50 innehållsstrategier för sociala medier
Att skapa en träffsäker innehållsstrategi för sociala medier kanske låter lätt. Men när den ska anpassas efter kanalen dvs. Instagram, Facebook, TikTok, Pinterest och LinkedIn….Ja då blir det betydligt knivigare.
Därför har vi listat de 10 viktigaste sakerna att fokusera på gällande de olika sociala medieplattformarna när du skapar en innehållsstrategi.

Innehållsstrategin för att lyckas på Instagram
- Målgruppsanalys: Förstå vem det är du ska skapa innehållet för på Instagram. Gör gärna en kanalkarta där du definierar de olika kanalernas målgrupper. Så du ser hur de skiljer sig åt och då blir enklare att skapa nischat och träffsäkert innehåll som målgruppen uppskattar!
- Varumärkesidentitet: Logga, färger och typsnitt är starten på en varumärkesidentitet. Dessa kan sedan utvecklas till en visuell identitet som kommer att hjälpa ditt konto att sticka ut från mängden och bygga varumärke och igenkänning över tid.
- Innehållspelare: Lista kategorier med innehållsteman och problem som din målgrupp har. Gör det löpande inför varje gång du ska publicera på Instagram. Då kommer du alltid generera innehåll av värde till din målgrupp.
- Mallar: När du listat dina innehållspelare är det dags att visualisera detta genom att bygga mallar som du sedan effektivt kan skapa innehåll genom. Detta skapar också en varumärkesidentitet och igenkänning över tid. Men om ett innehållsformat/layout inte ger den effekt du önskar. Tveka inte att testa något nytt!
- Planera: Det största jobbet med innehåll för sociala medier är inte att skapa det i sig utan att göra jobbet innan. Ta fram eller kopiera vår innehållsplan och börja planera ditt innehåll!
- Highlights: Skapa en strategi för dina higlights! Välj 3-5 rubriker som snabbt beskriver och berättar om ditt företag och vad du kan erbjuda. Exempel kan dessa vara. Om oss, Vårt Team, Våra tjänster, Våra produkter, Case mm.
- Stories: Ett perfekt format för direkt försäljning. Våga vara personlig och använd gärna stories för att prata till din målgrupp. Låt dom hänga med på en dag och fortsätt ge värde!
- Reels: Genom Reels enkla videoverktyg kan du enkelt klippa och skapa video. Instagram Reels har en intressestyrd algoritm som gör att du når fler nya följare. Så viktigt att din video levererar ett tydlig budskap som också matchar din identitet och känsla för varumärket.
- Flödet: Din profil är en viktig landningssida för nyfikna och potentiella följare. Genom att ge flödet en tydlig och bra känsla ökar du chansen att konvertera dina besökare till följare!
- DM: För att skapa ett engagerande konto på Instagram är det toppen att integrera med fölkjarna vi DM. Skapa polls eller frågestund via Stories och fortsätt sedan diskussioner och surr via DM.

TikTok
Innehållsstrategin för att lyckas på TikTok
- Analysera: Innan du startar ditt TikTok-konto är det bra att kolla på vad du faktiskt ger dig in på. Analysera de främsta skaparna på TikTok både i Sverige och utomlands. Använd TikToks fantastiska sök för att hitta nischat innehåll i din bransch.
- Video: Känns ju ganska självklart. Men på TikTok skapar man inte vilken ”video” som helst. Utan underhållande, snabbt och smart rörligt innehåll
- Humor: Kan man lyckas utan humor på TikTok. Ja det kan man faktiskt med ett skratt förlänger livet. Och lite glimten i ögat hjälper företag och varumärken att kännas mer genuina. Släpp loss!
- Kreativitet: En bild, en text, en video och en hashtag på det kommer inte få effekt på TikTok. Här gäller en helt ny nivå av kreativitet. Allt från innehållsidé till klippning av video. Inspireras gärna av Washington Post och kolla hur de jobbar ,ed samma ämne i olika kanaler men gör det helt kanal-anpassat!
- Sökoptimera: TikTok är en gigantisk sökmotor som växer snabbt! Använd därför nyckelord i text och även hashtags för att rätt målgrupp ska hitta dig.
- Hashtags: Dess vara eller icke varandra är alltid diskuterat. Men på TikTok är hashtags superviktigt för att bli hittad eller ingå i en gemenskap som #booktok eller liknande.
- Trender: Något som kännetecknar TikTok är dess kraft att få innehåll att bli viralt. Sen kopierat och återskapat på TikTok men också andra sociala medier. Exempel är bl.a från Livrustkammaren som plockar upp trender men kombinerar detta med sitt varför.
- Musik: Något som redan från starten av TikTok varit viktigt, musiken! Ett helt nytt sätt att skapa, lyssna och jobba med musik har växt fram på TikTok. På TikTok väljer du ofta musiken först och klipper videon för att passa musiken. Inte tvärtom.
- Kreatörer: Om ni har svårt att skapa innehåll själva, ta hjälp av kreatörer som kan skapa och generera en idé till ert konto
- Annonsering: Du behöver inte ha ett eget TikTok konto för att annonsera och engagera din målgrupp på TikTok. Ett sätt att testa ditt material kan vara via annonsering på plattformen

Innehållsstrategin för att lyckas på Facebook
- Målgruppsanalys: Facebook ger väldigt användbar data kring din företagssida målgrupp. Här kan du se vilka som följer, de du når ut till och den som vi tycker är mest användbar; de som engagerar sig i ditt innehåll. Det får en fingervisning vilka som faktiskt gillar ditt innehåll i dagsläget.
- Innehåll: Skapa innehåll som är värdeskapande och intressant för den befintliga målgruppen som engagerar sig på din Facebook-sida idag. Eller skapa en ny innehållsstrategi för att locka en annan målgrupp till sidan.
- Kontinuitet: Skapa en kontinuerlig innehållsstrategi genom att planera ditt innehåll. Ta fram en egen med excel eller något verktyg eller kopiera vår innehållsplan.
- Ekosystem: Facebook har under en lång tid byggt upp ett nätverk av olika tjänster och verktyg. Fokusera inte bara på företagssidan utan se fler möjligheter! Exempelvis via grupper, gruppchatt, Messenger eller kanske även Marketplace om du säljer produkter.
- Innehållsformat: Facebook och även data har visat att video är det som går bäst på Facebook. Men många säger även tvärtom! Testa och se vilket innehållsformat som fungerar bäst för din kanal och målgrupp av bild, video, text, live mm.
- Länkning: Vi är vana att ha Facebook som en källa för information och nyheter. Därför fungerar det väldigt bra att länka till intressanta artiklar eller blogginlägg som skapar värde till målgruppen.
- Aktuell: Eftersom målgruppen gillar nyheter fungerar aktuellt innehåll väldigt bra. Håll dig uppdaterad vad det snackas om i flödet och hitta en vinkel som passar ditt företag.
- Flera bilder: Öka interaktionen hos dina följare genom att addera 5+ bilder på dina poster. De kommer att vara nyfikna och vilja klicka för att se alla bilderna = mer interaktion än en enskild bild som är lätt att scrolla förbi.
- Maximera synligheten: De allra flesta scrollar Facebook via mobilen. Se till så du maximerar synligheten av ditt innehåll genom att använda formatet 4:5 till bilder.
- Annonsering: Facebook Ads är ett av världens mest kraftfulla annonsverktyg. Nå ut till fler eller mer nischade målgrupper genom att annonsera!

Innehållsstrategin för att lyckas på LinkedIn
- Målgruppsanalys: Målgrupperna på LinkedIn analyseras annorlunda än andra some-kanaler. Här kan du istället definiera din målgrupp på titlar, utbildningsnivå, storlek på företag osv. Olika personer och företag har olika behov av ditt innehåll. Här kan du utgå från redan insamlad data exempelvis via din företagssida eller börja från scratch!
- Kontinuitet: Alla kanaler kräver en regelbundenhet och konsekvens för att lyckas över tid. Hur ofta du bör posta beror på vad du vill uppnå. Om du vill öka varumärkeskännedomen bör du posta ofta varje till flera ggr i veckan.
- Innehållsinspiration: Vilka och vad pratats det om kring de ämnen som intresserar din målgrupp? Använd LinkedIn sökfunktioner för att se vilka personer som skapar bäst vitalt innehåll. Samt vilka ämnen som är aktuella.
- Planera: Alla some-kanaler kräver sin planering, även LinkedIn. Ta fram eller kopiera vår innehållsplan och börja planera ditt innehåll. Dock kan mer spontant innehåll vara effektivt på person-profilerna. Så blanda spontant med planerat!
- Personlig & företagsprofil: Göm dig inte bakom en företagsprofil. Låt medarbetarna visa, berätta och vara intressanta på LinkedIn. Vad tycker du själva är mest intressant att ta del av i flödet på LinkedIn. Poster från företag eller från personer? Skapa en dynamik och ”hävstångseffekt” genom att kombinera innehåll på personprofiler + företagssida.
- Blanda innehållet. Det är lätt att trilla i ”LinkedIn-fällan” att LinkedIn ska vara strikt, professionellt till den grad att det blir för stramt. Bäst resultat även på Linkedin får du när du är bussig och personlig. ÄVEN på företagssidan. Framförallt blir detta extra viktigt om du använder LinkedIn för
- Var personlig: Japp LinkedIn ska vara professionellt, MEN vi integrerar och skapar större känslor och närhet när vi får ta del av personen/personerna bakom företaget.
- Skryt: Det kan kännas jobbigt att skryta på LinkedIn. Alla är ju så bra där. Men vi umgås och gör väl affärer hellre med personer som är bra eller hur?
- Använd olika format: LinkedIn har fler format än vad du tror! Även om video kanske inte fungerar optimalt kan du blanda vanliga poster med omröstningar och artiklar samt även nyhetsbrev.
- Länkning: De flesta sociala medier-algoritmer gillar när innehåll håller kvar användarna på plattformen och i flödet. Länka bara till ett riktigt smaskigt innehåll som din målgrupp bara måste få ta del av!

Innehållsstrategin för att lyckas på Pinterest
- Kolla in andra: Börja med lite research där du kollar in de som lyckas med Pinterest (oavsett nisch). Kolla även hur andra skapar innehåll i din nischa. Hur kan du stå ut i flödet?
- Varumärkesidentitet: Använd din visuell identitet som färger, grafiska element konsekvent för att bygga varumärke och igenkänning
- Kvalité: Pinterest är en bild/video och visuell plattform. Här krävs högkvalitativa bilder och smarta DIY videos.
- Nischa innehållet: De som lyckas bäst på Pinterest väljer att nischa sig mot ett tema för att bygga en dedikerad följarnas.
- Kategorisera dina tavlor: Pinterest är perfekt för att strukturera olika teman och innehåll. Skapa en tydlig struktur för ditt konto med olika innehållsteman i dina anslagstavlor
- Sökbart innehåll: Pinterest är en gigantiskt bildsöksmotor! Optimera beskrivningen, använd relevanta sökord och informativa titlar för att sökoptimera ditt innehåll för synlighet.
- Planera: Planera ditt innehåll på Pinterest med en innehållsplan. Kopiera gärna vår innehållsplan och börja planera!
- Uppdatera: Pinterest behöver inte som andra sociala medier-kanaler att uppdateras dag-för dag. Utan skapa en tydlig struktur för din kategorisering och fyll på dina boards allt eftersom.
- Variera innehållet: Testa vilket innehåll som fungerar bäst för din målgrupp och nisch. Använd foton, video, DIY-gudier och infographics för att se vad som pinnas bäst!
- Rich Pins: Använd Rich Pins för att synkronisera webbens innehåll i realtid med dina pins som pris, info mm.
Testa din strategi på oss!
Vill du testa din strategi på oss? Boka in ett coachingsamtal med någon av våra social medierstrateger! De kan hjälpa dig och ditt företag att utveckla och testa olika strategier för bästa effekt.