Svenskarna & Sociala medier 2023
Äntligen är det dags att grotta ner sig i årets rapport om Svenskarnas Internetvanor – Svenskarna & Internet. Digitalsnack har som vanligt fått ta del av sociala medierdelen, och den har vi nu sammanfattat på allra bästa sätt samt gett er en liten analys av läget. I podden har vi även träffat Internetstiftelsen Jannike Tillå där vi tillsammans spånat hur siffrorna kommer påverka och utveckla sociala medier framåt.

Sociala medierkanaler
Så ser utvecklingen ut på våra största kanaler
Här har vi fokuserat på det dagliga användandet. En notis är att vissa kanaler används mer sällan som standard. Detta gäller exempelvis YouTube (79% minst någon gång senaste 12 månaderna), LinkedIn (27%), Pinterest (19%). Den kanalen som används mest är YouTube på en 12 månaders period. Varje vecka är istället Facebook och varje dag är även det Facebook.
- Facebook: När ska Facebook börja darra på machettknappen? 2023 är svaret. För första gången ser vi en väldigt tydlig nedgång gällande det användandet både dagliga men också det mer sällan. Dessutom fylls det inte på med några nya användare då 1% av 2010-talisterna använder FB dagligen och 4% Någon gång under 12 mån.
- Instagram: Här ser vi också ett tapp både gällande daglig och vecka användande. Minst någon gång senaste 12 mån ligger stabilt sedan förra året. Främst så är det 60-talister, 80-talister, 90-talister och 00-talister som använder plattformen mer sällan. Instagram ökar mest bland 70-talister.
- YouTube: 2023 stora vinnare är YouTube som ökat både veckovis och dagliga användande. Årsvis ligger den stabilt. Men det är stora skillnader vilka som använder YouTube. Bland de födda på 1900-talet använder endast 28% YouTube dagligen medan plan 2000-talister är siffran 63%. Det är dubbelt så många män som kvinnor som använder YouTube.
- Snapchat: Kanalen växer sakta men säkert för varje år. En kanal som unga främst använder för daglig kontakt med vänner och familj. Ett av de sociala medier där användarna har en positiv känsla för appen. Senaste året är det främst kvinnor som börjat använda Snapchat dagligen. Hela 75% av 00-talisterna använder Snapchat dagligen.
- TikTok: Förra året kunder vi inte se någon större förflyttning ör TikTok. Men annat är det i årets rapport. TikTok växer i alla ålderskategorier men främst bland 90, 00 och 10-talisterna.
- Twitter (X): Twitter ökar i årets rapport. Och när denna gjordes så fanns inte X. Så därför är det Twitter som mäts. Twitter är största bland 90,- och 00-talisterna. Största är det bland unga män där 26% av 90-talisterna använder Twitter dagligen.
- LinkedIn: På LinkedIn ligger det dagliga användandet stabilt sedan några år tillbaka. Däremot har användandet varje vecka ökat bland främst 80-talister och blanda tjänstemän, de som arbetar och inom privat och offentlig sektor. Dessutom är det allt fler kvinnor som är inne varje vecka vilket börjar jämna ut könsskillnaden på nätverket.
- Pinterest: Har en låg andel dagliga användare och har 2023 endast lyckats öka 1% . Högst är 6% dagliga användare bland 90-talisterna. Pinterest största målgrupp är kvinnor 80,-90,-och 00-talister.
- Roblox: Ökar markant från förra året från 2% dagliga användare till 3%. Men zoomar man in på den aktiva målgruppen på plattformen. Så hittar vi att 27% av de födda på 10-talet använder Roblox varje dag.
- Twitch: Twitch ligger stabilt på en 2% dagliga användare. Mest unga män som använder plattformen likt Roblox.
- BeReal: Nytt för i år är att följa appen BeReal. En flyga kanske några trodde. Men att 16% av 00-talisterna använder appen dagligen är en stor siffra! Appen används av tre gånger fler kvinnor som män.

Århundraden
Ett dramatiskt skifte är på intåg
I årets rapport har man valt att jämföra de födda på 1900-talets sociala medievanor med 2000-talets. Då perrongerna och data skiljer sig markant frågade vi i podden Jannike hur dessa siffror ska tolkas. Och vi håller med Jannike i sitt svar att det vi kan se är en otroligt förändring i sociala medielandskapet framöver. Där dessa århundraden skiljer sig gällande användning, kanaler och beteende på sociala medier. Genom att använda denna statistiken så kan vi göra vissa slutsatser hur sociala medier kommer att förändras. Men också hur vi behöver skapa en framtidsplan för att fortsatt vara relevant framöver hus nya generationer.

Olika generationer
90-talister och 00-talister mest sociala på sociala medier
De födda på 90-talet och 00-talet använder sociala medier mest flitigast. De använder också fler kanaler och fler delar av kanalerna. Men det kan vara lite förvirrande att se dessa ålderskategorier ha sådant högt användande på Facebook. Sanningen ligger mer i att de främst använder Facebooks tjänster som Messenger. Internetstiftelsen gör alltså ingen skillnad i när man frågar respondenterna om de använder Facebook. Vilken del de använder. Staplarna visar på det dagliga användandet.

Ingen har Facebook som favorit längre
Hårt sagt kanske att Facebook är ingens favorit längre. För det är den hos iaf hälften av pensionärerna. Hos de andra som säger att Facebook är en favoritapp motiveras man till stor del av att vara med i Facebook-grupper, komma ihop att gratulera vänner på födelsedagen, ha en digital kontaktlista och digitalt fotoalbum och dagbok för framtiden. Facebook-användandet sjunker i många ålderskategorier. Men de har lite olika motivering till det. 60-talisterna menar att de tröttnat på ”fake news” att det figurerar mycket spam och bedrägerier på plattformen. Som dels gör dom osäkra och otrygga i att använda plattformen. De yngre generationerna har istället hittat andra kanaler som uppfyller det de hade Facebook till tidigare samt att innehållet och kanalen inte längre är relevant.

Instagram tappar i nästan alla åldrar
Det mest överraskande i årets rapport är Instagram som tappar i nästa alla ålderskategorier. Både det dagliga användandet men också det mer sällan. Har kanske användarna tröttnat på Instagram putsade fasad och innehåll? Har deras försök att likna TikTok istället fördrivit användarna ännu mer mot TikTok? Eller är det helt enkelt att Instagram inte lyckats utveckla sig i den snabba takt som beteendena förändrats senaste året?

TikTok
En app för roligheter och tidsfördriv
TikTok känns vid första anblick i rapporten som ett bottenlöst svart hål. Där hänger man för att bli road och få tiden att gå. Men faktiskt är att det är den kanalen där högst andel väljer för shopping. TikTok är populärast bland unga kvinnor i åldern 12-19 år. Det är få över 20 år som har TikTok som sin favoritapp. Men ändå påverkar och influerar TikTok många andra kanaler. Kommer den fortsätta ta andelar från Instagram i 2024, ja då har Meta ett problem på riktigt.
Shopping
TikTok i topp när det kommer till social shopping
När Svenskarna ska lista sina drivkrafter i att använda sociala medier. Kommer TikTok i topp gällande shopping. Kanske lite överraskande så hamnar Instagram som länge jobbat med sin shopping plattform, sist. Om det är en generationsfråga gällande shopping via TIkTok eller förutsättningarna på plattformen vore intressant att analysera vidare.
Drivkrafter
Olika kanaler olika drivkrafter och förväntningar
En intressant del i årets rapport är de drivkrafter olika användare har med olika kanaler. Det ger också en tydlig bild av vad vi förväntar oss när vi använder vissa kanaler.
Exempelvis är drivkraften för YouTube, Snapchat och TikTok – Att bli road. Något som inte är främsta drivkraften med kanaler som Facebook och Instagram. Där är snarare att hålla koll på vad andra gör viktigare.
När det kommer till kunskap är det främst YouTube och Twitter man går till. Och för att hålla sig uppdaterade kring varumärken så är Instagram i topp. Men hålla koll på kändisar görs främst på TikTok och YouTube.
Detta spelar stor roll kring hur vi bör vara på kanalen, vilket innehåll som vi ska fokusera på och att uppnå dessa förväntningar.
Mer om Svenskarna och Sociala medier 2023
Lyssna på vår intervju med Internetstiftelsens Jannike Tillå där vi grottar ner oss i årets rapport. Vad säger siffrorna och hur ska vi tolka framtiden?
Lyssna där poddar finns eller här.
Läs också Cecilias krönika på Resumé om Svenskarnas sociala medieranvändande 2023 här.