Så här kommer du igång med annonsering på TikTok

I detta inlägg kan du läsa om:

  • Varför och vilka kan jag nå på TikTok?
  • Hur kan företag använda TikTok?
  • Hur kan jag annonsera på TikTok?
  • Annonsformat TikTok
  • Hur kommer jag igång och annonsera?

VEM ANVÄNDER TIKTOK?

Kolla in statistiken!

År 2020 blev TikTok årets raket och under en global pandemi vände sig miljoner av användare till plattformen för att både underhålla och bli underhållna. Med över en miljard användare världen över är TikTok nu världens mest besökta internetsida och har under 2021 gått om sökjätten Google.

I Sverige använder var femte person TikTok och var tionde använder plattformen varje dag. Men kikar vi på hur de olika generationerna använder TikTok är det en blygsam läsning. Av 90-talisterna är det endast 9% som använder Tiktok dagligen. I jämförelse med 00 och 10-talisterna som använder TikTok 47% och 27%. Tiktok är fortfarande en kanal för unga.

Intressant för TikTok är att väldigt många postar innehåll på plattformen. Detta har vi med erfarenhet aldrig sett på andra plattformar där man mer går åt andra hållet. Det är fler tjejer (45%) än killar (34%) som postar innehåll. Hela 78% av TikTok användarna på högstadiet har laddat upp en video på TikTok.

 

SKA MITT FÖRETAG ANVÄNDA TIKTOK?

För vem passar TikTok?

TikTok utmanade hela social mediesfären när de kunde erbjuda användare ett avancerat videoredigeringsverktyg direkt i mobilen. Deras styrka har varit snabba och korta videos – short form entertainment. Vill du veta mer om short videos så läs gärna vårt blogginlägg på ämnet här. TikTok själva beskriver sig som ”New kids on the block” och beskriver sina användare på Creators not Adopters. För företag finns en stor möjlighet att nå ut på TikTok, MEN man måste verkligen förstå videospråket och hur man kan nyttja plattformen till max. Du som företag kan välja att själva vara aktiva med ett konto på TikTok eller bara annonsera. Men det viktiga är självklart att din målgrupp som du vill nå finns på plattformen.

DET VIKTIGASTE ATT TÄNKA PÅ INNAN DU ANNONSERAR

Förberedelser is the key

TikTok marknadsför sin annonsering som: Don´t make ads, make TikToks. Vilket innebär att företag som annonserar på plattformen måste tänka annorlunda. Det viktigaste är att annonserna står ut – tänk alltid sound on, lek med GIF:ar och text för att delge information om varumärket och tänk på att ha ett snabbt tempo i dina övergångar. Tänk även på att TikTok-användarna förväntar sig personligt och autentiskt material – att prata in i kameran, visa ditt företag backstage och ha en bra storytelling är saker som går hem hos användarna.

Vi är TikTok Marketing partners!

HUR ANNONSERING PÅ TIKTOK FUNGERAR

Målsättningar och kampanjer

TikTok marknadsför sin annonsering som: Don´t make ads, make TikToks. Vilket innebär att företag som annonserar på plattformen måste tänka annorlunda. I Norden finns dagsläget ett begränsat antal annonsformat. De som finns tillgängliga ät Top View och In feed video. Längre ner kommer vi berätta om de olika annonsformerna och möjligheterna med dessa. TikTok har även som andra social medieplattformar delat upp annonserna beroende på vilket resultat du vill ha, I TikTok Norden kan du just nu välja målsättningarna: Medvetenhet, övervägande och interaktion. Dessa målsättningar ligger höst uppe i säljtratten och bygger varumärke och till viss del relationer. Men dessa målsättningar och annonsformat som erbjuds i dagsläget i Norden är inga konverteringskanoner. Så kan vara bra att ha en rimlig förväntan inför en kampanj på TikTok. Att den i första hand ska bygga ert varumärke i en specifik målgrupp eller kring ett intresse.

 

HUR KAN JAG ANNONSERA PÅ TIKTOK?

Annonsformat

I Norden erbjuder TikTok ett flertal olika sätt att annonsera på plattformen så att du kan välja vad som kommer vara mest effektivt för att få fram just ditt erbjudande. Det finns 2 olika typer av placeringar (Top View & In Feed) och 2 olika sätt att köpa annonser (Reservation och Auktion) på TikTok.

Reservation: Top View

Detta är ett annonsformat som exponerar ditt varumärke direkt när användare öppnar TikTok. Här får ni ett garanterat antal exponeringar till ett fast pris under ett dygn. En användare kommer att se maximalt fem stycken Top Views under en dag och din exponering kommer vara i genomsnitt 3 gånger per användare.

Reservation: In Feed One Day Max

Denna annons hamnar i målgruppens For You Feed och ligger alltid som den fjärde placeringen. På samma sätt som Top View genererar detta ett garanterat antal exponeringar under en 24-timmars period.

Reservation: NYHETEN Reach and Frequency

Detta är ett nytt sätt att köpa annonser på TikTok som möjliggör för annonsörer att skapa in-feed kampanjer till en förutspådd räckvidd och till en kontrollerad frekvens. Detta är det bästa formatet för annonsörer som vill ha garantier att nå en specifik målgrupp, till en fast CPM, med en kontrollerad frekvens.

Auktion: Brand Auction

Dessa annonser visas i In Feed och du kan bygga kampanjer med olika målsättningar, sätt att nå din målgrupp, kretionsverktyg samt budgivningar och optimeringar.

Auktion: Boosted TikToks

Här kan du boosta organiskt innehåll både från din egen profil och från andra kreatörer genom så kallade Spark Ads. Perfekt när du har samarbeten som du vill ge en extra skjuts

TikTok ads manager
Rulla till toppen