3 steg för att effektivisera sociala medier
Strategi, produktion, Facebook, Instagram, LinkedIn, länk, bild, video, idéer. Ja det är mycket som ska göras för en bra och långsiktig närvaro i sociala medier. Men kanske borde vi anamma den gode Einstein:
”If I had an hour to solve a problem I’d spend 55 minutes thinking about the problem and 5 minutes thinking about solutions”.
Att effektivisera sitt arbete i sociala medier handlar om att först och främst ha strategin på plats, ha en arbetsprocess för idé generering för att sedan förenkla produktionen. Vi har jobbat med många olika varumärken, strategier, mål, tonaliteter, innehåll och målgrupper. Tro oss. Vi har kramat ur effektiviteten i det mest vid det här laget! Så här kommer våra samlade tips i tre steg.

Grunderna
First things first....
Om du vet vem du pratar till undviker du att lägga tid, resurser och produktion att skapa fel material. Sen är varumärket och den visuella identiteten otroligt viktigt att få på plats. Så att du kan bygga varumärke och igenkänning över tid.
- Målgruppsanalys: Vem är din primära målgrupp? Vilka utmaninagr har hen som ditt företag har lösningen på?
- Kanaler: I vilka sociala medierkanaler finns era primära målgrupper? Finns dom på olika kanaler? Ta hjälp från er egna statistik och SOI.
- Kanalkarta: Sätt en tydlig kanalkarta över alla sociala medierkanaler och vilken målgrupp ni ska fokusera på de olika kanalerna
- Innehållspelare: Bestäm sedan vilka ämnen och rubriker som den målgrupper bryr sig om och vill ha svar på. Ta reda på vilka problemställningar de har.
- KPIer (Key performance indicators): Vad ska ni mäta och följa up? Hur ofta? För att förstå er utveckling, resultat och effekt av sociala medier behöver dessa finnas för utvärdering!
- Visuellt: Det tar också mindre tid att producera när du har en visuell identitet som är satt och som inte förändras för ofta eller för drastiskt. Vill du ha inspiration? Kika gärna på Pinterest! Tips! Finns även inspo på Canva att kolla in.
- Tonalitet: Kaxig, ödmjuk, härlig eller korrekt. Bestäm din tonalitet på sociala medier och definiera om den är lite olika på olika kanaler. Vilka emojis är ok för organisationen att använda i kommunikationen?

Planera!!!!!
Japp innehållsplanen är en av dom....
Klart att innehållsplanen är med som en viktig del i planeringen. Vi har jobbat med den i över 10 år och har den för alla våra kunder, Ett vinnande koncept för struktur, planering och att bibehålla en bra frekvens! Här är verktyg som sparar tid vid planering.
- Årshjul: Ett bra sätt att få en överblick kring olika aktiviteter över året är att göra ett årshjul. Vi använder oss av David Stavegårds mall. Ladda ner den här gratis!
- Innehållsplan: Få en bra frekvens genom att planera innehållet i en innehållsplan. Ta fram en egen med excel eller med något verktyg eller kopiera vår innehållsplan.
- Mallar i adobe: Har du den visuell identiteten klar? Då kan du skapa mallar för flödesinlägg, stories, karusellposter och videos i adobes olika program.
- Mallar i Canva: Känns inte adobe rätt? Canva är en fantastiskt verktyg för att skapa mallar och hitta ett visuell koncept med.
- Inspiration för innehåll: Spara inlägg löpande och håll koll på inspiration i flödet! Skapa gärna mappar på Instagram för olika teman.
- Answer the public: Använd denna sajt för att få veta vad din målgrupp undrar just nu om det du säljer. Ta inspirationen och skapa svaren på sociala medier!
- Keywords insights: Nyttja TikToks sökverktyg för att se hur vissa ord trendar just nu på plattformen.
- Använd förplanerade svar: Lägg in vanliga frågor och svar på exempelvis Instagram eller har ett extern dokument för att snabbt svara på kommentarer eller meddelanden.

Producera
Verktyg och mallar som effektiviserar jobbet
- Använd mallar: Om du skapat olika mallar i adobe eller Canva är det bara att ändra texten och bild för att sedan ta ut den för schemaläggning
- Schemaläggning: Världens bästa grej för att sluta jobba hands-on och också få till en bra frekvens långsiktigt. De flesta sociala medier har nu så mna kan schemalägga direkt i appen. Här är några tips på tredjepartsverktyg:
Billiga och basic:
– Later
– Iconosquare
– Onlypult
Prisvärda med mer data och kan hantera flertalet kanaler.
– Buffer
– Hootsuite
– Metricool
Dyra och avancerade kring rapporter, inboxfunktioner och temafunktioner.
– Meltwater
– Sprout Social
– Brandwatch
- Utvärdering: Om ni redan bestämt vad och hur ofta ni ska följa upp er KPIer (nyckeltal). Så kommer det bli enklare för varje utvärderingsperiod att se vart ni är påväg.
Rapportering: I de flesta tredjepartsverktyg kan du skapa egna rapporter som skapas varje månad för uppföljning. Bestäm annars formatet och vad som ska vara i rapporten. Så de går att jämföra över tid!
Vilken del är mest tidskrävande idag?
En del företag är snabba på att producera, andra ser det som det mest energi och resurskrävande. Oavsett har vi erfarenhet av att hantera många olika företag, varumärken, strategier och tonaliteter samtidigt. 12 års erfarenhet av att jobba med strategisk hantering av sociala medier har gett oss otroliga insikter. Hör av dig om du behöver effektiviserar din tid för sociala medier!