Olika typer av influencers
Det finns flera olika typer av influencers, som jobbar på olika sätt och som är olika stora. Beroende på hur de jobbar och hur stora de är, kan de passa för olika företag och olika tillfällen. Här har vi delat in influencers i fyra olika grupper, för att göra det lite tydligare.
Nano influencers: under 3000 i räckvidd
Man har sällan uttalade samarbeten med den här gruppen av influencers. Däremot finns det mycket att vinna i att göra innehåll, produkter och platser delbart för den här målgruppen. Speciellt den yngre målgruppen vänder sig helst till sina vänner för smak- och köpråd.
Micro influencers: 3 000-10 000 i räckvidd
En micro influencer är ofta bra på att skapa engagerande innehåll inom ett intresseområde och ses av sina följare som en person med god smak inom det området. Relationen mellan följarna och influencern är vänskaplig och influencern har därför ett relativt stort inflytande över följarnas köpbeslut. Eftersom följarantalet är rätt hanterbart, klarar influencern oftast av att hålla ett högt engagemang på sitt konto.
Macro influencers: 10 000-100 000 i räckvidd
Följarna har ett gemensamt intresseområde med influencern och följer hen för att få inspiration, tips och råd inom samma område. Ju högre följarantal ju mer arbete är det för influencern att hålla engagemanget på en hög nivå. Relationen mellan influencern och följarna varierar därför inom detta segment, men oftast har influencern ett stort inflytande i mångas köpbeslut.
Mega influencers: 100 000+ i räckvidd
Det här är influencerkategorin med störst räckvidd. Följarna följer sällan kontot för råd och tips inom ett specifikt område, utan influencern är ofta känd för något annat och följarna följer denne snarare som en idol eller ikon. För ett varumärke med hög varumärkeskännedom är detta ett sätt att nå ut till en stor massa.