
Vad är effekt i sociala medier?
Det är lätt att tro att effekt är lika med statistik. Men statistik är siffror. Utan vår kloka hjärna att dra paralleller eller utvärdera vad siffrorna säger, kan statistik förblinda oss.
Effekt kan utläsas ur en del siffror men inte allt. Effekt är vad din närvaro på sociala medier åstadkommer. Att mäta effekten brukar vara sammankopplat med ditt företag mål med sin närvaro i sociala medier. Är målet att få fler att signa upp sig på ert nyhetsbrev kan effekten av sociala medier vara hur många som klickat sig från sociala medier till er webb.
Närvaron på sociala medier är allt från posta innehåll, till dialoger i kommentarsfält och DM´s samt omröstningar i storys. Allt du gör på sociala medier är vad vi kallar din ”närvaro” och det är de aktiviteterna vi mäter för att se om de gett effekt. Ibland kan vi mäta effekten exakt, ibland ganska bra men väldigt ofta gällande förflyttningar mellan sociala medier och andra plattformar som en webbplats. Gör vi sammantagna analyser av effekten.
Kort och gott:
Statistik = siffror, data, diagram mm
Effekt = vad din totala närvaro på sociala medier genererar kopplat till din mål och syfte.
Varför ska du mäta din effekt i sociala medier?
Att mäta din effekt på sociala medier är avgörande för att förstå om din närvaro och strategi verkligen ger resultat. Genom att tydliggöra ditt varför med sociala medier och vad ni vill åstadkomma är det enklare att följa upp och mäta effekt. Har du inget tydligt mål med din närvaro blir det svårt att mäta effekten.
Vill du vara snäll och tala om för mig vilken väg jag ska ta härifrån?
Det beror på vart du vill komma” svarade katten
Det spelar inte så stor roll…”, sa Alice
Då spelar det heller ingen roll vilken väg du tar”, sa katten
Häng med nu på en steg-för-steg guide hur du mäter, följer upp och utvärderar din effekt på sociala medier!

#1
Definiera dina mål och nyckelindikatorer (KPI:er)
Innan du börjar mäta din effekt på sociala medier är det viktigt att tydligt definiera dina mål. Vill du öka antalet följare, förbättra engagemang eller driva trafik till din webbplats? När du har klargjort dina mål kan du välja relevanta nyckelindikatorer (KPI:er) som du kommer att mäta. Exempel på KPI:er är följarestillväxt, gillanden, delningar, kommentarer och klickfrekvens.
Så om ditt mål är att bygga varumärkeskännedom är några bra KPIer att följa: exponeringar (antalet totala visningar) eller räckvidd (antalet unika visningar).
Olika målsättningar med din närvaro behöver följas upp med olika nyckeltal.
💡KPI = Står för Key Performance Indicator och ska definiera de nyckeltal ditt företag vill mäta över tid.
⚠️ Fallgropar: det är lätt att mäta allt. Så definiera och fokusera på målet! Då är det lättare att se effekten och mäta om ni lyckas nå målet över tid.

#2
Investera i ett bra verktyg
Det är svårt att mäta effekt i sociala medier. De flesta statistikverktyg ger dig bara siffrorna och näst intill omöjligt att göra en vettig analys eller få en bra överblick över tid.
Med ett bra verktyg kan du enklare dra paralleller i hur dina aktiviteter påverkar olika typer av effekt. Exempelvis hur en annonskampanj drev klick eller nya följare. Om vissa innehållsformat driver till olika mål eller effekt. Det gör det enklare för dig att dra paralleller från olika aktiviteter och utveckla strategin mer exakt.
⚠️ Fallgrop: testa på olika verktyg och ta referenser innan du signar upp på ett abonnemang. De flesta verktyg är klart billigare att köpa årsvis. Men kan också bli riktigt dyrt om det inte levererar som förväntat. Skriv först ner en specifikation vilka mättat och vad som är viktigast för er att följa upp.
💜 Om du inte vill investera i ett eget verktyg kan vi levera rapporter månatligen, kvartal eller årsvis med en analys kring effekten av er närvaro i sociala medier. Kontakta oss om du är nyfiken!

#3
Förstå statistik vs effekt
1+1=2. Eller?
Statistik är inte helt enkelt för ibland kan 1+1 vara 10 000!? Låt oss förklara…..
Gällande exempelvis engagemang på sociala medier räknar plattformarna ett engagemang = 1 st. Oavsett vad det är.
1 like + 1 kommentar + 1 delning + 1 sparat = 4 st.
Men om du tänker efter. Krävs det lika mycket för en person att ge din post en like som att spara eller lämna en kommentar?
Svaret är givetvis nej. I ”vår värld” är ett sparat inlägg eller en kommentar betydligt mer värt än ett inlägg med 100 gillamarkeringar men ingen har sparat det.
Även här behövs en tydlig målbild vad du vill uppnå – med varje inlägg!
Ska inlägget vara varumärkesbyggande (väcka känslor) ska det vara kunskapsgivande (väcka tankar) eller ska det konvertera (få personen att göra något)?
Då blir det också enklare att utvärdera effekten av varje enkilt inlägg. Men svårare att mäta effekt på helheten. Varför?
För att bygga varumärke, skapa engagemang och konvertering krävs en blanding av olika typer av innehåll. Så om merparten av posterna hänvisar till länkar kommer det vara svårt att utvärdera engagemang.

#4
Vecka, månad, kvartal eller halvår?
Hur ofta ska du utvärdera effekten i sociala medier?
Det beror på är svaret. Det beror på hur mycket data och innehåll du skapar hur frekvensen av utvärderingen ska vara.
Om du annonserar kan varje vecka vara en bra frekvens för analys och månatlig utvärdering. Men om du skapar 3-5 inlägg/vecka organiskt i dina kanaler. Är det enklare att se effekten över tid. Då kan kvartal vara en bra frekvens samt följa upp de viktigaste nyckeltalen varje månad.
Mot bättre effekt i sociala medier!
Genom att följa dessa fyra steg kan du mäta och förbättra din effekt på sociala medier.
Kom ihåg att varje följare och varje interaktion är en möjlighet att nå ut till din målgrupp och bygga starka, meningsfulla relationer.