Detta innebär kraftiga restriktioner när det kommer till att använda information som ålder, kön, geografiskt område etc. när man riktar sin marknadsföring i vissa segment. Många annonsörer har på grund av detta börjat att få en del problem med att annonser blir avvisade och att de inte längre kan skapa sina målgrupper på ett effektivt sätt.
I det här blogginlägget ska vi bena ut detta och ge er våra bästa tips för hur ni ska göra för att fortsätta att få maximal effekt i er annonsering!

Förändringar som du behöver ha koll på
Uppdaterad annonseringspolicy
Meta har uppdaterat sin annonseringspolicy med ytterligare en sektion som gäller diskriminerande beteenden:
“Annonserna får inte diskriminera eller uppmuntra till diskriminering mot personer baserat på personliga attribut som ras, etnicitet, färg, nationellt ursprung, religion, ålder, kön, sexuell läggning, könsidentitet, ålder, familjestatus, handikapp, medicinskt eller genetiskt tillstånd.”
Detta innebär att man som annonsör inte får använda sig av Metas målgruppsverktyg på ett sätt som innebär att man felaktigt utesluter, riktar sig eller diskriminerar olika målgrupper. För att undvika detta behöver man på kampanj-nivå välja den speciella annonskategori som matchar det ämne man annonserar.
Borttagna beteenden och intressen
De har även tagit bort tusentals olika intressen och beteenden som finns tillgängliga för att skapa målgrupper utifrån olika parametrar som på olika sätt kan anses som känslig information. Detta är något som löpande kommer att fortsätta förändras utifrån feedback från experter inom mänskliga rättigheter.
Vad behöver du som annonsör göra?
För att kunna annonsera varor eller tjänster som relaterar till ämnet bostäder, kredit eller anställning måste du som annonsör välja rätt kategori. Om du inte gör detta kommer dina annonser att avvisas – det finns ingen gyllene väg runt detta. De automatiska granskningsprocesserna är stenhårda och även om din annons skulle gå igenom i ett första steg så finns fortfarande risken att den avvisas i ett senare skede. Däremot så finns det några verktyg tillgängliga för att du ändå ska kunna skapa målgrupper som ger bra effekt:
#1 Fokusera på dina annonser
Att köra dina annonser genom en speciell annonskategori kan begränsa din målgruppsinriktning, men det betyder inte att du inte kan nå ut till din målgrupp. Att utveckla engagerande annonsmaterial och testa dina annonser mot varandra kan hjälpa dig att locka många värdefulla kunder och nya medarbetare till ditt företag. Du kan även justera dina annonsplaceringar för att anpassa dig efter vart på plattformen just din potentiella målgrupp framförallt engagerar sig i ditt innehåll. Genom att använda din data för att analysera dina resultat kan du nå ut till den målgrupp som du vill, samtidigt som du arbetar inom Metas policy för speciella annonskategorier.
#2 Skapa speciella annonsmålgrupper
Dessa målgrupper liknar dina lookalike-målgrupper, alltså likheter i beteende och aktivitet online, men utan att använda personlig information som ålder, kön och specifik geografisk plats. På så sätt kan du nå ut till en målgrupp som högst sannolikt är intresserade av ditt erbjudande.
#3 Använd geografisk targeting
Om du behöver annonsera till ett visst område så är det fortfarande möjligt. I skrivande stund finns det en bugg som gör att det ser ut som att du inte kan välja två olika områden med en specifik radie. Detta löser du genom att öka upp radien på den andra platsen du väljer. Felmeddelandet kommer då att försvinna och du kan sänka ner radien igen. Det som begränsar är att du inte kan välja en radie på under 15 km, men oftast blir en sådan målgrupp för liten i alla fall. Tänk alltid på att när dina målgrupper blir för små så kommer inte din kampanj att leverera tillräckligt med händelser för algoritmen att optimera emot. Detta innebär att din kampanj kommer att halta och att den inte får tillräckligt med utrymme att hitta “rätt” personer som är intresserade av ditt erbjudande.
#4 Jobba i en full-funnel och samla på så sätt värdefull data
Genom att jobba med olika målsättningar kan du samla värdefull data på ett kostnadseffektivt sätt. Genom att använda dig av målsättningar som video och interaktion kan du sedan jobba med anpassade målgrupper som återmarknadsföra till de personer som visar ett större intresse för dina kampanjer.