Bli Certifierad annonseringsexpert för sociala medier
Vill du lära dig hands on hur du skapar avancerade annonskampanjer som är skalbara med en hög avkastning på sociala medier? Då är den här utbildningen något för dig. Med vår kunskap och know-how ger vi dig den unika möjligheten att under tre heldagar lära dig allt som behövs för att ta din annonsering i sociala medier till nästa nivå. Du får verktyg för att skapa lönsamma kampanjer på de populäraste annonsplattformarna och personlig handledning för att lyckas.

Kursinformation
Mer om utbildningen
Avancerade annonskampanjer kan låta väldigt svårt och det finns ingen quick fix. Men är du villig att göra jobbet som krävs kommer vi att ge vårt allt för lära dig de strategier och knep som behövs för att göra dig till en annonsninja.
Utbildningen i kort

Nästa tillfälle planeras nov 2025
Investering: 24 495 kr exkl. moms
Utbildare Tilda Bondesson
Tilda är annonsspecialist på Digitalsnack. Hon skapar resultat för både större och mindre annonskunder dagligen. Under utbildningen kommer du som deltagare att få inblick i både hennes teoretiska kunskap och praktiska metoder för att jobba med annonsering i sociala medier.

Upplägg av utbildning
Antal platser: 8 st
Lärarledda utbildningstimmar: 23 h
Egna studietimmar: ca 10-15 h
Investering: 24 495 kr exkl. moms
Det här får du
- Kunskap och information som du annars inte skulle kunna läsa dig till på egen hand
- Steg för steg guide hur du bygger kampanjer utifrån en avancerad sales funnel strategi med en eller flera kanaler
- Insikter i hur du kan nyttja AI-drivna annonsverktyg
- Enskild tid med kursledaren
- Färdiga mallar och dokument:
- Digital tillgång till presentationsmaterial
- Digital tillgång till inspelade föreläsningar
- Mall för planering av kampanjer
- Kalkylblad för resultatberäkning av salesfunnel
- Möjlighet att bolla idéer och tankar med andra deltagare
Utbildningsprogram
Uppgift #0 – Förberedande uppgift (en vecka innan kursstart)
Del 1 – Skapa en helhetsstrategi för annonsering på flera kanaler samtidigt. Vi går igenom sales funnelstrategi, att strukturera upp en större kampanj, val av annonskanaler, kampanjmålsättningar och budgetplanering. Heldag.
Uppgift #1 -Uppgift att göra på egen hand
Del 2 – I denna del går vi igenom hur du skapar och jobbar med olika typer av målgrupper så som intressestyrda målgrupper, look a like målgrupper och retargeting av målgrupper. Vi går även igenom annonsutformning för bästa resultat. Förutom bild/video och textanpassning till målgrupp och kanal, tar i även upp UTM-länkning och annonsers granskningsprocess. Heldag.
Uppgift #2 -Uppgift att göra på egen hand
Del 3 – Vi går igenom hur du läser av data och utvärderar dina kampanjer både enskilt varje kanal för sig och som helhet. Samt när och hur du kan optimera dina kampanjer i efterhand samt hur du kan förenkla utvärderingsprocessen genom anpassade rapportvyer och rapporter. Heldag.
Uppgift #3 – Avslutande uppgift för certifiering att göra på egen hand
Uppsamlingstillfälle – Vi går igenom resultat och eventuella ytterligare frågor som dykt upp under uppgiftens gång. Certifikat delas ut. 1-2 h.
Utbildningen passar till dig som
Den här utbildningen är till för dig som vill sluta chansa och börja jobba professionellt med annonsering för att skapa mätbara resultat. Du har tidigare erfarenhet av annonsering och har som mål att spendera mellan 10 000 kr och 250 000 kr per månad exklusive moms på annonsering. Kanske jobbar du som:
- Marknadschef
- Social medieansvarig/social media manager
- Digital annonsör/campaign manager
- Kommunikatör
- Marknadsansvarig
- Egenföretagare
Krav inför utbildningen
- Att du har tidigare erfarenhet av annonsering.
- Ett av utbildningsmomenten innebär att skapa och publicera en kampanj. Vilket innebär att du behöver en annonsbudget på minst 5 000 kr exklusive moms under utbildningen.
Sagt av deltagare på utbildningen
”En lärorik utbildning som också var rolig att genomföra. Äntligen har jag fått en bred kunskap och stor förståelse för framför allt Ads Manager och hur man kan jobba effektivt med en Sales Funnel! Med alla ny kunskap och verktyg känner jag mig nu trygg i att skapa kampanjer, utläsa dess resultat och framförallt att optimera dom!” Deltagare hösten 2021
”Utbildningen har varit mycket givande och lärorik. Nu kan vi ta våra annonser till nästa nivå!” Deltagare hösten 2021
”Utbildningen gav mig en djupare förståelse för annonsering på sociala medier, speciellt på Facebook och Instagram. Jag har lärt mig mycket och fått ett bredare perspektiv!” Deltagare våren 2022
BOKA DIN PLATS
Anmäl ditt intresse! Nästa start planeras nov 2025.
Investering: 24 495 kr exkl. moms
De lärarledda momenten sker som digital undervisning via Google Meet. Du ansluter enkelt via en länk. I det digitala mötet har du möjlighet att dela både ljud och bild samt skärm vid behov. Teori som alla får ta del av varvas med praktiska övningar som du gör i ett eget digitalt rum. Under de praktiska momenten kan även utbildaren komma in i ditt digitala rum för att hjälpa dig att komma vidare om du fastnat, diskutera eller bolla idéer.
Utbildningen består också av några uppgifter som du gör på egen hand. Det ingår en förberedande uppgift du gör innan kursstart, två uppgifter som görs mellan de lärarledda heldagarna samt en sluttuppgift. Slutuppgiften består av ett teoretiskt prov och en praktisk uppgift.
Under utbildningen kommer du att dela dina annonskonton med utbildaren samt en annonslogg, en form av dagbok, så att utbildaren har möjlighet att följa din utveckling och ge personlig hjälp och feedback.
Du behöver en dator och stabil internetuppkoppling.
Det är viktigt att du deltar på samtliga tillfällen. Om du mot förmodan inte har möjlighet att delta vid något tillfälle så kommer du att få tillgång till inspelat material så att du kan ta del av det i efterhand. Däremot går du miste om egentiden med utbildaren.
För att bli godkänd och få ditt certifikat behöver du ha deltagit på minst två av tre lärarledda heldagar. Har du missat ett tillfälle måste du ändå ha tagit del av utbildningsmaterialet för det tillfället. Du behöver dessutom också ha ett godkänt certifieringsprov för att bli godkänd.
Att bli certifierad annonseringsexpert innebär att du inte bara gått en utbildning hos oss, utan du får också ett kvitto på att du klarat igenom den med ett bra resultat. För att kunna bli certifierad behöver du dels vara närvarande på utbildningstillfällena. Du behöver också få ett godkänt resultat på ett slutprov som testar din annonseringskunskap både teoretiskt och praktiskt.
Inlämningsuppgiften består av både ett teoretiskt och praktiskt moment. Det teoretiska momentet är ett prov med teoretiska frågor som du ska besvara. Det praktiska momentet är en uppgift du ska genomföra rent praktiskt. Inlämningen av uppgiften sker digitalt utan ett möte. Efter sista inlämningsdag går utbildaren igenom din uppgift och ditt resultat meddelas till dig som senast inom en vecka. Vid godkänt resultat får du ett certifikat som intygar deltagandet i utbildningen. Om resultatet inte är godkänt får du upp till två möjligheter att efter feedback utveckla ditt arbete för ytterligare granskning. För varje extra möjlighet får du en vecka innan uppgiften behöver lämnas in igen.
Du kommer att ha digital tillgång till allt material, så som presentationer, inspelade utbildningsmoment, mallar och övriga dokument, som minst en månad efter utbildningens slut.
Hur man praktiskt jobbar med både planering och utförande av annonsering skiljer sig beroende på hur stor budget man har. Under denna utbildning fokuserar vi på strategier och arbetssätt som passar en medelstor budget. Därför rekommenderar vi inte denna utbildning till dem som har en budget under 10 000 kr per månad eller över 250 000 kr per månad.
Vi rekommenderar att du först går vår utbildning Träffsäkra kampanjer med Ads Manager för att komma igång med annonsering. Det är en mer grundläggande utbildning och vi har flera tillfällen per år som du kan anmäla dig till. Efter att du kommit igång och annonsera kan du sedan söka till nästa utbildningstillfälle för den här avancerade utbildningen. Den här utbildningen håller vi två gånger per år.
I utbildningen Träffsäkra kampanjer med Ads Manager går vi igenom hur du skapar grundläggande bra kampanjer i Facebook Ads Manager. Den här utbildningen är en avancerad utbildning där du lär dig att strategiskt annonsera med ett bredare perspektiv, dvs flera kanaler samtidigt. Du får alltså även lära dig om andra annonseringskanaler och hur de kan jobba i symbios med varandra. Vi går dessutom in på mer avancerade delar som sales funnel-strategi, look a like målgrupper och retargeting, något som inte tas upp i utbildningen för Facebook Ads Manager. Sist men inte minst så jobbar vi djupare med lärandet i denna utbildning med fler övningar och ett slutprov som leder till att du också blir certifierad.