Instagram sök – nytt sätt att upptäcka innehåll

Tidigare har du kunnat hitta personer, företag och kreatörer som har användarnamn kopplat till olika sökord. Även hashtags har varit sökbara för att hitta relevanta poster. Men dessa har såklart manipulerats för att så många som möjligt ska hitta posterna och integrera med. Sökningarna via hashtags har varit svåra att kunna hitta relevant och nytt innehåll. Därför kommer Instagrams nya sökfunktion genom att hitta innehåll via nyckelord att få större träffsäkerhet.

 

NYCKELORDSSÖK

Hitta relevant innehåll

Den nya funktionen som i dagsläget testas i Storbritannien, USA, Kanada, Irland låter användare hitta innehåll inom nyckelord. Genom att exempelvis söka på ”nyttiga recept” kommer innehåll visas här ÄVEN om de inte hashtaggats med detta. Idén är fantastisk men sökfunktionen är inte helt i klass med Googles avancerade sökfilter.

HUR FUNKAR INSTAGRAM SÖK?

Detta kan du söka på

Vilka resultat som visas beror på när i tiden inlägget postats. Sociala medier försöker alltid visa så relevant och aktuellt innehåll som möjligt för användarna. Så till skillnad från Google där resultatet beror på hur populär sidan/inlägget är över tid, visas innehåll i Instagrams sökning efter det senaste postade. Men det finns fler saker som spelar roll, rubriker och vilken typ av innehåll det är (oklart hur de definierar denna i praktiken dock).

Men det finns just nu en begränsning på vilka ord som är sökbara för att hitta innehåll. Exempelvis funkar det i dagsläget att hitta poster och söka på ”pasta”, ”blommor” och ”hundvalpar” medan inget resultat visas under ”Trump” eller ”Biden”. Det kommer vad det verkar vara en lite process innan Instagram kommer hitta rätt format för detta.

HUR KAN DU ANVÄNDA INSTAGRAM SÖK?

Nyttja fördelarna!

  1. Börja redan nu att fundera vilka sökord du och ditt företag behöver vara sökbara på. Experimentera att använda dessa ord (redan nu) i copyn för dina Instagram poster, så att du har för vana att använda dina nyckelord. Använd dom gärna i tydliga rubriker.
  2. Posta ofta! Om dina poster kommer att synas i sök behöver de vara aktuella. Posta gärna varje dag för att hålla algoritmerna glada.
  3. Fokusera på engagemang! Innehåll som skapar engagemang syns oftare i sök än de som inte genererar någon interaktion
Instagram sök
Rulla till toppen