6 social medietrender inför 2022

”Sociala medier förändras alltid, men just nu är de inne i en fas där plattformarna börjar definieras annorlunda och kommer få tydligare särdrag”. – Cecilia Victoria Kärrberg, VD Digitalsnack.

Så, vad ser vi i spåkulan framöver? Här är de trender som vi tror kommer påverka sociala medier mest under nästa år:

  1. Definition av målgrupper
  2. Gammalt blir nytt
  3. TikTokifiering
  4. Kreativitet
  5. Avancerad annonsering
  6. Shopping

Läs mer utförligt kring varje trend här nedan!

Trend #1 – Sociala medier får mer definierade målgrupper

”Du måste skapa anpassat innehåll till din målgrupp” – är ett vanligt begrepp för att skapa intressant content för sin målgrupp i sociala medier. Detta kommer bli än mer sanning under 2022. Varför? Jo, eftersom sociala medier får mer definierade målgrupper som väljer kanal utifrån vad de vill få ut av sitt användande. Humoristiska korta videos på TikTok, matnyttiga nedladdningsbara white papers på LinkedIn och konkreta tips via karusellposter på Instagram.

Möjligheter: 

  • Tydlighet i skapande av budskap
  • Skapa en tydligare kanalstrategi
  • Varumärket får olika ”kostymer” men bygger varumärke i flera kanaler
  • Större effekt om man lyckas med de två ovan

Utmaningar: 

  • Tidskrävande
  • Kräver mer kunskap hur alla kanaler fungerar
  • Kräver en högre lägsta nivå för att få effekt

Trend #2 – Gamla strategier blir som nya

Ut med det gamla och in med det nya, brukar det ju heta. Men förändringar när det kommer till data gör att vi under 2022 får ta tillbaka gamla strategier för att lyckas. Tidigare har vi kunnat förlita oss på att kunna samla digitala fotspår från vår målgrupp för att skapa budskap, vilket i sin tur ledde till konvertering. Men i och med iOS14 och kommande cookies-dödare behöver vi jobba mer som förr, då vi inte hade tillgång till samma data. Vi behöver helt enkelt experimentera med vad som funkar och fokusera på interaktion och engagemang INOM plattformen. Många företag lägger varje år en viss procent av sin omsättning på marknadsföring – under 2022 bör en del av denna även gå till att testa nya idéer och experiment. En gammal metod för att hitta nya vägar till effekt!

Möjligheter: 

  • Ökad effekt på organiskt och köpt innehåll
  • Omvärdera gamla strategier
  • Hitta nya vägar som ger bättre resultat

Utmaningar:

  • Modet att våga experimentera
  • Få budget till att experimentera
  • Undvika budskap som skickar användarna från plattformen, och istället satsa på innehåll som engagerar

Trend #3 – Vi fortsätter TikTokifieras under 2022

2021 var året då TikTok tog över. Även om användarna fortfarande är mestadels högstadieelever, påverkade TikTok människor långt utanför sin egna sfär. TikTok ändrade algoritmer, påverkade hur musik används i content och har dessutom påverkat hela musikindustrin. Dess aggressiva närvaro hittar vi på alla plattformar. Representanter från TikTok är exempelvis flitiga användare av LinkedIn för att locka företagskunder till annonsering på övriga social medieplattformar. Ett smart drag för att göra TikTok mer mainstream.

Så vad kommer TikTokiferingen bjuda på under 2022? TikTok kommer ta över större mark när det kommer till annonsering. Fler företag kommer antagligen testa TikToks annonsmöjligheter som just nu utvecklas i snabb takt. Många nya shoppingfunktioner slår till och med Instagram på fingrarna. Och på tal om att utmana Instagram…..TikTok med sitt sökbara bibliotek. Alltså att du kan söka på teman, hashtags för att få relevanta videos i ditt flöde att följa, där har Instagram Reels en lång väg att gå. Där Reels idag mest känns som att flödet satts ihop lite random utan att riktigt kunna få kontrollen över sitt egna flöde. Detta kommer påverka hur ”Meta” kommer utveckla sina tjänster och produkter under 2022.

Möjligheter:

  • Ny plattform betyder oftast stor effekt i början
  • Inspiration hur innehåll skapas och trender börjar numera alltid på TikTok

Utmaningar:

  • Publiken på TikTok är svårflörtad och kräsen. Att skapa innehåll som passar plattformen och som också bygger varumärkesidentitet är en stor utmaning

Trend #4 – Hej då tråkiga budskap. In med kreatörerna!

Kreatörerna har under större delen av den datadrivna tidsåldern fått bära hundhuvudet. De har fått begränsa sin kreativitet för att kalkylen ska gå ihop. Men när datan goes dark behövs mer kreativt innehåll för att nå ut och skapa effekt. Detta gäller både det organiska och annonsering. Vi kan inte längre förlita oss på att vi nått uppvärmda målgrupper som är redo för konvertering. Istället kommer vi få jobba mer i blindo, och därför krävs en större del av kakan för att satsa på bättre produktioner – anpassade för sociala medier.

Möjligheter:

  • Bygga varumärke snabbare och starkare med en bättre visuell strategi
  • Bättre effekt för både organsikt och annonsering när innehåller blir mer kreativt än informativt

Utmaningar:

  • Krävs större budget
  • Mer kunskap hur man producerar kreativt content för sociala medier

Trend #5 – Hej då sponsrade inlägg. Dags för en ordentlig annonsstrategi!

Om du fortfarande endast sponsrar inlägg under 2022 kommer du definitivt bli omkörd av konkurrenterna. När det kommer till att driva affärer digitalt krävs en betydligt bredare och mer utarbetad strategi än så. När, var och hur ska du bygga varumärke och till vilken målgrupp? Ska du driva trafik till webben eller istället fokusera på direktupplevelse? Vad funkar bäst: bild, video, karusell eller shoppingannonser? Detta behöver utkristalliseras i en grym strategi och taktik för att driva affärer via och från sociala medier under 2022.

Möjligheter:

  • Tillgång till Världens mest avancerade annonsverktyg
  • Påverka under hela kundresan
  • Kostnadseffektiv (om du vet vad du gör)

Utmaningar: 

  • Tillgång till Världens mest avancerade annonsverktyg. (Det är inte för nybörjare, men finns hjälp att få)
  • Kunskap till att skapa en avancerad annonsstrategi

Trend #6 – Social shopping boomar!

De senaste åren har vi väntat på Instagrams nya lösning för snabbshopping, där du kan betala och handla direkt i plattformen. Om Instagram inte lanserar den i Sverige (finns såklart i USA) under 2022 kommer de bli omsprungna av exempelvis TikTok som storsatsar på detta området. Då vår möjlighet att följa konverteringar över kanalgränserna begränsats behöver vi ha snabbare vägar för att genomföra köp. Kommer detta att lyckats under 2022 kommer vi se en social shopping BOOOOOOM!

Möjligheter: 

  • Mindre företag utan e-handelsplattform kan ändå sälja varor direkt via sociala medier
  • Möjliggör insyn av data då användarna aldrig lämnar plattformen

Utmaningar: 

  • Betallösningar
  • Att innehållet inte helt ska tas upp av företag som vill kränga saker

Rulla till toppen