Så lyckas du med annonsering 2022

#1 IOS 14.5 och den kaklösa framtiden

#2 Video tar över

#3 Storytelling

 

Trend #1 – 14.5 och den kaklösa framtiden

“Sanningen är att algoritmerna känner oss bättre än vad vi känner oss själva”. Och varför gör dem det? Jo för att vi har utvecklat redskap som gör att de lär sig från våra beteenden, vilka vi följer, vilka hemsidor vi besöker och de produkter som vi väljer att köpa. När all denna data kombineras är algoritmen fullärd när det kommer till vilka annonser som ska placeras just framför dig.

Sen kom IOS 14.5 som en orkan genom hela annonseringslandskapet och satte stora käppar i hjulen för annonsörer som var vana vid fantastiska resultat från sina kampanjer. Konverteringen minskade och målgrupperna som tidigare genererade resultat var nu mycket mindre och framgången var begränsad. Men genom en jäklar-anamma attityd har många annonsörer tagit sig förbi stormen och börjat bygga nya, anpassade strategier. Under 2022 kommer vi dock att se nästa utmaning. Google tar bort stödet helt för tredjepartscookies som spårar användare i webbläsaren Chrome.

Möjligheter: 

  • Det går att ställa in sin Facebook-pixel mot förstapartscookies.
  • Använda sig av möjligheterna för cookies på servernivå.
  • Förstaparts-kakor blockeras inte av webbläsare och blir därför en bra källa till information samtidigt som kunderna kan känna sig trygga för att informationen inte delas till en tredjepart.


Utmaningar:

  • Tidskrävande omställning.
  • Krävs mer kunskap om webbutveckling för att kunna navigera.
  • Driva engagemang både organiskt och i annonsering för att fortsätta träffa kvalitativa målgrupper.

 

Trend #2 – Video tar över

Om du vill växa online så är det dags att börja producera video! Adam Mosseri, VD för Instagram, delade nyligen sin insikt om video “video is driving an immense amount of growth online for all major platforms”. Det är ingen nyhet att TikTok har kommit in i leken och minst sagt utmanat de stora sociala jättarna hur deras plattformar ska byggas. Men det ska inte stickas under stolen att även andra plattformar länge har främjat videoformat. Inom annonsering har Facebook länge reserverat hela 67% av alla placeringar till video. Detta innebär att du som inte jobbar med video i din annonsering missar hela den kakan att konkurrera på.

Möjligheter: 

  • Om en bild säger 1 000 ord, säger en video 1 000 000.
  • Du som annonsör kommer kunna tilltala generation z – som de facto en dag kommer att vara din målgrupp.
  • Du kan bli mer personlig i din annonsering och därmed lättare connecta med din målgrupp. Detta ger din annonsering en helt annan övertalningskraft.

Utmaningar:

  • Att skapa tillräckligt intressant material för att målgruppen ska fortsätta titta.
  • Den lägsta nivån kommer att bli betydligt högre.
  • Att hitta den perfekta balansen mellan för säljande och inspirerande

Trend #3 – Storytelling

Annonsering ställer nu högre krav på din storytelling. När vi tidigare kunde förlita oss på att våra annonser hamnade med precision framför våra bästa kunder ställdes det inte så höga krav på oss som storytellers. Men nu är den tiden förbi – det är dags att ta upp pennan och bli en riktig ordkonstnär. Vi exponeras för så extremt många budskap under en dag att det nu inte räcker att bara vara bra – man måste vara bäst!

Möjligheter:

  • Rätt meddelande till rätt person vid rätt tillfälle kommer att ta din annonsering till skyhöga nivåer.
  • Ditt varumärke blir personligt och humaniserat.
  • Känslor styr oss – det är därför din story säljer

Utmaningar:

  • Ställer högre krav på dig som annonsör
  • Modet att våga experimentera
tjej vid datorskärm
Rulla till toppen