3 sätt att använda Instagram Highlights

1. Visa ditt företags tjänster i Instagram Highlights

Vi på Digitalsnack använder Instagram Highlights för att spara nyheter, så att de alltid finns lättillgängliga för våra följare. Vi har tre olika ikoner som symboliserar de olika kategorierna: Tipsa oss, Podcast och Instagram news (IG news). I vårt fall är det här kategorier som är återkommande i våra Instagram Stories.

Tipsa oss är precis vad det låter som: en kategori där vi har en använt Instagrams fråga-funktion, där folk när som helst kan skriva in och tipsa oss om vad de vill att vi ska podda om. Podcast-kategorin en kategori som uppdateras lite då och då, oftast när vi släppt ett poddavsnitt som vi tycker är extra värt att uppmärksamma. Instagram News är också ganska självklar: en kategori vi uppdaterar när Instagram släppt nyheter, t.ex. när Instagram Shopping och IGTV släpptes.

2. Visa upp inspiration i Instagram Highlights

För att skapa ett mervärde för de som går in på din profil kan du spara inspirationsinlägg som Highlights. Det är vanligt att till exempel Instgramkonton med matfokus lägger upp recept i olika kategorier som Highlights. På så sätt blir det lättare för följarna att hitta till recept i en viss kategori, än om de hade behövt scrolla igenom flödet i profilen för att hitta ett specifikt inlägg eller recept.

I det här exemplet är Highlightsen recept som är indelade i olika kategorier: Bakning, Vegetariskt, Pasta, Restaurang o.s.v. Om en person går in på kontots profil med syfte att hitta ett recept eller inspiration till en vegetarisk rätt, så behöver personen alltså inte scrolla i flödet för att hitta det utan kan direkt gå till Highlighten som är just ”Vegetariskt”.

3. Visa upp produkter i Instagram Highlights

Lagerhaus är ett bra exempel på hur man kan använda Highlights för att visa upp sitt företags produkter. Här lägger de upp t.ex. produktnyheter och produkter de vill uppmärksamma lite extra ibland. För de konton som har Swipe up-funktionen för sina stories är det perfekt att ha en direktlänk till produkten du visar upp!

En av nackdelarna (eller fördelarna, beroende på hur man ser det) med Instagram är att man inte kan ha flera länkar i sin bio och inte heller skapa direktlänkar i bildtexten i ens inlägg. Om ditt konto har Swipe up-funktionen kan du alltså lägga länkar direkt i varje Story, istället för att behöva hänvisa till en länk i din profiltext. Kategorisera produkter i olika Highlights för att få dina besökare att enkelt kunna hitta just de produkter som de är intresserade av!

Ikoner eller bilder i Instagram Highlights?

Utseendet på Instagram Highlights varierar mellan olika konton, men det vanligaste är att man har fotografier eller illustrationer som omslagsbild. Vi på Digitalsnack har valt illustrationer eftersom det skapar ett enhetligt och stilrent intryck direkt i profilen. Andra väljer att ha fotografier, som oftast är någon av bilderna som finns i Highlighten. Det finns egentligen inget rätt eller fel, utan det är en smaksak! Välj det du själv tycker passar bäst.

Lägg till Instagram Stories i Highlights

  1. Gå in i din profil och tryck på plustecknet i profilen, där det står ”nytt”
  2. Välj vilka av dina Stories du vill ha med i höjdpunkten. Markera dessa och tryck på nästa.
  3. Skriv in en titel på din Highlight. Här kan du också välja vilken omslagsbild du vill ha till den specifika Highlighten. Välj antingen en redan uppladdade bild, eller ladda upp en direkt från ditt galleri.
  4. Klart!

Vill du veta mer om Instagram Stories och hur du kan använda det? Läs vårt blogginlägg om hur du kommer igång med Instagram Stories och  Tar dina Stories till en ny nivå!

Mobilskärm instagram-flöde
Rulla till toppen