9 nyckeltal för annonsering du behöver ha koll på under 2022

Öka konverteringen med fokus på dessa nyckeltal

Den här kategorin är något som man antingen inte fokuserar på alls, eller så läggs allt fokus här. Svaret är lagom av allt. Så glöm inte bort dessa, men kom ihåg att även fylla på din potentiella kundbas genom fokus på “mindre värda” nyckeltal.

#1 Kostnad per köp

Det spenderade beloppet delat på antal köp. Nyckeltalet berättar hur mycket ett köp kostar i snitt med den aktuella kampanjen eller annonsen. När du fokuserar på försäljning i din annonskampanj vill du givetvis få ner den här kostnaden till så låg som möjligt. Utvärdera och se vilka kampanjer/annonser som ger bäst utbyte av din annonsbudget.

#2 ROI (eller ROAS)

Berättar hur många gånger du får din investering tillbaka. ROI är nettovinsten (totala konverteringsvärdet minus spenderade beloppet) delat på spenderade pengen. ROAS i sin tur är bruttovinsten delat på spenderade beloppet. Men i och med att det har blivit svårare att mäta konvertering från sociala medier kan man istället ta ett steg tillbaka och börja mäta ROI i ett större sammanhang. Vilken ROI har du på din webb om du räknar all typ av marknadsföring och försäljning och hur förändras nyckeltalet över tid?

 

Öka din räckvidd och nå ut till stora massan

Ta ett steg bakåt och få en överblick av din kampanjstrategi med dessa två nyckeltal. Hur presterar kanalen jämfört med andra kanaler och når du ut tillräckligt ofta till din målgrupp i helhet?

#3 CPM

Kostnaden för att nå ut till 1 000 personer. Ett viktigt nyckeltal att ta i beaktande när man vill att en annons ska nås ut till en stor massa, eller om du vill jämföra annonsalternativ mellan olika plattformar. Nyckeltalet går också att använda för utvärdering vid andra målsättningar än räckvidd. Tänk bara på att CPM ofta blir högre ju närmare konvertering man kommer med en annonsmålsättning.

#4 Frekvens

Att nå ut till många är bra, men vi vill också nå ut till varje individ tillräckligt många gånger. Vad som är en bra frekvens varierar från tid till en annan i och med att våra beteenden förändras. Just nu är det optimala att ha en frekvens på 4 vid annonsering i Facebook Ads Manager.

Möjliggör retargeting inom plattformen

Retargeting är rena guldet när det kommer till annonsering och konverteringsoptimering. Men för att kunna jobba med retargeting måste man ha något att återmarknadsföra mot. Idag går det inte längre att jobba lika effektivt med återmarknadsföring av webbtrafik. Därför får vi tänka till och göra om. Det nya sättet att jobba med retargeting är att försöka öka antalet händelser man kan återmarknadsföra mot inom platformen i sig. Det innebär mer video, uppmuntran till interaktion samt fler direktupplevelser och leadsformulär. Då är det följande nyckeltal du bör fokusera på.

#5 Kostnad per Thruplay

Få ut maximalt med videviews genom att hålla nere kostnaden av Thruplay. Använd nyckeltalet för att utvärdera vilka videoklipp som maxar resultatet och i vilka typer av kampanjer video fungerar extra bra för just dig.

#6 Kostnad per inläggsinteraktion

Ju fler interaktioner desto fler händelser att återmarknadsföra med. Utvärdera dina annonser för att se vilka annonser som har lägst kostnad per interaktion.

#7 Kostnad per lead

Visar vad ett lead, en epostadress, kostar i snitt. Testa dig fram med flera olika annonser med leadsformulär och utvärdera sedan vilken av dem som leder till billigaste epostadresserna. Dels får du ju in leads, men också en målgrupp att nyttja i återmarknadsföring.

#8 CTR

Visar hur stor andel av all exponering som lett till någon form av klick på annonsen. Ju högre CTR desto större intresse har målgruppen visat för din annons. Ju mer målgruppen interagerar med din annons, desto större målgrupp har du att återmarknadsföra till med interaktion.

#9 Visningstid för direktupplevelse

Du kan faktiskt se hur lång tid användare i snitt har lagt på att titta/läsa i din direktupplevelse. Inte ovanligt att få ett snitt på allt från 10 till 60 sekunder! Perfekt sätt att få målgruppen att spendera tid med ditt varumärke, men också något du kan återmarknadsföra mot i efterhand. Så experimentera och se vilken typ av direktupplevelser som maxar den spenderade tiden!

Få effekt genom att fokusera på rätt KPIer

Beroende på vad du driver för verksamhet och hur du annonserar så kan en mix med några av dessa nyckeltal göra susen för dig under 2022.  Genom att lägga rätt fokus på utvärdering tenderar man också att lägga rätt fokus på kampanjerna i sig. Och kom ihåg – det är bättre att utvärdera något än ingenting alls!

Rulla till toppen