Vinnare Social Media Awards 2024

Vinnare Social Media Awards 2024

Top 5 - Social Media Awards 2024

Social Media Awards uppmärksammar de profiler och konton som skapat bäst engagemang i sociala medier under året. Digitalsnack tillsammans med insiktsbyrån Meltwater listar varje år de konton inom olika kategorier som skapat högst engagemansfrekvens i sociala medier. Äntligen kan vi avslöja vilka som skapar högst engagemang i Sverige i kategorierna:

  • Årets Kommun
  • Årets Myndighet
  • Årets Influencer
  • Årets Retail
  • Årets Hållbara konto
  • Årets Uppstickare

SÅ HÄR FUNKAR

Social media awards

Social Media Awards syfte är att lyfta blicken från att jaga följare till att skapa innehåll som är relevant och som engagerar.

Kategorier

Olika branscher och kontokategorier har olika nyckeltal.
Exempelvis är det svårt för en kommun att tävla mot en Influencer. Därför tas varje år olika kategorier fram för att jämföra olika branscher och nischer med varandra.

Kategorierna bestäms utifrån vad som är aktuellt inom sociala medier, i världen men också med hänsyn till vad som konkret går att mäta och jämföras.

Mätning, analys och data

För att ranka vilka konton som har skapat bäst “impact” på sociala medier , har vi valt att fokusera på mätetalet engagement rate.
Genom insiktsbolagets Meltwaters globala Influencer Marketing-plattform Klear tas engagemangsfrekvens till de olika kategorierna fram.

De sociala medierkanaler som mäts är Facebook, Instagram och TikTok. I Klear finns över 30 miljoner sociala medierprofil och konton registrerade.  

Engagemang och äkta räckvidd (True Reach)

Alla konton och profiler rankas utifrån engagemangsfrekvens (engagement rate) och True Reach.

Engagemangsfrekvens – engagemang rate är ett procentuellt tal av den totala summan av engagemang (gillamarkeringar, reaktioner, delningar, kommentarer, sprit mm) delat med antalet följare.

True Reach – Generella antalet personer som ser innehåll från ett konto eller profil. Denna skiljer på antalet följare och faktiskt räckvidd.

Kriterier

För att kvalificeras för Social Media Awards gäller att uppfylla dessa kriterier:

  • Aktivt konto under hela mätperioden (helår)
  • Skapat originalinnehåll (konton som delar andras bilder/video kvalificeras ej)
  • Har en True Reach på 3000
  • Kontot får ej bryta mot social medieplattformarnas communityregler såsom sekretess, säkerhet, värde och diskriminering.

Varje kategori har även egna kriter för att kvalificeras förutom dessa generella som gäller för alla konton och profiler.

SOCIAL MEDIA AWARDS

Årets Vinnare

Här är de konton som skapat högst engagemang under 2023 i sociala medier i årets utvalda kategorier.

Årets Influencers – Instagram

Årets Retail – Instagram

Årets Retail – TikTok

Årets Myndighet – Facebook

Årets Myndighet – Instagram

Årets Hållbara profil – Instagram

Årets Hållbara profil – TikTok

Årets Kommun – Facebook

Årets Kommun – Instagram

Årets Uppstickare – Instagram

Rulla till toppen