Sponsrade inlägg – hur du tar dig från spridning till strategi

Skillnaden mellan sponsrade inlägg och kampanjer

Sponsrade inlägg är inlägg som ni har publicerat i era sociala kanaler (exempelvis Facebook och Instagram) som ni sedan lägger en peng på för att få extra spridning i er målgrupp. En kampanj är å andra sidan annonser som är skapade via Metas annonseringsverktyg Ads Manager.

I Ads Manager kan ni bygga upp en mer enhetlig och samverkande annonsering som arbetar för era mål. Ni kan till exempel ha flera olika målsättningar igång samtidigt, samt ha flera olika annonser igång till samma målgrupp. Dessutom kan ni skapa innehåll till annonserna helt anpassat utefter vilken del av ditt erbjudande du vill marknadsföra.

Gör det direkt i Ads Manager

Här har du fler målsättningar, bättre segmentering och fenomenal översikt över vilka inlägg som kan vara kandidater – vilka inlägg som är de bästa att sponsra. Starka kandidater är de inlägg som organiskt har fått mycket interaktion i form av likes, kommentarer och delningar. Facebook och Instagram flaggar ibland när du har ett inlägg som presenterar extra bra. Det är dessa du ska sprida vidare!

Engagemanget säger till algoritmerna att många användare på plattformen uppskattar innehållet. Detta säger i sin tur till algoritmen att det är ett inlägg som är värt att pusha ut. För kom ihåg – alla sociala medier vill bevara sina användare så mycket som möjligt på sin egen plattform. Just därför vill de också att användarna ska uppskatta innehållet. Därför får inlägg med mer interaktion en större spridning till lägre kostnader.

Att sponsra ditt inlägg i Ads Manager ger dig även möjligheten att redigera i ditt inlägg medan det annonseras, du kan alltså optimera det utifrån resultaten du får. Du kan redigera vilka placeringar du vill ha igång, alltså vart och på vilka plattformar ditt inlägg ska visas, exempelvis Instagram stories. Du kan även bestämma hur innehållet ska se ut för respektive placering plus att du har fler möjligheter när det kommer till vilken Call to Action (CTA) du vill använda. Om ni sponsrar inlägg direkt i appen så kommer valmöjligheterna för CTA enbart vara att skicka dem till din profil, till din hemsida eller direktmeddelande. I Ads Manager kan du lägga till exempelvis prenumerera, kontakta oss, hämta erbjudande och se mer bara för att lista några få av era valmöjligheter.

 

Hur gör du det ännu mer strategiskt och kostnadseffektivt?

Jo, genom att ge frihet till algoritmen! När du sponsrar ett inlägg i Ads Manager kan du sponsra flera olika inlägg till samma målgrupp. Beroende på hur målgruppen mottar inläggen kommer de olika inläggen få mer eller mindre budget av algoritmen. Detta innebär att de inläggen som uppskattas mest också får mest exponering. På så sätt kan du hålla koll på hur kostnaderna ser ut för inläggen i förhållande till varandra, både för exponering (CPM) och vilka kostnader per resultat du får. Detta kan då guida dig i vilka av inläggen som är bäst att satsa på rent kostnadsmässigt.

Beroende på vilken målsättning du väljer för ditt inlägg, exempelvis räckvidd, trafik eller interaktion, så är det olika parametrar som du bör titta på. Om du vill läsa mer om vilka nyckeltal du bör hålla koll på just nu bör du läsa detta blogginlägg! Kom fortfarande ihåg här att algoritmen är skapad för att generera så mycket värde till användarna som möjligt. Detta innebär ofta att de inlägg som mottas bäst också får mest exponering. Självklart finns det undantag till regeln och det är viktigt att analysera dina resultat löpande, men oavsett så undviker du att pusha ut ett inlägg till målgruppen som de egentligen inte uppskattar lika mycket som något av dina andra inlägg. Genom att annonsera i Ads manager kan du alltså se vilka av dina inlägg som är de bästa att lägga dina pengar på!

Vad du ska tänka på innan du sponsrar ett inlägg

⭐️ 24-timmars regeln. Låt alltid ett inlägg vara igång i minst 24 timmar innan du sponsrar det. Detta är viktigt för att inlägget ska få tid att få spridning och visa om det genererar tillräckligt med interaktion för att vara värt att sponsra.

⭐️ Sponsra bara dina BÄSTA inlägg. Ett sätt att hålla koll på detta är om inlägget får upp meddelandet “Det går bättre för det här inlägget än för xx%”, detta innebär att det är ett inlägg som skulle kunna vara värt att sponsra.

⭐️ Är det en specifik målgrupp du vill nå med din grupp av inlägg? Din strategi med dina sponsrade inlägg kanske är att lägga lite extra kraft på en specifik del av dina tjänster eller erbjudanden som passar en viss del av din målgrupp. Fundera på detta innan du börjar sponsra dina inlägg.

⭐️ Vad är det du vill att målgruppen ska göra? Efter att du har funderat över målgrupp och valt ut dina bästa inlägg som passar strategin så måste du fundera över vad du vill att din målgrupp ska göra med dina inlägg. Vill du att de ska gå vidare till din hemsida, interagera med ditt inlägg eller vill du ha att de ska prenumerera på ditt nyhetsbrev? Oavsett vad du väljer gäller det att ha rätt CTA och rätt målsättning.

⭐️ Reflektera över budget. Beroende på vilken målsättning du väljer så krävs det lite olika budget för att kampanjen ska fungera optimalt. Jobbar du med en varumärkesbyggande målsättning krävs ca 50 kr/dag, jobbar du med övervägande krävs ca 100 kr/dag och konvertering ca 150 kr/dag.

Rulla till toppen