Hur fungerar Facebook-annonsering med innehåll som rör sociala frågor, val eller politik?

I det här blogginlägget sammanfattar vi därför det du behöver veta för att komma igång med annonser som rör sociala frågor, val eller politik.

Vi går igenom dessa frågor:

  • Varför säger Facebook att annonsen rör sociala frågor, val eller politik?
  • Hur blir man godkänd för att skapa annonser som rör sociala frågor, val eller politik?
    – Bli auktoriserad för att köra annonser som rör sociala frågor, val eller politik
    – Skapa en ansvarsfriskrivning
  • Hur använder man ansvarsfriskrivningen i annonser?

 

Varför säger Facebook att annonsen rör sociala frågor, val eller politik?

Varje gång vi publicerar annonser i Facebooks annonsverktyg går dessa igenom en automatiserad granskningsprocess innan de faktiskt visas för Facebooks användare. Bild, text, placering samt innehållet på landningssidan kontrolleras mot communityrefler och annonsriktlinjer. Men det kontrolleras även om de faller inom ramen för annonser som rör sociala frågor, val eller politik.

Vad flaggas som sociala frågor, val eller politik?

Facebook är rätt tydliga med vilken typ av innehåll som klassas till den här kategorin och ger också tydliga exempel på vad som är en typisk textutformning för att fastna i granskningen. Följande ämnen anser Facebook faller inom ramen för sociala frågor, val eller politik:

  • Medborgarrättigheter och sociala rättigheter
  • Brott
  • Ekonomi (skattereformer, ekonomiskt tillväxt o.s.v.)
  • Miljöpolitik (klimatförändringar, förnybar/hållbar energi o.s.v.)
  • Hälsa
  • Invandring
  • Politiska åsikter och politisk styrning
  • Säkerhet och utrikespolitik

Facebooks hjälpsidor om hur annonserna granskas kan du se konkreta textexempel på vad som flaggas som en sådan fråga och vad som inte gör det.

Hur blir man godkänd för att skapa annonser som rör sociala frågor, val eller politik?

Det finns två vägar att gå för att få igenom annonserna. Första sättet är att ändra annonserna så att formulering, bilder och landningssida inte faller inom ramen för dessa frågor. Men ofta finns det inte en omväg runt, och du behöver helt enkelt få annonserna godkända som de är. För att kunna göra det behöver din sida bli auktoriserad för den typen av annonser och du måste också skapa en ansvarsfriskrivning som sedan tillämpas på varje annons.

Bli auktoriserad för att köra annonser som rör sociala frågor, val eller politik

Auktoriseringsprocessen handlar egentligen om att bekräfta sin identitet för Facebook. För att kunna göra det måste du uppfylla tre krav:

  1. Du måste vara sidadministratör eller annonsör för din sida
  2. Ha tvåfaktorsautentisering aktiverat (en extra säkerhetsåtgärd när du loggar in)
  3. Ha giltig legitimation tillgänglig

Det finns vidare tre olika sätt att sedan bekräfta sin identitet. Antingen gör du det genom inställningar i Business Manager, genom guiden på sidan www.facebook.com/id eller via Facebook-appen. Facebook har tagit fram en tydlig steg för steg guide för alla dessa tre metoder. Här hittar du guiden för hur du bekräftar din identitet på Facebook.

Skapa en ansvarsfriskrivning

Alla annonser som rör sociala frågor, val eller politik måste ha en ansvarsfriskrivning. Ansvarsfriskrivningen skapas av en sidadministratör eller annonsör som har genomgått auktoriseringsprocessen, och har en bekräftad identitet. När auktoriseringsprocessen är godkänd behöver den auktoriserade personen alltså skapa en ansvarsfriskrivning för att komma vidare med annonseringen. Då ansvarsfriskrivningen väl är skapad kan även andra sidanvändare eller annonsörer använda den i annonser. Det räcker alltså med att en av alla sidadministratörer för sidan har en bekräftad identitet, så länge de övriga personerna inte behöver skapa nya eller redigera existerande ansvarsfriskrivningar.

 

Vad är en ansvarsfriskrivning i Facebook annonser?

Ansvarsfriskrivningen finns till för att Facebook-användare tydligt ska kunna se vem som betalat för annonsen de ser. Detta är så att annonseringen blir mer transparent när det kommer till känsliga frågor och där vissa annonsörer eventuellt skulle kunna ha som syfte att försöka påverka människors tankar, och på så vis kommande valresultat. Själva ansvarsfriskrivningen är en text som berättar vem det är som betalat för annonsen och visas i annonsen bredvid texten Sponsrad som “Betalt av Namn”.

 

Hur skapar man en ansvarsfriskrivning för Facebook annonser?

Du skapar ansvarsfriskrivningen under inställningarna för din Facebooksida. Gå alltså till din Facebooksida, välj Inställningar i den vänstra menyn om du har det nya gränssnittet, eller den övre menyn om du har det gamla gränssnittet. Väl inne under inställningar väljer du Annonser som rör samhällsfrågor, val eller politik i den vänstra menyn. Under den här sidan ser du hur långt du kommit i hela processen och vad du har kvar att göra för att bli godkänd. Ibland behöver du exempelvis skapa en ansvarsfriskrivning.

När du skapar en ansvarsfriskrivning får du först välja vilken typ av ansvarsfriskrivning du vill ha. Du kan välja att använda organisationens namn eller ditt egna namn. Om du väljer att använda dig av organisationens namn kommer du att behöva ange några företagsuppgifter och även bekräfta kopplingen till organisationen. Allt detta gör Facebook för att säkerställa att organisationen faktiskt är den organisation ni utger er för att vara, så att det blir så transparent som möjligt för de som ser annonserna. När du väl skapat en ansvarsfriskrivning går den igenom en granskningsprocess som normalt kan ta upp till 24 timmar. När ansvarsfriskrivningen är godkänd kommer du kunna gå vidare med att skapa annonser med ansvarsfriskrivningar.

Hur använder man ansvarsfriskrivningen i annonserna?

I det här steget har du alltså redan skapat ansvarsfriskrivningen under inställningarna för din Facebooksida. Men för att i praktiken få din ansvarsfriskrivning kopplad till en specifik kampanj eller annons behöver du göra följande:

  1. När du skapar en ny kampanj får du möjlighet att välja en kategori för din kampanj i det första steget av kampanjskapandet. När du väljer kategorin Sociala frågor, val eller politik kommer din ansvarsfriskrivning bli tillgänglig för kampanjen.
  2. När du sedan skapar din annons kommer de ansvarsfriskrivningar som finns tillgängliga för sidan vara synliga. Om du har fler än en behöver du välja vilken du vill använda.
  3. Sen är det bara att godkänna kampanjen och så kommer den att publiceras efter den automatiska granskningsprocessen. Denna gång utan att bli flaggad – skönt eller hur!

tjej vid datorskärm och med mobil i handen
Rulla till toppen