Svenskt Sigill - Känslan att göra skillnad

Kunden Sigill Kvalitetssystem har olika miljömärkningar för svensk mat och blommor. Vi fick i uppdrag att hjälpa Svenskt Sigill att nå sitt mål, att öka varumärkeskännedomen för miljömärkningen Svenskt Sigill genom sociala medier. Här kan du läsa mer om uppdraget, vår strategi och resultatet.

Sigill Kvalitetssystem logotyp
Sigill Kvalitetssystem logotyp

Uppdraget

Att vända en trend

 

 

Bakgrund

Vi har sedan hösten 2020 hjälpt vår kund Sigill Kvalitetssystem och varumärket Svenskt Sigill att öka sin varumärkeskännedom genom att hjälpa dem att sätta upp annonskampanjern i sociala medier och framförallt Meta. Den ständigt ökade konkurrensen och priset på annonsering på meta ledde till konstant sjunkande resultat med de material vi hade tillgång till.

Under våren 2022 förstod vi att om vi ville få till en förändring i annonsresultatet och vända den nedåtgående spiralen behövdes det tänkas om kring materialet och strategin i annonskampanjerna.

 

Vår idé

Vi pitchade ett nytt förslag till kunden där vi inte bara skulle hjälpa dem med annonsering utan göra en större satsning där de även skulle låta oss ta hand om helheten inklusive materialet för kampanjerna.

Hållbarhet är komplicerat och svårt att nå ut med. Vi ville föra det enklare att ta till sig. Lösningen blev att åka ut till Svensk Sigills gårdar och träffa bönderna som fick dofta på sin fältkant och äta sparris direkt från landet. Känslan vi ville förmedla var äkta och genuin. Som om du själv befann dig på gården när du scrollade genom flödet.

Det resulterade i ett produktionsarbete under sommaren och en kampanjstart sensommaren 2022.

Du kan läsa mer om strategin längre ner.

 

Uppdraget och primärt mål

Eftersom Svenskt Sigill inte själva säljer några produkter var vårt mål att öka varumärkeskännedomen om det arbete som Svenskt Sigill gör. Göra det tydligt och enkelt att förstå vad en Svenskt Sigill stämpel på livsmedel och blommor faktiskt betyder. Detta på kort och lång sikt, samtidigt som vi behövde förhålla oss till en begränsad budget.

 

Två viktiga delar i vårt uppdrag

Videokoncept för sociala medier

Ta fram ett koncept för och en serie bild och videomaterial specifikt för sociala medier och Metas annonsplatser. Materialets huvudsyfte var att nå igenom med budskapet till målgruppen och bidra till en ökad varumärkeskännedom för Svenskt Sigill.

 

Annonskampanj Meta

Skapa och genomföra en långsiktig annonskampanj på Meta. Kampanjens huvudsyfte var att sprida ut materialet hos rätt målgrupp på ett kostnadseffektivt sätt.

 

Vår strategi

Strategin bakom resultatet

Med vår erfarenhet av vilken typ av bild- och videomaterial som fungerar bäst i sociala medier samt hur man bäst bygger upp en långsiktig annonskampanj, kunde vi skapa ett videokoncept som dels var anpassat för att maximera effekten i sociala medier och annonsering men som också gick hand i hand med annonsstrategin.

 

Videokoncept anpassat för sociala medier, budget och mål

Vi tog fram ett koncept för materialet som skulle användas för kommande kampanjer. Ett koncept vi visste skulle kunna klara av att stå ut från och konkurrera med allt annat innehåll som syns i målgruppens sociala medierflöden. Men som också var anpassat till de faktorer vi visste har en direkt påverkan på hur lätt det skulle bli Metas algoritmer att visa annonserna på Facebook och Instagram.

Sist men inte minst behövde vi tänka på att få till mycket innehåll på en begränsad budget och se till att det innehåll vi skapade hade en så lång livslängd som möjligt.

 

Nå ut till målgruppen med innehållet

För att få bästa och mest kostnadseffektiva resultatet satsade vi på en långsiktig annonsstrategi. Vi satsade därför inte på någon specifik kampanjperiod, utan på en löpande annonsstsrategi, med tre olika parallella väl valda kampanjmålsättningar.

I helhet skulle kampanjen både värma upp personer vars kännedom av varumärket Svenskt Sigill inte alls existerade samtidigt som den bearbetade en högre kännedom hos de som redan kände till varumärket sen innan.

 

Resultat

Ökat resultat och minskad kostnad

Med det nya materialet och en uppdaterad annonsstrategi lyckades vi öka många viktiga nyckeltal. Nedan ser ni några av de viktigaste nyckeltalen jämfört med samma period föregående år. Dessutom lyckades vi få en riktigt nöjd kund som vi fortsatt jobbar med idag.

 

-25% CPM

 

+141% CTR

 

+232% klick

 

+548% förvärv webb

 

"Det är alltid kul att jobba med fullblodsproffs. Digitalsnack lever och andas sociala medier och det märks. De har full koll på alla nyckeltal, hur man når ut i bruset och hur man konverterar till resultat."

Josefin Kihlberg, Kommunikationsansvarig Sigll Kvalitetssystem

 

Kontakt

Kontakta oss

Behöver du också strategisk hjälp för att nå dina affärsmål genom sociala medier? Kontakta oss så bokar vi in ett möte där du får berätta med.

 

Jag vill veta mer av
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.