Detta beror på att din annons inte får tillräckligt med optimeringshändelser för att lämna inlärningsfasen. Optimeringshändelser refererar till antalet gånger som din annons har uppnått det resultat som du har valt att ditt Ad Set ska vara optimerat för. Begränsad inlärning är absolut inget straff, utan en antydan att din nuvarande budget inte spenderas effektivt eftersom att leveranssystemet för dina annonser inte kan optimera dina resultat. Ett första steg till lösning är att bättre förstå Facebook’s inlärningsprocess – en annonsgranskningsprocess som har introducerats av plattformen för att förstå och optimera dina annonser bättre.
Vad är egentligen Facebooks inlärningsfas?
Inlärningsfasen möjliggör för plattformen att analysera och utvärdera dina annonser, din målgrupp och din budget för att ge dig maximalt resultat. Enkelt sagt så är det fasen där Facebook stämmer av hur dina annonser presterar. Här registrerar Facebook hur din målgrupp interagerar med dina annonser baserat på vilka handlingar de utför. Detta inkluderar vad som händer när de ser annonsen, hur de interagerar med den och även vilken upplevelse personer får efter att de klickat på annonsen. Med varje unik visning av din annons får plattformens leveranssystem lära sig mer om målgruppen och placeringar, vilket på så sätt kan optimera resultaten. Således hjälper alltså inlärningsfasen dig att förstå kampanjens status och hur konsekvent dina annonser presterar.
Nya Ad Sets kommer som standard alltid in i inlärningsfasen och när du gör större förändringar i dina befintliga Ad Sets kommer även de in i denna fas. Under denna fas kan prestandan för annonserna vara ganska fluktuerande och det är därför bäst att undvika att göra några ändringar under den tiden.

Varför dina annonser hamnar i begränsad inlärning
Annonserna hamnar oftast i begränsad inlärning när plattformen inte kan samla in tillräckligt med data om din målgrupp eller annonsens prestanda. Detta kan bero på en begränsning i budget, en för smal målgrupp eller problem på annonsnivå som exempelvis för mycket text i bilderna eller att de är av låg kvalitet. I dessa lägen behöver inlärningsmekanismen arbeta dubbelt så hårt för att samla in data för annonsen, därmed är annonsprestandan i denna fas mindre stabil och kostnaden per åtgärd ökar.
Vad du kan göra när dina annonser hamnar i begränsad inlärning
Vad du ska göra åt detta beror lite på vilken nivå du har valt att lägga din budget, på kampanjnivå eller Ad Set-nivå. Vår rekommendation är att alltid lägga din budget på kampanjnivå. Många avancerade annonsörer lägger sina budgetar på Ad Set nivå för att ha mer kontroll, men genom att lägga den på kampanjnivå ger ni algoritmen mer utrymme att jobba. Dessa åtgärder är därför utformade för en kampanj med CBO, det vill säga Campaign Budget Optimization.
- Det första som kan hjälpa dig att komma ur den begränsade inlärningen är att helt enkelt spendera mer pengar. En tumregel är att man vill spendera ungefär 5 gånger så mycket per dag som det kostar för din kampanj att leverera en händelse i genomsnitt för din målsättning. Det kan räcka med att öka budgeten tillfälligt för att generera mer data för Facebook att optimera mot och därmed kunna bibehålla resultaten när du sedan sänker budgeten igen. Vill du veta mer om hur stor budget du bör ha när du annonserar? Läs det här blogginlägget.
- Det andra du kan göra är att reducera antalet Ad Sets som du har i din kampanj. Om du har en kampanj med CBO och i denna kampanj har 4-5 Ad Sets så kommer en mindre budget innebära större svårigheter att få alla Ad Set att leverera tillräckliga resultat. Genom att kombinera dina målgrupper i färre Ad Sets blir det därför en mindre uppdelning av budgeten och du kan då få tillräckliga resultat att komma ur den begränsade inlärningen.
- Det tredje ni kan göra är att begränsa hur många annonser ni har i varje Ad Set. Ju fler annonser ni har desto mer splittras budgeten och desto längre tar det att komma ur inlärningsfasen. Om ni har en begränsad budget försök att hålla det till 2-3 annonser per Ad Set. Detta är också något att ha i åtanke när man använder dynamiska annonser. Om du har många olika variationer av bilder, texter och rubriker så tar det en evighet att komma ur inlärningsfasen om budgeten är för låg, och det är högst troligt att de hamnar i begränsad inlärning.
- Det sista ni kan göra är att optimera för en händelse som ligger tidigare i er salesfunnel. Så om ni exempelvis optimerar för konverteringar i er konverteringskampanj kan ni istället försöka optimera mot påbörjad betalning eller lägg i kundvagn. I Event Manager kan ni se hur många händelser som er pixel plockar upp för respektive event. Tänk på att de måste vara minst 50 stycken inom en 7-dagarsperiod för att optimeringen ska vara optimal. Här vill vi dock lyfta ett varningens finger. Det är inte alltid säkert att en optimering mot ett tidigare funnel-event ger er bättre resultat trots att det finns fler händelser. Ta därför för vana att kopiera Ad Setet och gör förändringarna där för att lätt kunna byta tillbaka till det tidigare Ad setet (och dess algoritm) om ni skulle se sämre resultat.