Facebook-pixeln är ett mycket värdefullt verktyg för att spåra data, men dessvärre har dess effektivitet påverkats enormt av den kontrolleringen av data som har skett. Men lugn, allt är inte förlorat detta tack vare API för konverteringar, även kallat CAPI. Här förklarar vi hur allt funkar!
Hur skiljer sig CAPI från Facebook-pixeln?
Facebook-pixeln använder kakor för att spåra användaraktivitet på din webbplats och skickar sedan händelsedata tillbaka till Facebook. Detta är ett flöde som kan skapa möjligheter för olika typer av gap i datarapporteringen. Exempelvis om en person använder en annonsblockerare när de besöker din webbplats och sedan genomför ett köp, kommer inte Facebook-pixeln kunna plocka upp informationen och köpet visas då inte i Ads Manager.
När du implementerar CAPI på din webbplats kommer den att fungera tillsammans med pixeln för att optimera din spårning. Till skillnad från pixeln fungerar CAPI som ett verktyg på servernivå. Den låter dig alltså spåra konverteringar via din webbplats server snarare än via din kunds webbläsare, vilket gör att spårningen inte påverkas av exempelvis annonsblockerare. CAPI förlitar sig alltså inte på kakor som pixeln gör, vilket innebär att dina webbplatsbesökares webbläsarinställningar inte påverkar dess spårningsmöjligheter.
Varför är det viktigt att installera CAPI på din hemsida?
Det förbättrar attributionen
Genom att pixelns förmåga att spåra data minskar, hjälper CAPI till att fylla dessa luckor, vilket i sin tur ger bättre konverteringsattribution. Konverteringsattribution innebär att Facebook använder sig av den delen av målgruppen som klickar på en annons och utför en konvertering inom fönstret, till att hitta liknande personer i målgruppen att optimera din kampanj mot. Undersökningar visar att genom att använda både pixeln och CAPI genereras en ökning i attributionen på 12%. Dessutom fann de också att CAPI hjälpte Facebooks algoritm att visa annonserna mer effektivt och för en mer väloptimerad målgrupp, något som reducerade kostnaderna med 5%.
Apple’s införande av AppTrackingTransparency Framework
Under 2020 presenterade Apple den stora förändringen som skulle ske i deras nästa operativsystem, IOS 14, kallat AppTrackingTransparency Framework. Det som framförallt kommer att påverka de som jobbar med annonsering är den nya uppmaningen som användare kommer att se när de installerar och öppnar en app. Denna uppmaning innebär att användarna kommer att bli tillfrågade om de vill tillåta eller neka dataspårning. En fråga som kommer att begränsa företagens effektivitet i att rikta sin annonsering i sociala medier. Att aktivera CAPI på din hemsida hjälper dig att maximera den data du samlar på din webbplats trots de databegränsningar som detta system medför. Däremot ska det inte sopas under mattan att alla annonsörer fortfarande kommer att påverkas av dessa förändringar.
Det förbättrar din targeting
Marknadsföringsstrategier som retargeting, det vill säga annonsering till personer som redan har integrerat med ditt företag, fungerar bara när din spårning är effektiv. Utan CAPI kan du missa möjligheten att nå potentiella kunder som har interagerat med din webbsida och därmed förlora konverteringar. Med implementeringen av CAPI kan du alltså bättre spåra dina kunders resa på din webbsida och därmed även göra bättre anpassade målgrupper.
Hur implementerar du CAPI på din webbplats?
Det finns några olika sätt att installera CAPI på din webbplats:
- Din webbutvecklare installerar det direkt på din hemsida.
- Facebooks partnerintegrationer förenklar processen att konfigurera CAPI på din hemsida. Såhär gör du:
- Gå till Events Manager, markera din aktiva pixel och gå till fliken inställningar i den övre menyn.
- Scrolla ner till API för Konverteringar och klicka på välj en partner.
- Välj din leverantör i listan, exempelvis Shopify, WordPress eller Google Tag Manager. Detta kommer att ta dig till en specifik installationsguide för just din partnerintegration.