Ja, vi vet att det kan kännas som raketforskning – men att förstå hur algoritmen fungerar kan ändå vara en bra idé. På så sätt kan du nämligen använda den till din fördel för att lyckas bättre på TikTok. I det här blogginlägget sammanfattar vi därför allt du behöver veta om hur TikToks algoritm fungerar och hur du kan skapa större effekt.
Vad är en algoritm?
Att TikTok rent av har exploderat den senaste tiden har troligtvis inte undgått någon. Men att en stor del av denna framgångssaga beror på deras algoritm kanske inte alla känner till. Så, vad är en “algoritm”? Jo, liksom många andra sociala medieplattformar förlitar sig TikTok på en algoritm för att välja vilket innehåll som ska visas för deras användare. Det är precis som när du loggar in på exempelvis Spotify och du får upp tips på ny musik du kanske skulle gilla, eller när du besöker en onlinebutik och får erbjudande om varor du kan vara intresserad av. Allt detta styrs av algoritmer. Kort sagt, en uppsättning regler som används för att hantera en stor mängd information eller data.
I TikToks fall styr deras algoritm framför allt vilka klipp som ska visas på din “För dig”-sida, och vad som i sin tur får dig att vilja stanna i appen. TikToks algoritm är helt enkelt hemligheten till hur TikTok kan känna sina användare så väl – och varför appen är så beroendeframkallande!
Så funkar TikTok-algoritmen
Så, hur funkar egentligen TikTok-algoritmen? Faktum är att vi vet långt ifrån allt. Hur TikToks algoritm fungerar har nämligen länge varit en hemlighet och TikTok har själva varit väldigt sparsamma med att dela med sig om hur den funkar. Ingen har säkert kunnat säga hur flödet fungerat – tills nyligen. För en tid sen läcktes nämligen dokument, som på ett förenklat sätt förklarar hur TikTok-algoritmen fungerar. Detta har i sin tur gett oss lite mer inblick i hur TikTok fungerar!
Det första som är bra att veta om algoritmen är att TikTok-flödet är ungefär samma för alla i början. När en ny användare loggar in på appen kommer den presenteras av en mängd olika typer av innehåll. Men ju mer tid du scrollar, desto mer relevant innehåll kommer visas. Tack vare algoritmen kommer appen nämligen lära sig vilken typ av innehåll som du gillar – eller snarare vad som får dig att vilja stanna på appen längre. Så att genom att först visa dig en stor variation av innehåll kan algoritmen testa och kartlägga vad just du tycker om. På så sätt tas användaren från breda, populära klipp till mindre, mer nischade.
Så vad går den på? Hur vet TikTok vad du är intresserad av eller inte? Här är några av de saker som algoritmen kikar på:
#1 Inställningar och videoinformation
Först och främst påverkas det av dina kontoinställningar. Det kan vara sådant som dina språkinställningar, vilket land din app är inställd på och vilken typ av enhet du har. Exempelvis är det mycket mer sannolikt att en användare från Sverige får upp innehåll på svenska, än en som inte är det. TikTok-algoritmen kollar även på videoinformationen, det vill säga vilket ljud som används i klippet, valet av effekter, bildtexter och hashtags.
#2 Interaktion
Nästa pusselbit är din faktiska interaktion. Vilka videos gillar du och vilka kommenterar du på? Vad delar du med dig av till dina vänner? och vilka konton följer du? Alla dessa saker påverkar också vad som dyker upp i ditt flöde. Dessutom påverkas det av vilken typ av innehåll som du själv publicerar på ditt konto.
#3 Visat intresse
En stor faktor är även hur länge du kollar på ett klipp. Ju längre du kollar på ett klipp, desto mer intresserad tror algoritmen att du är av innehållet. Kollar du till slutet av klippet – eller kollar du kanske rent av om på videon? Detta är en av de mest avgörande faktorerna som bestämmer vad som kommer dyka upp i ditt flöde framöver.
#4 Aktiva val
Unikt för TikTok är slutligen att du som användare själv kan påverka vad algoritmen visar dig. Genom att hålla inne på ett klipp och klicka på “inte intresserad” kan du indikera att du vill se mindre av den typen av klipp. Enligt TikTok själva ska man snart även kunna blocka specifika ord eller hashtags för att i större grad kunna undvika vissa typer av klipp.
Så använder du algoritmen för att lyckas
Nu när vi gått igenom hur algoritmen fungerar kommer vi till frågan vi alla undrar: Hur kan man utnyttja
vad vi vet om algoritmen för att lyckas på TikTok. Här kommer några saker värt att tänka på!
Tips #1
Skapa kort innehåll
Eftersom algoritmen belönar klipp som användare kollar på från början till slut, bör du försöka att skapa innehåll som folk vill kolla på till slutet av. Avslöja inte allt direkt, utan lämna istället den viktigaste informationen till slutet av videon. Även dina bildtexter och beskrivningar bör vara korta och slagkraftiga. Ännu bättre är det om de är förklarande, utan att helt förklara vad som syns i klippet. På så sätt skapas en nyfikenhet som får användaren att vilja kolla på videon ända till slutet!
Tips #2
Använd ljud som trendar
Ett av de bäst sätten att skapa innehåll som når ut är att skapa innehåll som fångar de senaste trenderna. Att hoppa på en pågående viral utmaning är ett perfekt sätt att ge ditt klipp en boost! För att ta reda på vilka ljud och utmaningar du kan använda är ett bra tips att kika på appens sidor “Upptäck” och “För dig”. Men tänk också på att trender förändras snabbt och att det är bra att utforska nya trender med jämna mellanrum!
Tips #3
Använd relevanta hashtags
Som på alla andra sociala medieplattformar är hashtags en viktig del. Som vi tidigare skrivit om finns det mycket som talar för att man får mer spridning och högre engagemang på sina inlägg om man använder hashtags – samma sak gäller för TikTok. På TikTok använder många dessutom hashtags som #fyp, #foryou eller #foryoupage i hopp om att detta ska hjälpa deras klipp att hamna på folks “För dig”-sidor. Huruvida den här teorin stämmer är däremot inte bekräftad. Men med det sagt, testa och experimentera! För vem vågar att riskera att missa en chans att hamna i folks flöden?
Tips #4
Gör innehåll specifikt för TikTok
Sist men inte minst, gör bra målgruppsanpassat, innehåll. Även om det kan kännas som en självklarhet, kan det vara värt att påpeka. För med TikTok finns det inga genvägar. Hur mycket vi än får reda på om TikTok-algoritmen kvarstår faktum att det bästa sättet att synas i folks flöden är att göra riktigt grymt content. Att göra innehåll specifikt för TikTok är också en fördel, och om du dessutom utnyttjar TikToks egna features kommer algoritmen belöna dig ännu mer!