Vi brukar rekommendera att som högst börja med en annonsbudget på 1 000 kr per kampanj med ett adsett och en annons. Därefter kan du börja öka din budget med 5-10% så länge som annonskampanjen inte ger ett sämre resultat. Dock bör du inte stoppa vid minsta lilla förändring, utan ha lite is i magen och låt annonskampanjen pågå minst en vecka innan du gör större förändringar. Förändringen behöver nämligen inte bero på att du nådde taket, utan kan också bero på att konkurrensen tillfälligt blev större eller någon annan extern faktor.

tecknad pengasedel
Rulla till toppen